Controller til hurtigt raid(!)

  • Hej


    Jeg har i øjeblikket 3 OCZ vertex turbo diske i raid 0 som systemdiske, men vil til at udvide til 5 eller 6 diske (på sigt nok 8 ).


    I den forbindelse skal jeg bruge et controllerkort der kan yde hurtigt nok til ikke at blive flaskehals for diskene.
    Da jeg som sagt skal bruge dem som systemdiske, skal jeg kunne boote fra dem...


    Håber I har nogle gode ideer derude!!


    :)

  • - btw, diskene yder ca. 660mb/sek i læsehastighed og ca 400 i skrivehastighed...Dvs. at de umiddelart holder deres oplyste hastighed (240 læs, 145skriv) x3 ret godt...


    Så optimalt set kan controlleren give små 2gb/sec læsehastighed og 1,6gb/sec skrivehastighed.


    Er det noget der kan lade sig gøre? (ved godt man ikke bare kan sige 8x hastighed for 1 disk, men i teorien :) )

  • Må man spørge, hvad skal du bruge de hastigheder til? For det kan næppe bare være for at få hurtig start af OS. :$

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Må man spørge, hvad skal du bruge de hastigheder til? For det kan næppe bare være for at få hurtig start af OS. :$


    Neej det er der heller ikke, men der er heller ikke et større "server" formål selvom ydelsen jo nok kunne lede tankerne derover. Det startede med at jeg købte to 30gb vertex turbo drev fordi ydelsen var høj og prisen relativt lav hvis jeg senere ville udvide til noget voldsomt. De kørte rigtig godt, men pladsen var for lille. Så kom det tredje drev på og det hjalp på både ydelse og plads - indtil nu hvor pladsen igen er trang. Diskene yder virkelig godt, og alle de flaskehalse man oplever til daglig med load at OS, programmer, - ALT kører faktisk bare bedre!


    Nu skal jeg så udvide med yderlige 2-3 drev og vil dermed komme til at bruge alle portene på bundkortet. Ud over det vil bundkortets onboard controller ikke kunne håndtere den ydelse diskene kan levere - har jeg læst!? - så med en anden controller skulle jeg jo gerne få maksimal ydelse og samtidig med at det ikke er noget jeg skal bekymre mig om når jeg engang køber andet bundkort...

  • Evt tag et kig på Adaptec 5805

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Evt tag et kig på Adaptec 5805


    Den ser ikke helt dum ud, dog ser det ud til at den har et loft på 1,2 GB/sec, hvilket natuligvis er meget, men ikke helt oppe på de (teoretiske) 8x240MB/sec = 1920...


    http://www.getmore.dk/specifik…/2244300-r_111211_ps.html
    http://www.adaptec.com/en-US/p…sas/performance/SAS-5805/


    Eller læser jeg tallene forkert?

  • Hey,


    Du rammer ikke ~2gb/s med nogen eksisterende controller til menneskepenge. Det kan lade sig gøre ved at købe flere, f.eks 5805, også smide det i software raid. IOP'erne kan simpelthen ikke følge med, hvorfor man på større storage installationer ser rigtige Xeon/Opteron cpuer.

  • Okay.


    Jeg forventer også at der vil være noget tab i hastighed, men hvad er så realistisk? Jeg havde håbet på at finde en controller i området omkring 2.500 - 3.500?


    Hvad med eks. Intel RS2BL080?


    På ocz's forum taler de varmt om LSI 9260-8i, som er mega pebret, men siger så at Intel RS2BL080 skulle være bygget over den!? Har dog ikke fundet nogen tests af den...


    Jeg vil ikke ud og have 2 controllere, da jeg gerne vil holde andre slots ledige til evt. flere grafikkort.

  • Jeg har ikke prøvet den omtale controller, men jeg har selv et eksemplar af 5805. Vi rammer maks omkring 8-900mb/s på en dualcore 1200mhz iop. På den controller du omtaler, sidder der en singlecore 800mhz iop, så jeg tvivler på at den yder bedre.

  • Nåå, jeg må vist trække min tidligere kommentar tilbage. Det ser ud til at LSI har sparket en fed controller af sig. Thg rammer over 3gb/s med 16 Intel SSD'er, det må siges at være meget nice. Der er 9210-8i uden cache og 9260-8i med cache. Slet ikke dårligt, specielt ikke til 3500kr for den uden!

  • Spørgsmålet er jo så bare om det overhovedet kan betale sig at bruge omkring 10kilo på diske & controller så Windows og spil starter 2-3 sekunder hurtigere op, ved godt mange elsker "spillet" bechmark men nogle gange kommer det til at tage lidt overhånd.
    du snakker om at det hele faktisk kommer af mangel på plads, hvad med at sælge dine små vertex diske og så købe 2-3 ssd'er i +80GB størrelsen med god ydelse og så smid dem i raid i stedet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Spørgsmålet er jo så bare om det overhovedet kan betale sig at bruge omkring 10kilo på diske & controller så Windows og spil starter 2-3 sekunder hurtigere op, ved godt mange elsker "spillet" bechmark men nogle gange kommer det til at tage lidt overhånd.
    du snakker om at det hele faktisk kommer af mangel på plads, hvad med at sælge dine små vertex diske og så købe 2-3 ssd'er i +80GB størrelsen med god ydelse og så smid dem i raid i stedet.


    Jamen du har jo på mange måder ret. Der er flere ting i det, men i bund er det fordi jeg altid har haft "the need for speed", og det her er på mange måder mere for projektets skyld, end det er et egentligt behov for de voldsomme hastigheder.
    Men du har fuldstændig ret, det er mange penge for noget som man kan diskutere behovet og anvendelsen for!
    - Men kunne stadig være fedt...Grunden til at jeg gerne vil have en god controller er også, at så har jeg stadig den hvis jeg engang senere skifter til andre gode diske. Uanset om mine behov til den tid er Raid0 eller eks. Raid5...


    En anden ting er, at ved at køre på en separat controller sparer man så ens cpu for noget arbejde med diskene der....
    Men du har ret, det er en dyr pris at betale!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Carpe^Diem
    Nåå, jeg må vist trække min tidligere kommentar tilbage. Det ser ud til at LSI har sparket en fed controller af sig. Thg rammer over 3gb/s med 16 Intel SSD'er, det må siges at være meget nice. Der er 9210-8i uden cache og 9260-8i med cache. Slet ikke dårligt, specielt ikke til 3500kr for den uden!


    - Nej det ser ud til at være et lækkert kort, men hvor ser du kortet til 3.500? Har kun set det til 5.000+ - altså 9260-8i...


    Har ikke set 9210-8i?