5850 TOP yder dårligt!

  • Købte lige dette kort med ret store forventninger, da jeg hørte, det skulle overclocke og yde super godt.


    Well, jeg blev ret skuffet. De fleste anmeldelser jeg har set lader kortet ramme 950 på coren, hvor mit kun vil op og prikke lige over 800 mhz. Rammene vil gerne clocke højt op, men det virker ikke til, at det hjælper en dyt på performance. Når jeg tester i 3D mark 06 viser det sig faktisk, at høje ram-frekvenser giver FÆRRE fps. I den første space-test starter jeg ud med omkring 120 fps uden overclock, men den ryger noget længere ned med overclock på rammene. :O


    Er der ikke noget galt her? Burde kortet ikke være en super overclocker?


    Jeg ville gerne prøve at pille lidt ved voltage i SmartDoctor, men muligheden er ikke aktiv. Man kan simpelthen ikke trykke på ikonet. Kan heller ikke få det til at virke med MSI Afterburner. Any ideas?


    Er godt nok skuffet!!


    Kan forresten nærme mig 20k i score i 3d mark 06 med en lettere overclocket i7 860 (FSB fra 133 til 140 sat i bios). Det er vel ok, men jeg havde virkelig troet, at jeg kunne sparke gang i noget performance med overclock :(

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Mange tak! Så fandt jeg ud af det!


    Jeg er dog stadig ret overrasket over kortet, som jeg synes har lidt svært ved at clocke... fik det dog op over 900 mhz på gpu via vcore increase, men det er stadig ikke nær så godt som mange andre resultater, jeg har set...


    Nå, men rammene har jeg også overclocket ca. 100 mhz. Det giver dog højst MINIMALT bedre performance. Kan faktisk ikke se det på fps i 3d mark 06 og vantage. Er det normalt??

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JenSLyN
    Mange tak! Så fandt jeg ud af det!


    Jeg er dog stadig ret overrasket over kortet, som jeg synes har lidt svært ved at clocke... fik det dog op over 900 mhz på gpu via vcore increase, men det er stadig ikke nær så godt som mange andre resultater, jeg har set...


    Nå, men rammene har jeg også overclocket ca. 100 mhz. Det giver dog højst MINIMALT bedre performance. Kan faktisk ikke se det på fps i 3d mark 06 og vantage. Er det normalt??


    Har du prøvet at teste kortet med nogle rigtige spil? Hvis det performer godt dér, så drop de der wankermark´s :D

  • Du skal osse lige tænke på at hver GPU er unik, så fordi andre kan få deres op og rende over 950 på core, så er det slet ikke sikkert at din den kan uanset hvad.
    du har fået din op over 900 hvilket i mine øjne må siges at være rigtigt godt, da standard hastighed for 5850 er 725Mhz på core.


    Ram på dit GFX giver ikke ret meget når du måler i wankermark, men det vil hjælpe dig når du spiller et spil som er meget grafik afhængigt.


    At du er skuffet over kortet, kan jeg overhovedet ikke forholde mig til, i mine øjne burde du skamme dig hvis du ikke er tilfreds med et OC på 175Mhz på core sat i forhold til standard hastighed.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hejsa og tak for svarene! Måske jeg bare er lidt for let at irritere :-) Jeg synes dog, forskellen bliver væsentlig, når andre kunne ramme 950 mhz+ med samme kort uden at lege med voltage... Det var jo rart at slippe for, når nu kortet helst skal holde længe!


    Men jo, I har nok ret...

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JenSLyN
    Hejsa og tak for svarene! Måske jeg bare er lidt for let at irritere :-) Jeg synes dog, forskellen bliver væsentlig, når andre kunne ramme 950 mhz+ med samme kort uden at lege med voltage... Det var jo rart at slippe for, når nu kortet helst skal holde længe!


    Men jo, I har nok ret...


    nu skal du huske det er ik alle "samples" der overclocker ens, det er en gylden regl.

  • Det er det selvfølgelig ikke, men alle reviews jeg havde kigget på clockede kortet bare helt fantastisk!


    Nå, men i min iver havde jeg jo så forsøgt at smække voltage op på max nogle gange, altså max man kan i SmartDoctor (1.35), og dermed også forsøgt at clocke højt (op til 950 mhz core og 1250 vist på ram). Prøvede nogle gange fordi jeg var lidt frusreret, men skidtet ville ikke samarbejde. Lukkede straks ned i 3D mark 06 og jeg måtte genstarte computeren, eller rammene lavede underlige grafikfejl på skærmen, som dog forsvandt ved downclock igen.


    Nu er jeg så blevet i tvivl om, om jeg mon har dummet mig gevaldigt ved ligefrem at tvinge compen til reboot... kortet kører stadig uden problemer, men kan jeg mon have skadet det på lang sigt?? Et er, at det ikek er gået helt ned, men derfor kan det måske stadig tænkes at gå ned i fremtiden, eller måske kommer jeg til at opleve grafikfejl eller hak nu, fordi jeg har presset kortet?


    Det, jeg spørger om, er, om jeg kan have lavet ballade med kortet, selvom det sådan set stadig kører... eller burde det simpelthen være brændt af, hvis der avr sket noget? Håber godt nok stadig, det er i orden, for hvis det er det, så vælger jeg at være enig med jer i, at jeg nok bare skal acceptere det :-)

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Årh for fanden, det kan ejg ikek engang huske... (sidder lige på skolen). Det er en 700 watt som kører stabilt og ordentligt.


    Men hvis vi nu skal holde os til mit sidste spørgsmål, har det så noget med saegn at gøre? Altså kan jeg have semi-skadet mit grafikkort, så jeg fx kommer til at oleve grafikfejl og lign?

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • kom til at tænke på om din strømforsyning er af god kvalitet, da jeg selv ved det har meget at sige, fandt jeg ud af med mit 8800GT kunne kun køre 660/1000/1650mhz men efter jeg fik en ordenlig strømforsyning kunne den lige pludselig godt køre 720/1000/1800mhz uden problemer ^^

  • Hehe ok, tror ikke det er problemet :-)


    Noget til mit sidste? Håber godt nok ikke, jeg kan have småskadet kortet... det kører dog stadig 3d mark 06 fint! Tror I, at hvis jeg havde skadet kortet, så ville det være mget tydeligt??

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JenSLyN
    Hehe ok, tror ikke det er problemet :-)


    Noget til mit sidste? Håber godt nok ikke, jeg kan have småskadet kortet... det kører dog stadig 3d mark 06 fint! Tror I, at hvis jeg havde skadet kortet, så ville det være mget tydeligt??


    alså har du en No-Name PSU om det så er 1Kilowatt vi snakker om så vil en kvalitets psu på selv 500watt være bedre.

  • Umiddelbart kan du ikke have "skadet" det, enten virker det efter hensigten eller osse vil du får GFX fejl uanset opløsning og hastighed, viser sig typisk hvis en ram klods er stået af.
    Var der skade på selve GPU ville du være klar over det med det samme, da screen tearring ville komme frem som en trold af en æske, uanset hvad du så end laver udover at være på skrivebordet hvis du er heldig og det ikke allerede optræder der.
    Om du så har nedsat levetiden på dit kort ved at give den max volt fra en start det vil jeg tro at du har, men direkte skade kan man ikke sige, da det helt afhænger af hvor lang tid kortet har været udsat for max. volt, lige som kortere tid ingen problem, længere tid lig hurtigere slid på kondensatorer og ustabilitet til følge.


    Glæd dig nu over du har et fint kort som kan rykke hvilket som helst spil rundt i alle opløsninger med fine fraps, og lad det blive ved det i første omgang, så spring op og fald ned på hvad andre kan få deres core op på.


    Hvad angår din PSU, så tror jeg ikke på at det er problemet, da det vil kræve at den allerede kører så tæt på hvad den max kan præstere, så selv en lille forøgelse af volt på GFX skulle få hele systemet til at blive ustabil, det er utopi.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.