Pc slukker af sig selv

  • Hej jeg har fåed et lidt slemt problem med min pc og fik at vide at det her var et godt sted at spørge



    Det som sker er at min pc slukker af sig selv, ikke genstarter men simpelhen slukker


    Det er en lidt ældre maskine så går ud fra at det er en del som er slidt




    Jeg har tested en del ting så jeg kan udelukke de fleste åbenlyse problemer



    1: den bliver ikke for varm, alt er målt i gennem og alle interne dele er fint afkølede og ligger generalt max 10-15 grader over rum temperatur


    2: det er ikke software baserede, har tested med både win xp og win 7 på 2 forskelige harddiske


    3: det er ikke en indstilling i biosen der slukker den, har være gennem alle indstillinger og slåed alt fra der kan påvirke det


    4: det er helt random hvornår det sker, der kan gå 2 min efter den er tændt efter at have været slukket i 10 timer eller den kan køre fint i et par dage, når den først har gjort det en gang sker det generalt en del gange iden inden for relativt kort tid.


    5: det er ikke en extern enhed der påvirker den da den er tested med alt bortset fra skærm pillet fra


    6: det er formodenlig ikke fordi at den mangler strøm, PSU'en er på 800W og har kørt fint i flere år


    7: der er ikke støv eller andet snave i den da den bliver rengjort ofte


    8: alle kabler er checket for løse forbindelser og selve pcen har også været sat til en anden stik kontakt





    Hvis der er nogle der har en ide til hvad problemet er eller hvordan man kan finde frem til det ville det være super, da jeg helst ikke vil udskifte nogle komponenter der ikke fejler noget da pengene ikke hænger på trærerne fortiden

  • Det kan være et eller andet der kortslutter, det lader til at du har været meget igennem.


    En ide kunne være at frakoble alt fra computeren (ikke kun eksternt også internt) der er nødvendigt for at computeren vil starte op, dvs. intet grafikkort, ingen harddiske, 1 stang RAM osv. og så lade den stå i BIOS eller ved POST og se om den går ned.


    Det vil naturligvis tage lang tid, men da det er muligt at det er 1 specifik komponent, så er det nemmest at skære ned på hvad specifikt kan fejle.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Den slukker stædig af sig selv uden grafikkort, harddisk og med 1 ram block, har også tested med flere forskelige ram blocke 1 af gangen


    Har også tested uden ledningerne til on/off knappen, reset, led og alt det der



    Så der er vel enlig kun PSU, CPU og motherboard tilbage


    Desvære kan jeg ikke teste nogle af de dele alene så sidder lidt fast

  • Jeg vil næsten vædde bedste's gamle hat på at det er din PSU som er ustabil og derved får systemet til at gå i sort.
    Har du ikke mulighed for at låne en anden PSU af en kammerat for at se om det er den som er skyld i problemet, siden det sker random. Evt teste den PSU som det er galt med i en anden maskine for at se om den anden så laver samme nedlukning.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aka_-J-
    Eller måske din RAM klods? Har du prøvet at køre Memtest?


    Og har du prøvet linx eller prime95 for at teste CPUen?


    hvis du lige læser tråden igennem, vil du kunne læse at han har prøvet med flere forskellige ram..


    som ebo siger, prøv en anden psu ellers er det nok bundkortet det er galt med.