Tørre hardware af?

  • Hey tweak


    Er i gang med at skille min computer af, og hvor er det dejligt komme igang igen ;)


    Kan jeg tørre grafikkort mv. af uden at der sker noget ved det?



    Delene kommer til at ligge varmt, og tørt indtil det skal bruges igen (næste uge)



    Vh Mathias

  • Jeg er på ingen måde nogen ekspert. Men når du siger tørre af lyder det som om du mener med vand? Hvis det er tilfældet vil jeg siger, det burde ikke være nødvendigt. Der er jo kun støv på dit hardware? Såååå derfor ville jeg bruge en støvsuger der kan puste, eller en af de der dåser man kan købe med komprimeret luft i til at få støvet væk (:

  • Altså,
    I det hele taget, at tørre noget hardware af med noget vådt, er at bede om at få brændt dem af!
    Uanset om de skal tørre i lang tid derefter, og hvis man ville gøre sådan en ting, skulle du da være 101% sikker på at der ikke var strøm tilbage i kortet/hardwaren som du ville tørre!


    Foreslår også, en kompressor / Støvsuger
    Eller en dåse Lightergas med hætte på (Komprimeret "luft" på dåse"


    hvis du derimod vil bruge en klud... skal det da i hvert fald være en antistatisk klud!


    Bare min mening!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Plastikmundstykke på en støvsuger.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().

  • Brug en radiator pensel med rigtige hår og en dåse trykluft.


    Fugt og elektronik er et nono, du beder om at brænde noget af.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Brug en radiator pensel med rigtige hår og en dåse trykluft.


    Fugt og elektronik er et nono, du beder om at brænde noget af.


    Mvh
    Sam


    LOL, Jeg kom til at skrive en swiffer indtil jeg opdagede den er statisk elektrisk. Nok ikke lige det smarteste at putte på print. :boxed:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    LOL, Jeg kom til at skrive en swiffer indtil jeg opdagede den er statisk elektrisk. Nok ikke lige det smarteste at putte på print. :boxed:


    LOL!



    Men ja, ingen vand. For vandet får det til at oxidere (ruste/irre). Selvom du varmer det godt op bagefter, og alt vandet forsvinder, så sidder der små oxygenpartikler tilbage, og det får det til at oxidere = ødelægger dit hardware.


    Jeg plejer at bruge en kompressor når jeg hvert 3. månedet støver min computer af.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king


    Men ja, ingen vand. For vandet får det til at oxidere (ruste/irre). Selvom du varmer det godt op bagefter, og alt vandet forsvinder, så sidder der små oxygenpartikler tilbage, og det får det til at oxidere = ødelægger dit hardware.


    Jeg plejer at bruge en kompressor når jeg hvert 3. månedet støver min computer af.


    Arh... det er da vidst lidt noget knald - oxygen er en gas, det vil aldrig blive til partikler. Nå, men der er en masse andet skidt i postevand som kan afsættes når vandet tører ind.


    En tør klud og en støvsuger er fint. Ellers som andre har nævnt luft på dåse (som er tør, købt til elektronik). En kompresser kan også bruges, hvis du har en fugtudskiller på.


    Problemet ved en kompresser/luft er at du skal være opmærksom på ikke bare at skyde til diverse blæsere uden at fastholde dem. Du risikerer at ødelægge deres lejer.


    /ask


  • Ja jeg plejer os gerne at sætte en finger på blæseren, så man ikk kører dem for meget op i hastighed.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • nu er det ikk for at spille einstein, men sys at have læst et sted at hvis man bruger en støvsuger kan det skabe statisk elektricitet, pga luften som bliver suget ind i røret skaber en vivel... aner ikke om der er hold i det, nogen der kan be/-afkræfte den historie ? :)

    Asus - Crosshair IV Formula
    AMD - Phenom II X4 @ 4.0 Ghz
    Club 3d gtx 560
    80 GB Sata2
    320 GB Sata2
    Corsair - Corsair 8 GB DDR3 1333MHz (2x4)
    Coolermaster V6

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af erland3000
    nu er det ikk for at spille einstein, men sys at have læst et sted at hvis man bruger en støvsuger kan det skabe statisk elektricitet, pga luften som bliver suget ind i røret skaber en vivel... aner ikke om der er hold i det, nogen der kan be/-afkræfte den historie ? :)


    Det er 100% korrekt.


    men hvis man bruger det korrekt mundstykke, så skal man ikk frygte andet end at det kan blive suget ind..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king


    Det er 100% korrekt.


    men hvis man bruger det korrekt mundstykke, så skal man ikk frygte andet end at det kan blive suget ind..


    Så længe du har plastik imellem bundkort og støvsuger, så kan selv en lille gnist af statisk elektricitet ikke springe så langt, så det er safe nok ;) forud sat du ikke selv er opladt totalt, da du derved vil virke som et batteri og forstærke den spænding som evt. måtte opstå.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    ...forud sat du ikke selv er opladt totalt, da du derved vil virke som et batteri og forstærke den spænding som evt. måtte opstå.


    Og det sikre man sig ved lige at tage fat i en radiator først.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Og det sikre man sig ved lige at tage fat i en radiator først.


    /ask


    Eller en vandhane som alle har hjemme, for lige at aflade inden man går igang med at rode med HW.


    Det lærer man første gang man har været ude for, at statisk elektricitet fra ens fingre har brændt et stykke dyrt indkøbt HW af.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.