MAC adresse ændret efter BIOS flash

  • Kan det passe, at min MAC-adresse er ændret (ugyldig) efter at BIOS er blevet flashet frem og tilbage?


    Det drejer sig om onboard netkort (1000mbps nvidia)?


    Skal tilføje min MAC adresse for at kunne være online 24/7 via Stofa, så det er ret irriterende, da den "nye" ikke virker.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Det burde ikke ske, eftersom MAC adresser skal være unikke for netkort, lyder som om fabrikanten af bundkortet har lavet en fuck up...


    Jeg ville umiddelbart starte med at resette CMOS og evt. kontakte fabrikanten af bundkortet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • det burde ikke ske nej, men man siger lige pt at ens netkort har samme MAC adresse som 5 andre ude i verden, men nejd et burde ikke ske, men det er set før fx ved VIA's chipsæt i 2005 mener jeg. Hvor at man efter endt windows-xp installation havde en mac adresse som hed 00... selv efter at driverne fra VIA var installeret.

  • Jo det kan ske. På mange netkort kan man i dag selv ændre MAC-adressen. Det kan du vel se med en ipconfig?

    Du kan evt. lige søge google om du ikke kan finde noget software til at ændre din MAC adresse tilbage igen.


    /ask

  • Det skal siges at MAC addressen er som et stel nummer. Alle netværksmoduler har idag en MAC addresse som er fast fra producentens side. Den kan ikke ændres permanent, men du kan bede f.eks. Windows om at ændre den på software niveau.


    Var selv nødt til at ændre all vores computere til en og samme addresse tidligere da Yousee låste os til én MAC addresse på vores internet. :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Men det er ihvertfald fald sket med mit :)


    har været inde i ipconfig /All under CMD og kan se at den er anderledes end før, da den jo står på min Stofaprofil. Den nye MAC adresse kan desværre ikke tilføjes på Stofa, hvilket er günden til at jeg mistænker den for at være ugyldig.


    Har godt googlet efter det, men vil helst ikke skulle rode for meget med den slags, da det jo bare burde virke. Så vidt jeg har set, er det også sket på andre Asus og Gigabyte kort med Nforce. Fandt dog ikke rigtig nogen løsning. Jeg prøver med en CMOS clearing og melder tilbage.
    Men hvorfor er mine to 8800gt så store at det ene skal ud, før jeg kan tage batteriet ud. næste bundkort bliver sq med en CMOS CLEAR BUTTON ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().

  • Det kan da ikke være rigtigt at Stofa sådan låser den helt ned? På vores TDC, der får vi en setup hjemmeside frem hvis vi prøver at gå på nettet med andet end vores ene maskine (nu en router vi selv har sat op) hvor den så bruger en 5min på at opsætte modemet igen.


    Prøv lige at ringe/maile/checke FAQ hos Stofa og se om der ikke er et hurtigt fiks? Med den mængde mennesker på Stofa med routere og flere maskiner idag kan du da umuligt være et unikt tilfælde. :cheers:


    Edit : Som en midlertidlig løsning kan du jo selv gå ind og rette din MAC addresse. Højreklik på netværkskortet og vælg egenskaber. Tryk på "Konfigurer?" (Mit Win7 er eng.) og vælg fanen advanceret. I den liste over ting der kan ændres skulle der gerne være noget ala. Network Address eller MAC. Skift værdien til den MAC addresse du har fået af Stofa? og kør en ipconfig /release og så en /renew - eller bedre. Genstart computeren da Windows er notorisk dårlig til at resette netværket.


    :goodpost:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Tror jeg har formuleret mig forkert. Jeg kan godt komme på stod uden at oplyse en MAC, men så skal jeg logge på via browser hvert tiende minut.


    Jeg ser lige på det, når jeg kommer hjem :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H