Formatering af USB-nøgler

  • Hej Tweaks


    Jeg har et spørgsmål fra min nabo:


    Hvordan formaterer man USB-nøgler når man har rigtig mange? (over 2500 stk, da han formatere dem for et uddannelsescenter, hvor de bruger dem til aflevering af opgaver).


    Findes der en smart måde, hvor man ikke skal sidde og formatere hver enkelt, for det tager så lang tid (kan kun tage ca 60-70 pr time).


    MVH Wigo og naboen

  • giv en USB nøgle til de 2500 forskellige elever. der skal bruge den så de selv kan gøre det? ;)

    Thermaltake Armor # Moded
    AM3 Phenom II 955 3.6 Ghz # Std Cooler
    Msi 790GX-G65
    Gainward GTX 285 # 702MHz / 1285 MHz / 1599 MHz
    Corsair XHMS3 1333 MHz DDR3 2Gbx2 # 1500 MHz
    Samsung 160 GB Ide
    Hitachi 320Gb

  • Ja det må da klart være nemmere at skrive en hurtig formateringsguide og så sende den med til elever der skal bruge nøglerne. Ellers kommer du nok ikke uden om det manuelle arbejde i en eller anden grad.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Problemet er nok at hvis de ikke er formateret inden de får dem tilbage, så kan de kopiere de tidligere opgaver :ph34r:


    Og det er altså ikke alle der er lige smarte til computere.. ligemeget om der er en guide eller ej. Tro mig!

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • en USB-hub kan nok gøre arbejdet lidt hurtigere men det er vidst også den eneste ide jeg har

    Q6600 G0
    crossfire 2xhd 3870
    Asus maximus formula
    2 GB DDR2 pc6400 corsair
    750w Corsair PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Problemet er nok at hvis de ikke er formateret inden de får dem tilbage, så kan de kopiere de tidligere opgaver :ph34r:


    Og det er altså ikke alle der er lige smarte til computere.. ligemeget om der er en guide eller ej. Tro mig!


    Touché, men uden at vide mere kunne de ligesågodt være uformaterede stik fra fabrikken. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • hmm..


    umiddelbart ville jeg sætte en eller flere USB hub(s) til, mappe alle drevbogstaver op så der kun er de drev tilbage som du har porte til og så lave en batch fil der formaterer de drevbogstaver som usb portene bruger


    tager noget tid, men er da væsentligt hurtigere end at stikke en USB port i, finde dens drevbogstav og trykke "formatér"


    ved ikke om andre har en smartere måde, men var umiddelbart det nemmeste jeg lige kunne komme i tanker om.

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Brtlsn
    Du finder en folkeskoleelev der vil i praktik i en uges tid :D


    :))

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • Tror du har ret i at det her er en "nemmeste" måde.
    Er det noget han skal lave for skolen flere gange, så er det da en oplagt opgave for den lille elektronik mekaniker, at få lavet en hub som kan tage 50-100 USB nøgler af gangen så der kommer noget fart over feltet når de alle skal formateres og det kan blive overstået indenfor et overskueligt tidsrum.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo


    Tror du har ret i at det her er en "nemmeste" måde.
    Er det noget han skal lave for skolen flere gange, så er det da en oplagt opgave for den lille elektronik mekaniker, at få lavet en hub som kan tage 50-100 USB nøgler af gangen så der kommer noget fart over feltet når de alle skal formateres og det kan blive overstået indenfor et overskueligt tidsrum.


    Mvh
    Sam


    50-100 giver bare et problem ;) for få drevbogstaver :P tror de skal have et drev bogstav hver for at han kan gøre det på den måde jeg foreslog.. må lige teste på et tidspunkt hehe :D


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Brtlsn
    Du finder en folkeskoleelev der vil i praktik i en uges tid


    :cheers:

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Hej Tweakers


    Mange tak for de hurtige svar :-)


    Jeg er dog ikke lige selv "kongen" af programering - så jeg må lige prøve at google batch filer og hvordan man skriver dem...?


    Ang usb (mega) hub - er der nogen som kender et sted hvor man kan finde sådan en? uden den skal special-fremstilles.


    Det er en tilbagevendende opgave naboen har, den skole han laver det for har vist 11'000 usb nøgler ialt. De er alle af mærket "Kingston" og er på 2 & 4 gb.


    Igen, Mange tak for alle jeres gode svar :-)
    MVH Wigo og naboen



  • Den skal laves specielt, men du kunne jo prøve at smide en mail afsted til ac-cables.dk og se om ikke de kan hjælpe dig med det og give et pris overslag over hvad sådan en fætter vil komme til at koste ;).


    Med så mange nøgler i omløb og tidsforbruget taget i betragtning for at formattere dem, så vil jeg da næsten sige at prisen er lidt underordnet hvis de kan lave 1 til ham.


    Kan prisen for en megahub holdes på et sted mellem 1000-1200 kr for en der kan tage 100, så vil den investering jo komme hjem i sparet tidsforbrug, og den besparing vil jo kun blive større jo flere gange den bliver brugt.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • en batch fil laver du i eks notesblok og den består af kommandoer som dem du bruger i kommando promt


    uden at have undersøgt nærmere vil jeg gætte på den hedder noget i stil med


    "Format D:
    Kingston
    j
    Format E:
    kingston
    J
    osv
    "


    eller noget i den stil, har du brug for hjælp kan jeg godt prøve at kigge lidt på det i morgen ;) har bare desværre ikke nogen USB pinde der hvor jeg er nu som jeg kan eksperimentere med :)

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Få fat i en der ved hvordan man laver simple programmer, så kan du lave et program der automatisk søger efter eksterne drives med fastlagte størrelses kriterier (eksempelvis 2-6 GB), og formatere dem til et på forhånd angivet format.


    Jeg har selv lavet et par små programmer, og omend det nok er udenfor mine evner, skulle det ikke være specielt vanskeligt. Jeg kan da lige prøve at høre et par af mine venner om de eventuelt kan.


    /Gehenna


    Det skulle fungere som en udvidet makro.

    Selvbyg PC: 4 GB DDR2 1060, Geforce GTX285, AMD Phenom 2,4 x3, Samsung Spinpoint F1 1 TB.

    Rettet en gang, sidst af Gehenna ().

  • Okay, en af mine venner har sagt ja til at lave det førnævnte program, men da han ikke lige bliver betalt for det, så kommer det til at tage ldit tid. :)


    /Gehenna

    Selvbyg PC: 4 GB DDR2 1060, Geforce GTX285, AMD Phenom 2,4 x3, Samsung Spinpoint F1 1 TB.

  • Havde engang en batchfil der formaterede de drev man skrev ind i den. Skal lige se om jeg kan finde den eller kan finde ud af at skrive den ingen. Har ikke rodet med det i mange år dog :D


    Nu når jeg tænker mig om, kan man så ikke bare lave en batch fil der hedder:


    @echo off
    echo y|format /X: /q
    echo y|format /X: /q
    echo y|format /X: /q
    echo y|format /X: /q


    og så skrive alle dine usb ports' drev bogstaver ind, gentage :-)


    (x er drev bogstav)


    Men få det lige confirmed af nogle der har mere forstand på det, end mig :D

    "There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

    Rettet 3 gange, sidst af betaboy ().


  • var noget i samme stil jeg tænkte på..


    men vil ikke komme med nogen bud før jeg har mulighed for at lege med nogle USB nøgler hehe :)

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Min ven har lavet et porgram, men det virker ikke hvis de er helt tomme. Altså uformatterede..


    /Gehenna

    Selvbyg PC: 4 GB DDR2 1060, Geforce GTX285, AMD Phenom 2,4 x3, Samsung Spinpoint F1 1 TB.