Opgradering af "gammel pc" Hjælp

  • Hejsa


    jeg søger lidt hjælp til at opgradere min gamle pc, da den gerne må kunne spille Bf Bad company 2 uden de store problemer



    Jeg ejer dette system


    P5K Socket 775


    Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz (2 CPUs), ~2.7GHz


    ATI Radeon HD 4890


    Harddisc´s SAMSUNG HD501LJ ATA Device og WDC WD5000AAKS-65YGA0 ATA Device


    Og en 500W strømforsyning




    MvH Marc.

  • battlefield bad company 2 er ekstremt cpu krævende.. så en mulighed kunne være at opgradere til en core 2 quad, det er den billigste løsning, og det vil da med sikkerhed give en boost, hvis du skal have noget vildere skal du jo til at opgradere det hele. det vil umiddelbart ikke være nok at opgradere grafikkort, for som jeg skriver, så er spillet voldsomt cpu krævende. Men hvor mange penge har du tænkt dig at opgradere for?

    asus P8P67 evo
    16GB corsair vengeance DDR3 xmp 1600mhz
    core i5 2500k @4.3GHZ- arctic freezer 13 pro
    samsung 840evo SSD 250GB - samsung f3 1tb.
    coolermaster 600m silent pro
    msi GTX970 gaming.
    AOC 24 G2460PG
    steelseries siberia v2-logitech z-2300- creative sb z

    Rettet en gang, sidst af jedimind ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Det billigste ville jo være at oc den cpu.


    ikke hvad angår bad company 2, det kører absolut bedst med en quad core i de test jeg har set.

    asus P8P67 evo
    16GB corsair vengeance DDR3 xmp 1600mhz
    core i5 2500k @4.3GHZ- arctic freezer 13 pro
    samsung 840evo SSD 250GB - samsung f3 1tb.
    coolermaster 600m silent pro
    msi GTX970 gaming.
    AOC 24 G2460PG
    steelseries siberia v2-logitech z-2300- creative sb z

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jedimind


    ikke hvad angår bad company 2, det kører absolut bedst med en quad core i de test jeg har set.


    Teknisk set er det vel gratis at forsøge et overclock på den CPU, så det er billigere :))(forudsat at intet brænder af osv.)


    Ellers vil det bedste bud på en let opgradering være at skifte processoren ud med en Core 2 Quad some jedi foreslår, der er en sandsynlighed for at det bliver for dyrt hvis du køber sådan en som ny, så det kan være en ide at købe en brugt i stedet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • hmm,og bundkort er P35 ikke ?
    Ville skifte til nyere platform,quad/ddr3/pci-e 2.0 evt en i5 750 gør det godt i bc2,behold gfx og resten,er din psu af rimelig kvali bør den sagtens kunne genbruges.Kan gøres for under 3k :roller:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af madz
    hmm,og bundkort er P35 ikke ?
    Ville skifte til nyere platform,quad/ddr3/pci-e 2.0 evt en i5 750 gør det godt i bc2,behold gfx og resten,er din psu af rimelig kvali bør den sagtens kunne genbruges.Kan gøres for under 3k :roller:


    P35 clockker som bare fanden så smæk den CPU op omkring de 3.5-3.8Ghz og du vil være ude over de problemer, det kræver dog at din køleløsning er i orden, samt dine ram kan følge med.


    Puma her fra siden spiller det i højeste med en core2duo, hans ligger dog oppe på 4ghz, men der er ingen problemer med det.


    Lidt afhængig af hvilken opløsning som du spiller i, men spiller du i de højeste som 1920x1200/1920x1080 så sæt detaljegraden en tak ned da 4890 ikke rigtig kan følge med på allerhøjeste indstilling, da især sekvenser med røg kræver utroligt meget af dit GFX.


    Ang. pci-e 1.1-2.0 så betyder det ikke en fis IRL, da forskellen for det meste ikke svinger mere end 1-2% i ydelse, så P35 kan sagtens følge med endnu.


    Brug en eftermiddag til at optimere dit system og du har pludselig forlænget levetiden på din platform er godt stykke tid fremover. Der kunne i mine øjne allerhøjest blive tale om en ny køleløsning og evt. flere ram i pc-8500 størrelsen men det er ulig noget billigere end at opgradere det hele.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Min PC2 kører da BFBC2 uden problemer. Opløsning 1680x1050 med detaljer tilpasset (medium/high).
    (PC2 kunne det samme med et 8800GT samt 2GB DDR1 PC3200)


    Enig med Ebo, optimering af CPU/RAM ydelsen ved overclock samt oprydning/defragmentering af harddiske samt
    fjernelse af unødige programmer kørende i baggrunden i windows.

  • Det lyder da godt så vil jeg kigge på lidt hurtige ram pc-8500 og en god køler til min cpu, og så vil jeg prøve at overclocke den lidt (ps, er det svært at overclocke, eller er det bare bios man skal ind i ?)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af marcmarc07
    Det lyder da godt så vil jeg kigge på lidt hurtige ram pc-8500 og en god køler til min cpu, og så vil jeg prøve at overclocke den lidt (ps, er det svært at overclocke, eller er det bare bios man skal ind i ?)


    Her er en guide med lidt år på bagen, men det passer jo fint til din cpu:-) http://ocguide.dk/


    Prøv at læse den igennem og hvis du bliver i tvivl om noget så bare skriv et indlæg i oc sektionen.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Quote

    Ang. pci-e 1.1-2.0 så betyder det ikke en fis IRL, da forskellen for det meste ikke svinger mere end 1-2% i ydelse, så P35 kan sagtens følge med endnu.


    Ja hvis han beholder cpu,men køber han både ram og cpu er det dumt da han så næste gang han skifter gfx med stor sansynlighed blir begrænset af sit bundkort.Sådan kan man blive ved med det gamle.
    Men ja køb 4gb brugt pc8500 og en køler og oc,bør da gi lidt ihvertfald.Dog skal du rigtig kunne rive spillet rundt skal du skifte platform,sådan er det.

  • Synes nu heller ikke at en brugt q6600 og 4gb brugte DDR8500 lyder som en dårlig ide. Det kan fås for ganske lidt.


    Mangler du en køler, har jeg en BlueOrbII, som bare ligger i kælderen: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=125405&sid=

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jedimind


    ikke hvad angår bad company 2, det kører absolut bedst med en quad core i de test jeg har set.


    Det var nu mest i beta tiden... har selv skiftet fra E8400 @ 4.25GHz til en Q9450 @ 3.8GHz og der er ikke så stor forskel som jeg regnede med...
    Bedste løsning ville være oc den cpu og et nyt gfx

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af madz


    Ja hvis han beholder cpu,men køber han både ram og cpu er det dumt da han så næste gang han skifter gfx med stor sansynlighed blir begrænset af sit bundkort.Sådan kan man blive ved med det gamle.
    Men ja køb 4gb brugt pc8500 og en køler og oc,bør da gi lidt ihvertfald.Dog skal du rigtig kunne rive spillet rundt skal du skifte platform,sådan er det.


    Nu må jeg da lige bé om mine himmelblå :crazyeyes:


    Hvis du ser en forskel på 1-2% som en begrænsning, så ja du har ret ;). 1-2% i min verden betyder ikke en flyvende fis for spil oplevelsen generelt, hans 4890 yder lige en tand bedre end et 5770, så det kan sagtens følge med et stykke tid endnu helt afhængig af hvilken opløsning han spiller i.


    Spiller han i 1650x1080, så betyder det absolut ikke at han behøver at smide penge efter en ny platform, når den sagtens kan klare det, der skal bare skrues op for den.


    Selv spilverdenen er jo ikke optimeret for mere end 2 kerner i langt de fleste spil alligevel, da de er crossover udgaver som oprindeligt er lavet til konsol. Kan han få sin 2 kerners op og rende 3.5Ghz( og det kan han uden problemer på P35), så kan min 4 kerners ved standard 2.4Ghz ikke følge med og det er fakta.


    Lidt afhængig at stepping, så er 3.8/9 så absolut realistisk at nå med rette køling, derved et levetiden for hans platform forlænget ihvertfald 1 år frem, måske mere, og køber han de dele brugte så er investeringen altså til at overse. Er han rigtig heldig finder han en brugt quad til fornuftige penge og så kan systemet sgu køre mindst 2 år mere inden der behøves at smide penge efter et nyt system pga. mangel på kraft.


    Jeg har osse et ældre system, men grundet et rimeligt OC og et fair GFX, så kan jeg spille spillet med alt på max 8xAA,16xAF og ellers alle andre indstillinger i spillet på high, fuldstændig flydende i 1920x1200, selv min CPU kommer ikke over 42 grader efter en times spil i BFBC2 ved et OC på 1.1Ghz, så du skal ikke sige det ikke kan lade sig gøre, fordi det kan det hvilket osse vil være gældende for ham hvis hans CPU kan følge med op.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().


  • Enig, der er stort set ingen forskel på core quad og i7 i spil


  • Jeg gætter på du sidder med et 775 system ?
    Da jeg skiftede fra oc e8500 til nuværende oplevede jeg større forskel end forventet,også i ældre spil der ikke udnytter quad.Men tror også det har lidt med ens temperament at gøre,har altid kørt med hurtigere cpu end hvad mine gfx egentlig har behøvet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af madz
    Da jeg skiftede fra oc e8500 til nuværende oplevede jeg større forskel end forventet,også i ældre spil der ikke udnytter quad.Men tror også det har lidt med ens temperament at gøre,har altid kørt med hurtigere cpu end hvad mine gfx egentlig har behøvet.


    Egentlig ikke... prøv at google "core quad vs core i7 gaming" eller noget i den retning

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pvt.P.Nutz


    Egentlig ikke... prøv at google "core quad vs core i7 gaming" eller noget i den retning


    Ja jeg skriver her sgu ikke for at omvende dig eller noget,du gør jo nok dine egne erfaringer en dag :cheers: