computer restarter?

  • uden varsel er min computer begyndt at genstarte, det kommer ikke kontinuerligt... dvs. nogle gange kommer det med 2 min mellemrum mens der også nogle gange kan gå 20 min til 1 time


    det er en 4 år gammel bærbar, en Dell INSPIRON 6400.
    den kører Windows 7 Ultimate...


    ved godt dette spørgsmål måske kan være svært for jer at svare på med så lidt oplysninger
    men ud fra erfaringer og viden kan i måske svare på, om det er hardware eller software mæsigt.


    gider ikke til at formatere hvis det kan undgås nemlig....


    på forhånd tak for svarene....

  • Får du blå skærm når den genstarter, eller genstarter den bare spontant?


    Det kan være strømforsyningen der er ved at gå, hvis den bare spontant genstarter.


    Hvis du får blå skærm, er det næsten 100% sikkert et software problem.

  • En 4 år gammel bærbar, mit første bud er nok varme som følge af støv i kølerprofilerne og blæser osv.


    Det kan eventuelt også være batteriet, hvis det kan lade sig gøre, så prøv at tage batteriet ud af den bærbare og smid strømforsyningen til computeren og forsøg at køre uden batteriet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Som Bubbi siger kand et være strømforsyningen. Kan den køre på batteri overhovedet? Kan den det, bare i et par minutter kan det nok næsten udelukkes.
    Varme kunne det også være, det kan man finde software der kan aflæse, eller du kan holde lidt øje med om det er 100% random eller sker når den arbejder meget.


    Et andet bud kunne være ram der er ved at gå sig en tur. Du kan prøve at lave en cd eller usbpind med MemTest -> http://www.memtest.org/. Det vil kunne sige om der er fejl på rammene.

  • holder med på RTM's bud.. prøv og rengør kølere og blæsere på den, evt test hvor varm den bliver med programmer som HWmonitor eller pcwizard

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • først, tak for svarene.... der skulle ikke være noget galt med hverken strømforsyning eller batteri...


    mit batteri. holder ca. 2,5 til 3 timer.... og jeg kan se i Windows at strøm forsyningen ikke springer fra.


    og den gør det bare spontant uden blå skærm... nu hvor i nævner det kan jeg faktisk godt mærke at den med tiden er blevet noget varmere....har faktisk næsten ikke kunne lade den stå på lårene de sidste 3 - 4 uger...


    men vil lige prøve nogle af de overnævnte programmer der tjekker varmen i maskinen..


    PS. hvordan renser man sådan en bærbar mest hensigtsmæssigt

  • der har lige været et restart:
    og da den var klar igen stod temperaturene på følgende i PC Wizard


    Hardware monitoring - Thermal Zone
    54,5 C
    Processor Intel Core Duo
    Core 1 - 53 C
    Core 2 - 50 C


    Harddisk
    43 C


    er dette nok til at den genstarter?




    Redigering:


    Er næsten sikker på det er et varme problem nu... når computeren bliver så varm, larmer / kører blæseren ikke mere.... så nu er det store spørgsmål bare hvordan får man sådan en igang igen? og hvor plejer de at sidde?


    Redigering pt2:


    Har nu haft computeren skildt ad og,,, selvom jeg har blæst den igennem med en kompresser,,, bliver den stadig varm... å det ser ud til jeg skal ud og have mig en ny computer...


    rest in peace - dell 6400 :)

  • og du har tjekket efter at der ikke er noget støv på køleprofilerne derinde.. du nævnte tidligere at blæserne ikke kører rundt så det ville nok være en idé lige at tjekke stikkene :)

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his