fjern diske el. andre medier

  • hejsa


    sidder og bikser med en gammel pc :) er nået så vidt som at jeg har prøvet 6 foreskkelige fejlkoder, men den her er godt nok for galt :) der ligger intet på min HDD, og vil boote fra mit cd drev, ved hjælp af win 98 cd. men når jeg prøver det tager den lang tid om at "verifying dmi pool data" og efter 30 sek kommer den med "fjern diske el. andre medier, tryk på en tast for at genstarte".


    jeg har prøvet at skifte lidt på ordenen, og hvis min hdd bliver bootet først tager den ingen tid om at sige "det".


    hvis jeg så tager min HDD ud og booter igen så siger den indsæt systemdisk.


    jeg har også prøvet med en floppy drive, men ved sku ikk hva det skal hjælp :)


    min HDD er primary master, og dvd drev er secondary master.


    det er gammel bios, så er en del svært at finde rundt i :S


    hvordan kan det være at den siger fjern diske el. andre medier??


    hdd'en virker fint når jeg sætter den som secondary i min stationær, det var også sådan at jeg formaterede den :P


    håber virkelig i kan hjælpe for det kunne være så awesome hvis jeg har en extra stationær jeg kunne lave trikser med :P


    hvis jeg mangler noget så spørg :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Øh, jo. Det er ligesom batteriet fungerer som back-up når du tager strømmen fra bundkortet. Så ud med batteri og powerstik, og lad det så stå små ti minutter :D


    :clap: :goodpost:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • okay guys så der fremskridt :)


    har formateret hdd'en til ntfs istedet for fat32, hvilket jeg tror var problemet, og nu siger(ligemeget om der er 98,win7 disk i) at BOOTMGR mangler :)


    det lyder som om at den ikke booter fra cd :S


    den står stadig og tænker en hel del ved verifying dmi pool data :S

  • Ahhhhh... det er da vist alligevel ikke helt rigtigt. At flytte jumperen (efter at man har hevet AC strømmen ud self.) skulle batteriet gerne være separeret fra RAM'en og blive nulstillet. Jég har ihvertfald aldrig være nødt til at pille et CMOS batteri i mine dage 8)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det med om man skal fjerne batteriet eller om jumperen/switchen til at resette cmos er nok, er et af de større emner her på tweak.dk :crazyeyes:, selv har jeg heller aldrig haft behov for direkte at pille batteriet ud.


    Jeg tror at det beror på overtro og/eller dårlige designs af bundkort.


    For at komme tilbage til dit spørsgmål, så lyder det som om at computeren slet ikke forsøger at boote fra cdrom drevet, hvis jeg husker ret, så mener jeg at der findes gamle drev som ikke kan finde ud af at boote fra diske og man skal bruge en load disk til at loade noget driver værk først.


    Det med at fjerne diske er hvis computeren forsøger at boote fra en floppy og disken ikke kan læses/disken ikke indeholder en boot loader.


    Hvis det muligt kan du overveje om du vil forsøge at opdatere bundkortets BIOS, det kan jo være en eller anden dum fejl.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • problemet med de gamle win versioner er at den smider boot filerne rundt på forskellige HDD hvis du har mere end 1 i når du installerer.....altid kun have 1 hdd i ved installation af ældre win versioner.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    For at komme tilbage til dit spørsgmål, så lyder det som om at computeren slet ikke forsøger at boote fra cdrom drevet, hvis jeg husker ret, så mener jeg at der findes gamle drev som ikke kan finde ud af at boote fra diske og man skal bruge en load disk til at loade noget driver værk først.


    Det med at fjerne diske er hvis computeren forsøger at boote fra en floppy og disken ikke kan læses/disken ikke indeholder en boot loader.


    Hvis det muligt kan du overveje om du vil forsøge at opdatere bundkortets BIOS, det kan jo være en eller anden dum fejl.


    load disk??? googler det lige hvis folkens ikke har noget i hånden :)


    det var bare lidt mærkeligt for da jeg skiftede filsystemet så virket det igen, men har os deaktiveret alt hvad der har med floppy at gøre nu :)



    har aldrig hørt om at gamle bios'er ikke kan boote fra cd, men den kunne godt lyde som om det var det der er galt, jeg prøver at opdatere BIOS idag, hvis jeg da kan finde ud af det :)





    Quote

    Bare for at være helt sikker, så har du sat CD-drevet til at være 1. boot disk i bios ikke?


    hehe, jo men det har aldrig virket, så kan være mit mobo ikke kan boote fra det :S





    Quote

    problemet med de gamle win versioner er at den smider boot filerne rundt på forskellige HDD hvis du har mere end 1 i når du installerer.....altid kun have 1 hdd i ved installation af ældre win versioner.


    har kun en HDD i og et dvd drev :P