Muligvis problemer med ATI 5830 GFX

  • Hej
    Jeg er rimelig ny inden for computere, og jeg ved ikke om det er std. At der er noget hvidt "snask" på undersiden af min vens nye GFX. Det er et ATI 5830, og er helt nyt, købt for ca. 1650 kr.


    Det er dette: http://www.komplett.dk/k/ki.as…view=detailed#ProductTabs

    Han modtog en pakke med en masse computer dele, og jeg hjalp ham med at samle hans pc. Da vi så tændte den, og tilsluttede en skærm, tændte pc'en godt nok, og både kabinet, og GFX og GPU blæsere kørte, og de LED'er som skulle lyse på bundkortet lyste som de skulle. Desværre så det ud som om skærmen ikke virkede, derfor prøvede vi med en anden skærm, som heller ikke viste noget som helst andet en sort skærm.
    Derfor pillede vi kortet ud og kiggede på det, om der måske var nogle stik som ikke sad ordenligt i eller noget. til vores overraskelse ser vi så at der er noget hvidt størknet "snask" på den side hvor man kan se printet på printpladen (der hvor køleren ikke dækker for printpladen) det lignede lidt kalk? eller sådan noget "syre-sovs" som er inde i batterier.
    Er der andre som har prøvet det samme?, og evt. en løsning på hvordan dette fjernes? eller skulle man bare smide den i original embalage, skrive en mail til komplett.dk, og så sende den til dem for at få den byttet til en ny?


    Jeg har selv et ATI 4890 GFX, som jo er en lidt ældre model end 5830'ern, og på den er der intet hvidt indtørret "snask" den virker fint og uden problemer.


    I morgen prøver vi så at sætte mit GFX i min vens pc for at se om den så virker.


    Hvis i har en ide på hvad man kan gøre så skriv endelig her i tråden, jeg ville sætte enormt pris på noget viden fra en mere erfaren end jeg selv.

    Setup:
    AMD Phenom II 940 3@3,4 ghz. , MSI bundkort med sb 770+750 chipsset, Kingston HyperX ddr2 1066 mhz ram, ATI HD 4890 oc 850@900mhz/900@1000mhz

    Rettet en gang, sidst af troels811 ().

  • Lyder lidt som kølerpasta. Er det evt. en smule lim/pasta agtigt i konsistensen?

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er sku nok egentligt en rimelig god mulighed, og det kunne godt virke som kølepasta, men jeg har ikke tilført noget, så det kommer fra fabrikken højst sandsynligt. Det er helt indtørret.
    Ved du om kølepasta er strømførende?

    Setup:
    AMD Phenom II 940 3@3,4 ghz. , MSI bundkort med sb 770+750 chipsset, Kingston HyperX ddr2 1066 mhz ram, ATI HD 4890 oc 850@900mhz/900@1000mhz

  • Jeg skal nok tage et billede, men det bliver først i morgen ved 14-15 tiden.

    Setup:
    AMD Phenom II 940 3@3,4 ghz. , MSI bundkort med sb 770+750 chipsset, Kingston HyperX ddr2 1066 mhz ram, ATI HD 4890 oc 850@900mhz/900@1000mhz

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af !wfdi
    kølepasta er ikke strømførende. kan i ikke tage et billede og ligge det op på http://www.peecee.dk, og linke til det herfra.


    Det er så ikke helt rigtig hvis man skal absolut fluekneppe.
    AC's Silver pasta som er en af de bedste der findes, er strømførende grundet den er baseret på sølv som leder strøm bedre end næsten alt andet, hvilket AC osse skriver på deres website.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Kunne det måske være VGA - DVI adapteren? alt ser ud til at virke som det skal, der er bare "sort skærm" altså skærmen (har prøvet med 3 nu) står bare i stand by?

    Setup:
    AMD Phenom II 940 3@3,4 ghz. , MSI bundkort med sb 770+750 chipsset, Kingston HyperX ddr2 1066 mhz ram, ATI HD 4890 oc 850@900mhz/900@1000mhz

    Rettet en gang, sidst af troels811 ().