• Jeg leder efter en ny hdd.


    Pt har jeg et par ældre 320gb'ere, som skal væk og en wd velociraptor på 150gb.


    Jeg leder efter en holdbar 1-2tb disk som helst ikke skal fejle inden for dens levetid. Serverdiske ligger uden for budgettet..


    Jeg har kigget på wd green, men der er noget med parkering af læsehovedet, som skulle nedsætte levetiden noget. Har dette noget på sig? Jeg har ikke set noget fra wd om problemet..


    Jeg gik så over til at kigge på deres black-serie, som er meget lig deres RE4. Da jeg er træt af min velociraptors larm, tænkte jeg at en black måske kunne blive bootdisk - vil det gøre computeren langsommere samlet? Larm er også et issue - larmer black virkelig så meget som de siger? Der ligger helt sikkert under min velociraptor, så der gør ikke så meget.


    Hvordan ville I vælge at sætte det op? Ikke råd til boot ssd desværre :/


    Bør jeg kigge efter samsung, seagate osv? Det ville jo være fedt med en 3.5" seagate momentus xt, men det findes desværre ikke endnu .. kommer de indenfor en overskueligt fremtid?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af teamet
    Jeg leder efter en ny hdd.


    Jeg har kigget på wd green, men der er noget med parkering af læsehovedet, som skulle nedsætte levetiden noget. Har dette noget på sig? Jeg har ikke set noget fra wd om problemet..


    Der bliver skrevet meget om WDC Green. 99% er FUD, fordi folk ikke ved hvad de har med at gøre og derfor gætter på livet løs.
    Jeg har 2 WDC Green desktopdiske kørende i døgndrift. De har kørt i årevis (det er ikke sandt, for så længe har de ikke været på markedet); de har kørt længe... :-)


    Quote


    Jeg gik så over til at kigge på deres black-serie, som er meget lig deres RE4. Da jeg er træt af min velociraptors larm, tænkte jeg at en black måske kunne blive bootdisk - vil det gøre computeren langsommere samlet? Larm er også et issue - larmer black virkelig så meget som de siger? Der ligger helt sikkert under min velociraptor, så der gør ikke så meget.


    Din maskine vil muligvis bruge lidt længere tid om at starte op. Jeg tvivler på at du vil kunne mærke forskel.
    Black og larm? WDC Black er optimeret til ydelse i desktopmaskiner. Jeg kan dårligt forestille mig at den skulle larme mere end de diske den skal sammenlignes med.


    Quote


    Hvordan ville I vælge at sætte det op? Ikke råd til boot ssd desværre :/


    Hvad tænker du på?


    Quote


    Bør jeg kigge efter samsung, seagate osv?


    Der er mange der bruger Samsung og de fungerer vist upåklageligt. Jeg har selv en Seagate i min gamer-PC, men den er ikke tændt så tit, så jeg kan ikke sige så meget om den. Jeg har en ES.2 i min arbejdsmaskine - det er ikke en disk i dit segment. :-)


    Nå, jeg vil over i Døgnposten. Der ligger en WDC Green 2TB disk med 64MiB cache og venter på mig :-)

  • Der er ingen forskel på RE2 og black fra WD, andet end firmware delen ellers er de identiske.
    RE2 er lavet til server brug og derfor er firmwaren lidt anderledes, men man burde kunne flashe en black med RE2's firmware og få samme ydelse og samme understøttelse uanset hvad, for rent mekanisk er de identiske.


    black er lavet til desktop brug hvor RE2 er lavet til 24/7/365 brug.


    Har selv stået i samme overvejelse som dig og besluttet mig for at købe 2 af disse fætre og smække dem i raid 0


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4180920


    Der får du noget nær SSD hastighed uden at miste lagerplads.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af McCleod
    Der bliver skrevet meget om WDC Green. 99% er FUD, fordi folk ikke ved hvad de har med at gøre og derfor gætter på livet løs.
    Jeg har 2 WDC Green desktopdiske kørende i døgndrift. De har kørt i årevis (det er ikke sandt, for så længe har de ikke været på markedet); de har kørt længe... :-)


    Det tænkte jeg nok, ville bare være sikker. Der lyder også lidt tåbeligt, hvis wd ikke har haft dem testet til at holde et par måneder for de smidder dem på banen..


    Quote


    Black og larm? WDC Black er optimeret til ydelse i desktopmaskiner. Jeg kan dårligt forestille mig at den skulle larme mere end de diske den skal sammenlignes med.


    Nej, men den larmer væsentligt mere end en wd green (5-10db jvf wd selv).. Drømmen er jo en ssd i fremtiden, så en stille lager-hdd ved siden af :-)



    Ebo: Jeg har godt set den momentus xt, men er ikke meget for at smidde 2.5" drev i en stationær.. 4gb ssd virker umiddelbart også som meget lidt til mit behov. Til 1000 vil jeg hellere købe en ssd og så have noget lager ved siden af, har bare ikke råd til hele opgraderingen på een gang..


    Men det bliver nok til en 2tb wd green så - tak for hjælpen :-)


  • Tror ikke helt du har fundet guleroden. Seagate XT er godt nok 2.5 størrelse, men det er en velo osse ?
    Du bruger NAND hukommelsen til at at få adgang til de programmer som du bruger mest hurtigt, derved starter de hurtigt op, kun 5 sec langsommere end på en SSD, samtidig med at du ikke mister lagerplads, siden de kan fåes op i 500GB så lagerplads er jo ikke noget problem som sådan og til en langt billigere penge end SSD, det er da det bedste af begge verdner ;), indtil nu ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af teamet
    Ebo: Jeg har godt set den momentus xt, men er ikke meget for at smidde 2.5" drev i en stationær.. 4gb ssd virker umiddelbart også som


    Alle bladeservere med respekt for sig selv anvender 2,5"-diske. Det er faktisk derfor der findes så vilde 2,5"-diske.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af McCleod


    Alle bladeservere med respekt for sig selv anvender 2,5"-diske. Det er faktisk derfor der findes så vilde 2,5"-diske.


    Der jeg give Mcloed ret, ret skal være ret.


    Du har ikke set en servercluster indeholdende 3.5 diske, de sidste mange år, alle kører 2.5 diske, om det så er velo eller hitachi,s diske er komplet ligegyldig, selvom så Hitachi's løsning er noget dyrere så er den mere stabil, og dog, afhænger helt af hvordan clusteren er bygget op, men det er flueknepperi.


    Faktum ændrer sig ikke ved at 2.5 diske er hurtigere og giver adgang til data noget hurtigere end nogen 3.5 disk kan, kun SSD er hurtigere, og det er fakta.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hehe ja, det er også flere år siden, jeg sidst har set et servercluster :-) men jeg har egnetlig også undret mig over alle de 15k rpm diske der er 2.5" .. all makes sense now


    Nåeh men efter at have læst lidt op på 10k rpm diske og ssd'er )
    http://www.anandtech.com/show/…-rpm-at-450gb-and-600gb/1
    http://www.anandtech.com/show/3741/asus-u30jc-ssd
    )
    og overvejelser omkring pris, hastighed, holdbarhed og støj bliver det nok til en 1tb wd black som OS og spil disk (partitioneret) og så ryger den gamle 10k rpm's disk ud.


    Ville det være bedre at holde 1tb black som OS og lager (partitioneret) og så beholde en 320gb disk dedikeret til spil? Så generer OS aktivitet ikke spillene ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af teamet
    og overvejelser omkring pris, hastighed, holdbarhed og støj bliver det nok til en 1tb wd black som OS og spil disk (partitioneret) og så ryger den gamle 10k rpm's disk ud.


    Ville det være bedre at holde 1tb black som OS og lager (partitioneret) og så beholde en 320gb disk dedikeret til spil? Så generer OS aktivitet ikke spillene ..


    Det OS-aktivitet der trækker ned i ydelse er i virkeligheden adgangen til sidefilen. Smid den på en disk for sig selv, evt. din 10krpm og smid 320'eren ud.


    Den nye disk bør ikke deles i mere end 2 stykker; en til OS og en til resten. Sørg for at det kun er kerne-OS'et der ligger på den første partition, således at mail, musik og andet ikke går tabt ved en reinstallation - Windows skal reinstalleres fra tid til anden.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af teamet
    Under additional features til RE4 står bl.a. NCQ - kan det virkelig passe at wd black ikke undersøtter ncq? Det ville da være descideret plat!


    NCQ giver ikke særligt meget når disken sidder mutters alene. Der hvor det har effekt er når disken er del af en RAID-container.


    På den anden side, hvis man kigger på RE4's specs, så står der ikke et ord om NCQ.
    https://westerndigital.com/en/…/Products.asp?DriveID=732