• Hej alle.
    Jeg er kommet i en rigtig træls situration som jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med.


    Jeg har hentet og instaleret windows 7 både på min og på min søsters computer, jeg havde så ikke lige fået det aktiveret på min søsters, det gjorde jeg så her den anden dag.


    Da jeg så ville tænde igen, sker der ikke andet end den viser "acer, startskærm noget" også er der ellers bare sort skærm med en lille streg der blinker oppe i venstre hjørne.


    Er der nogle af jer der har hørt noget om dette før og evt. kan hjælpe.


    eller nogen den ved hvordan jeg kan boote en version af windows xp eller andet så den måske kan komme op og køre igen. hendes engelsk eksamens oplæg ligger der på, som skal bruges fredag, så det ville være super med noget hjælp, føler jeg har prøvet alt :/


    Pc'en:
    Acer asprie 4520 1,9 Ghz.


    Mvh.
    Stefan

  • En hurtig måde at forsøge at hente eksamensopgaven ud i det mindste, uden at rode med noget der kan gøre skade på computeren, er at hente en linux live cd (hvis du ikke er bekendt med hvad det er, så er det et operativsystem som kan køres direkte fra disken, uden at den skriver noget på harddisken).


    Når du så har hentet image filen ned og brændt den på en disk, smider du disken i din søsters spand og får computeren til at boote fra disken, windows partitionerne er typisk mountet under /mnt/ eller /media/


    Et eksempel på en linux live cd distro er KNOPPIX

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Kan ikke huske hvor "sikkert" Windows 7 er, men du burde næsten kunne hive harddisken ud og over i en anden maskine og læse direkte fra dine dokumenter.


    Mén - der var et eller andet med at NTFS filsystemet godt kan låse filerne nede på visse maskiner. Har selv været ude for at gøre ovenstående et par gange for derefter at få en blank "Adgang nægtet" fejl.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg er ked af at sige det. men kan ikke få det til at fungere.
    Jeg har brændt .iso filen ned på en cd, og sat den til at boote fra cd men der sker stadig ingen ting, den står stadig bare med den hvide streg på sort skærm:/


    Er der noget jeg kan have gjort galt ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Kan ikke huske hvor "sikkert" Windows 7 er, men du burde næsten kunne hive harddisken ud og over i en anden maskine og læse direkte fra dine dokumenter.


    Mén - der var et eller andet med at NTFS filsystemet godt kan låse filerne nede på visse maskiner. Har selv været ude for at gøre ovenstående et par gange for derefter at få en blank "Adgang nægtet" fejl.


    Forstår ikke helt hvad du mener?


    Men hvad har du gjort i de siturationer ? :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af smoelgaard
    Jeg er ked af at sige det. men kan ikke få det til at fungere.
    Jeg har brændt .iso filen ned på en cd, og sat den til at boote fra cd men der sker stadig ingen ting, den står stadig bare med den hvide streg på sort skærm:/


    Er der noget jeg kan have gjort galt ?


    Du skal muligvis en tur forbi BIOS for at ændre hvilket drev der bliver bootet op fra først, den skal vælge cd drevet som første prioritet ellers sker der ikke så meget.


    Med hensyn til det med at flytte disken, er det ikke så let endda da det jo drejer sig om en bærbar computer.


    Du kan forsøge at reparere windows bootloaderen via windows 7 installations disken, men jeg vil stadigvæk anbefale dig at prøve det med linux live cden først, da det andet kan være risikabelt for dataen på computeren.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det lyder lidt bizart, kan være et problem med selve computeren, kan også bare være at den ikke kan læse disken du brændte


    Kan du høre at computeren spinner drevet op til at læse live cden?


    Dette er udelukkende en teori, men måske kræver Acer BIOSen at der er noget recovery gøjl på en partition, der er blevet fjernet da du installerede win 7, for at den kan boote op overhovedet.
    Selvom det lyder ret usandsynligt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Ja jeg kan høre disken spinder, men der sker bare ikke noget. det er som om at den slet ikke registrer noget, ud over at cd-en bare køre.


    Har prøvet at boote fra usb, men ved ikke helt hvordan det virker så det har jeg heller ikke haft succses med endnu :/

  • Hmm det lyder lidt underligt, hvis den bærbare kan boote fra USB kan du også prøve med en ubuntu live usb key.


    Canonical har lavet en rimeligt god guide til hvordan du henter det ned og sætter en USB nøgle op til det, vær opmærksom på at alt bliver slettet på usb nøglen.


    Her er et link til det LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tjaa jeg vil i hvert fald ikke anbefale at overskrive operativsystemet før dataen er garanteret sikret.


    Du kan prøve at lade windows 7 disken forsøge noget recovery af bootloader osv (står sikkert bare generelt automatisk recovery eller sådan noget), men der er ingen garantier for din søsters data.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Bare for sjovs skyld - prøv at smide harddisken over i en anden PC og se om du ikke skulle kunne få hentet filerne over. I værste fald siger den nej. Systemet kan stadigvæk "reddes" på anden vis når harddisken sættes tilbage igen. :)


    Nogle Windows 7 udgaver kan også "Opgradere" til sig selv. Har selv brugt den et par gange istedetfor at formatere på min hjemme PC. Ikke ligeså effektivt som en ren installation, men filer og brugere forbliver. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Hmm det lyder lidt underligt, hvis den bærbare kan boote fra USB kan du også prøve med en ubuntu live usb key.


    Canonical har lavet en rimeligt god guide til hvordan du henter det ned og sætter en USB nøgle op til det, vær opmærksom på at alt bliver slettet på usb nøglen.


    Her er et link til det LINK


    Det her virkede, rigtig rigtig mange tak for hjælpen siger jeg !


    Det var virkelig dejligt, i øvrigt et dejligt styre system.


    og tak for din tålmodighed.


    Mvh.
    Stefan

  • bare for en ordens skyld, hvordan har du brændt den cd ud??


    for lyder for mig som om du ikke har brændt disken så der kan bootes fra den ;)


    prøv og smid disken i en anden pc, åben cd'en, ligger der så en .iso fil der eller en hel masse filer? hvis der ligger en iso fil har du brændt den forkert ud og du kan prøve at brænde den med eks. dvddecrypter, det er i øvrigt et ældre program, men har aldrig haft problemer med det :9xo


    EDIT: woops... havde ikke set der var en side to.. godt du fik det til at virke :)

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

    Rettet en gang, sidst af martinta ().

  • Men det er i mellem tiden opstået et nyt problem.


    Computeren kan ikke længere boote fra cd.
    Det skete efter jeg installerede Ubuntu, helt på computeren (i starten testede jeg bare lige og fik smidt eksamens teksten + andre dokumenter over på ekstern), efter det var installeret skulle den genstarte. Her gad den så ikke, at komme ind, den kommer med en fejl som jeg ikke rigtig kan finde ud af at komme væk fra. og jeg kan som sagt ikke boote fra cd-rom drevet så jeg kan få installeret windows XP, nogen der har en ide til hvad det kan være ?


    Mvh.
    Stefan

  • Det lyder altså mystisk med at du ikke kan boote fra CD. Har du prøvet at fjerne ALLE boot muligheder fra listen så den kun kan starte fra CD? - ja og så self. bruge en original XP/Win7 skive så du er 100% på at den er brændt korrekt, så den kan bootes? (Nero har f.eks. haft problemer med denne slags)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Når jeg skal ind og vælge hvor der skal bootes fra, så kan jeg godt finde Cd-rom drevet men før stod der model navn, eller en eller anden betegnelse ud fra den, det gør der ikke mere, og hvis jeg trykker F12 (Boot menu) så kan den ikke vælges :/