Trådløs router til PC og Mac (og netværksharddisk)

  • Jeg har et vennepar som aldrig har kunnet fået deres trådløs router til at fungere med deres Mac, men kun med deres pc. De kigger nu efter en ny, men hvad kan man forvente virker med begge dele. Den skal også kunne klare en netværksprinter.


    Derudover vil de gerne have en netværksharddisk som de kan komme ind på fra internettet. Hvad skal man kigge efter der?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Som det sikkert kan høres på mine spørgsmål aner jeg intet om dette.
    Fungerer sådan en TimeCapsule også som en trådløs router?
    Eller er det udelukkende en netværksharddisk?
    Og kan den nåes gennem andre computer, f.eks. fra deres arbejde (er det egentlig det der ligger i en NAS)?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Ud fra hvad jeg kan se på apples hjemmeside, ser det ud til at den også kan fungere som router.


    Om den kan tilgås udefra kan jeg dog ikke lige se, hvis den har FTP server skulle det dog ikke være noget problem(men man ved aldrig med Apple...).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    Hvorfor ikke bare en TimeCapsule?? Der har du alt i et, det virker på både Mac og PC og ikke mindst er den super(!) enkelt at sætte op.


    Det virker fint for mig. Jeg bruger netværk, dens Nas og har en Canon printre på den gennem netværk - har aldrig oplevet et eneste problem.


    Problemet med TimeCapsule er bare at disken gerne står af efter et år eller to.
    Personligt bruger jeg bare den trådløse router jeg fik med fra Yousee til mit 20/2Mbps internet.
    Jeg har begge mine Mac´s, 3 Windåse laptops og min Canon PIXMA MP620 på den og det fungerer bare.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Som det sikkert kan høres på mine spørgsmål aner jeg intet om dette.
    Fungerer sådan en TimeCapsule også som en trådløs router?
    Eller er det udelukkende en netværksharddisk?
    Og kan den nåes gennem andre computer, f.eks. fra deres arbejde (er det egentlig det der ligger i en NAS)?


    Anders



    En Time Capsule er en trådløs router med indbygget Nas - og ja den skulle kunne sættes op som ftp.


    Til sidst kan man så vælge ftp i stedet for at åbne for torrent.

  • Mit råd? Køb en router til ~6-800kr (F.eks. Buffalo, Linksys eller D-Link) med N hastigheder til trådløst.


    Så derefter en dedikeret NAS fra f.eks QNAP. De mindste modeller koster faktisk ikke det store, og de kan udbygges så at den f.eks. kan sende video eller musik til konsol og hfi anlæg. Så længe at dine venner ikke forventer en kanon ydelse (kvalitet koster i form af processorkraft og RAM i NAS'en)


    Kender ikke personligt til Time Capsule'en, men har set priserne, og hvis harddisken ikke kan udskiftes nemt (Vi snakker altså uden at gøre skade), så kan den nemt risikere at blive ubrugelig når harddisken en dag står af. Men det kan vores egen Apple Fanboy jo nok uddybe :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har også læst det med at de ikke er så holdbare. Dog har jeg læst at det er strømforsyningen, der står af i dem.
    Jeg ville egentlig umiddelbart gerne anbefale dem en TimeCapsule, men jeg ville have betænkeligheder ved det, hvis de generelt har et problem med holdbarheden.


    EDIT: Er der evt. nogle af jer der kender til lignende produkter, altså NAS-server med indbygget router?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af dna ().

  • Min buffalo router har faktisk NAS funktion. Den har en enkelt USB port som kobles på, og deles så via det lokale netværk som en computer med delte mapper - præcis som Windows gør dét. Det kørte udmærket.


    Men jeg holdt op med at bruge funktionen, da den mængde af .torrent filer (Ja den har også en lille BT klient) begyndte at blive for meget for routeren. Den er jo bygget til privat brug - ikke 10-20 sammenkørende torrent filer.


    Du kan jo tage et kig på den, og se om de anmeldelser der er hænger sammen med dine venners behov. :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Så anbefal dem en AirPort Extreme Base Station i stedet.


    Jeg har den første generation uden Dual Band som den nye har - kostede mig ca 1400,- i 2007, og den kører som om jeg købte den i går. :)


    Den har naturligvis USB port der kan fungere til både disk eller printer, men ja NAS tilsluttet en god router vil være en bedre løsning end Time Capsule desværre, men skal det bruges til backup af Mac's så er det lettest at bruge en Time Capsule, da man stadig ikke kan sætte en disk til en AirPort router og forvente at Time Machine kan se disken uden tweaks - desværre.

    Shuttle SG45H7 :: Asus VW22U
    Intel Core 2 Quad Q9550
    4x1 gb A-data PC6400 DDR2
    XFX Radeon HD 5850 Black Edition
    500W Cooled x Fractal Design
    WD VelociRaptor @ SQD2.5