Bundkort eller gfx?

  • Hej alle.


    Jeg har brug for lidt hjælp. Min pc er begyndt og crashe i alle spil, wow, race 07, rfactor bla. Jeg kan spille alt fra 2 min til flere timer mellem mine crash. Det der sker er at enten så får jeg en CTD men oftere der sker der det at skærmen fryser ca 1-5 sekunder hvorefter alle farverne ser smadrede ud efter det kører igen. Og jo længere jeg blir inde i spil jo mere blir farverne mere og mere usammenhængende og tekst og lignende det flyder ud og blir ulæseligt.


    Jeg kan gennemføre alle 3d marks, aquamark 3d, cpu og ram stress tests uden nogle problemer :(


    Igår formaterede jeg mit system og opdaterede bios og alle andre drivere og satte mig kl 20 for og spille race 07 i online liga. Ud af ingenting efter ca 30 min kørsel så fik jeg samme problem med at skærmen fryser kort tid hvorefter alle farver er gnidret og underlige farver .
    Nogen der har et bud på hvad der er galt?? og om det er bundkort eller gfx der er færdigt ??


    Mit nuværende system står i min signatur.


    sådan her ser mit billede ud efter ca 5 min hvor jeg har spillet race 07. Så låser skærm i 5 sekunder og derefter ser billedet ud som vist nedenstående.


    [Blocked Image: http://img692.imageshack.us/img692/1724/crashz.jpg]


    mvh Switz

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

    Rettet 2 gange, sidst af Switz ().

  • slet ingen bud på hvad mit problem er :) ?

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Hurtigt bud kunne være et varmt GFX, kig lige efter hvordan udluftning er i dit kabinet.
    Check osse op på om dine ram for de volt som de skal have for at køre optimalt, kunne være de var blevet sat ned efter du har opdateret din bios.


    Umiddelbart syntes jeg det ligner et varmeproblem.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Hurtigt bud kunne være et varmt GFX, kig lige efter hvordan udluftning er i dit kabinet.
    Check osse op på om dine ram for de volt som de skal have for at køre optimalt, kunne være de var blevet sat ned efter du har opdateret din bios.


    Umiddelbart syntes jeg det ligner et varmeproblem.


    Mvh
    Sam


    Jeg vil lige tage og tjekke de forskellige ting og vende tilbage :), men kan se gfx temp ik blir over 85 grader i feks wow.


    Jeg havde også disse problemer inden jeg formaterede igår aftes, men tjekker lige volt´s og diverse endnu engang .


    Andre gange der ser billedet ik ud som vist for oven. Der fryser skærm bare og lyd låser fast hvor den nu engang var. Når det sker så kan jeg kun tage strømmen til psu :(

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

    Rettet en gang, sidst af Switz ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Switz


    Jeg vil lige tage og tjekke de forskellige ting og vende tilbage :), men kan se gfx temp ik blir over 85 grader i feks wow.


    Jeg havde også disse problemer inden jeg formaterede igår aftes, men tjekker lige volt´s og diverse endnu engang .


    85 grader i WOW, som er mest afhængig af CPU kraft, lyder rigtig højt i mine ører, så jeg vil næsten vædde bedste's gamle hat på at dit GFX bliver for varmt når du spiller et hurtigt spil som stiller høje krav til dit GFX.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • ohh sorry ebo fik skrevet forkert med temp. I wow der er mine temp mellem 61-67 og i race 07 der er min temp på ca 80

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Du har skrevet i din profil at du kun har 2GB ram installeret, det er altså lidt i underkanten når du spiller et hurtigt spil hvor der skal flyttes masser af data i en fart.
    Du skal regne med at dit OS sluger det meste, og du vil have omkring ½GB til spil foruden det som sidder på dit GFX, det er altså ikke ret meget, kunne osse være årsagen til dit problem.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Du har skrevet i din profil at du kun har 2GB ram installeret, det er altså lidt i underkanten når du spiller et hurtigt spil hvor der skal flyttes masser af data i en fart.
    Du skal regne med at dit OS sluger det meste, og du vil have omkring ½GB til spil foruden det som sidder på dit GFX, det er altså ikke ret meget, kunne osse være årsagen til dit problem.


    Mvh
    Sam


    jamen jeg har haft dette system i 2 år, og aldrig før har der været det mindste problem af nogen slags. Har lige rengjort alle fans, og kører nu uden nogen form for oc, men stadig samme problem med crash, eller at maskinen bare fryser som om jeg trykker på "pause" inde i spillene.


    når jeg spiller feks race 07 så har jeg 1 gb ram fri ifølge windows jobliste/ydeevne.

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Switz


    jamen jeg har haft dette system i 2 år, og aldrig før har der været det mindste problem af nogen slags. Har lige rengjort alle fans, og kører nu uden nogen form for oc, men stadig samme problem med crash, eller at maskinen bare fryser som om jeg trykker på "pause" inde i spillene.


    når jeg spiller feks race 07 så har jeg 1 gb ram fri ifølge windows jobliste/ydeevne.


    Der er altså noget som ikke stemmer her. Jeg bruger 1.5GB ram kun til windows og ved at have siden åben her, så kan du da umuligt have 1GB ud af 2 fri når du loader et spil samtidig med ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo


    Der er altså noget som ikke stemmer her. Jeg bruger 1.5GB ram kun til windows og ved at have siden åben her, så kan du da umuligt have 1GB ud af 2 fri når du loader et spil samtidig med ?.


    Mvh
    Sam


    Jo flere ram du har, desto mere allokeres til OS (Win7 og Vista). Det er en procentmæssig andel der benyttes af Windows og ikke en fast mængde hukommelse. Nemlig for at afhjælpe, at Windows bruger al hukommelsen :)


    Derudover kan du sagtens spille på en maskine med 2gb DDR1 eller 2 ram. Har jeg selv gjort og min bror gør det stadig. Han har en q6600, 2gb HyperX og et 8800gts (g80). Den kører fint, selvfølgelig ikke med de vildeste FPS, men den laver ikke CRAZY stuff :P


    Hvilken PSU kører du med, og hvor kraftig er den (gerne mærke og model).


    Prøv evt. at underclocke dit gfx, og se om det gør en forskel.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet 2 gange, sidst af Renegger ().

  • Jeg kører med win xp home edition sp 3


    min psu er en NorthQ 4775-500S Godzilla


    prøver lige og underclocke mit gfx for og se om det har en mærkbar positiv virkning.

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

    Rettet en gang, sidst af Switz ().

  • Går ud fra, at du har haft den PSU i længere tid???


    En PSU bliver gradvist dårligere med alderen og vil levere lavere og lavere spænding, jo mere den bliver slidt. Hvis du har haft PSUen i et par år, kan den meget vel være begyndt at levere for lidt juice til dit system og dermed være synderen.


    Måske kan neddrosling af gfx minimere strømforbruget nok, til at din PSU kan følge med, så det er ikke sikkert at det er gfx, selvom dine crashes stopper efter at have underclocket det.


    Mit bud vil være at du skal ud og have en nyere og kraftigere PSU.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • SÅ fik jeg lige lært noget nyt igen, mange tak renegger ;) :rules:


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • ja den psu blev købt sammen med gfx, cpu,ram og bundkort . købte det i 08.


    er der nogle programmer der kan vise mig om min psu ik længere leverer det strøm den burde ???

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • jeg har nu været ved og prøve og sænke clock og ram hastighed på kortet....Det kan jeg så ikke komme til da når jeg trypper anvend , så spadser den helt ud og siger at den givne clockfrekvens er ugyldig???


    Standard kører kortet 675/1100 jeg satte det ned til 500/800 hvorefter den nvidia meldte alle mulige fejl. Prøvede også med andre frekvenser men ingen af dem fik jeg lov og ændre uden en fejlmeddelse.
    Det sidste jeg prøvede var og sætte den til og automatisk teste for den mest optimale frekvens. Der blinkede skærmen 2 gange og så var min opløsning 16 farver og et hav af nye fejlmeddelser med at mit kort ik kunne genkendes ??


    Har testet med 5 forskellige drivere til mit gfx kort. Den eneste jeg kan få installeret uden der kommer fejl under install er min org fra inno 3d :(


    Siger disse ting jer mere om årsagen til problemet???? Jeg tvivler selv meget på at disse symtomer er pga min psu.

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Det lyde lidt mærkeligt.. Hvad brugtedu til at ændre frekvenser med? Prøv rivatuner, hvis det ikke var den.. Dit gfx kan godt være skadet, hvilket også sagtens kan skyldes en dårlig psu.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H