Nyt bundkort, hjælp!

  • Jeg har kig på 2 forskellige bundkort, og vil meget gerne have hjælp til at vælge det ene frem for det andet...


    Det drejer sig hhv. om:


    Gigabyte GA-P55-USB3, P55, Socket-1156


    vs.


    Gigabyte GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156


    Det skal passe til mit nuværende setup, som ses i min signatur...
    og grunden til at jeg skiftet, er simpelthen fordi at jeg tror det er bundkortet der skyldes mine fejl i grafikkortet, samt at bundkortet jeg har, er H55 og er beregnet til i3 og i5 CPU'er...


    Og de to jeg har fundet frem til er begge P55...
    mine krav er ikke så høje til bundkortet, dog skal der gerne være en recover bios funktion, eller dualbios!


    Jeg hælder selv lidt til UD3'eren, men vil gerne høre andres bud (Og kun med begrundelse)


    Tak

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Alt andet lige så er det begge fine kort. A modellen har understøttelse for SATA3 samt USB3 hvor imod den første kun har USB3.
    Mener at begge kort har dual bios, så det er ikke noget problem, det plejer gigabyte at lave på deres kort.
    Har du ikke brug for SATA 3, så tag den billigste da de begge clokker som bare fanden og nok skal få fyret på under den cpu.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det er vist også stadigvæk begrænset hvor meget du kan bruge SATA3 til, da bottleneck stadigvæk er de diske du kobler til den, og ikke interfacet. (Samme gælder for USB3 såvidt jeg er informeret)


    Men kan da være at SSD harddiskene snart får indhentet igen. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • så det vil sige, at det egentlig er hip som hap hvilket kort jeg vælger?
    kommer bare an på hvad jeg i fremtiden vil investere i hhv. SATA3 og USB3 apparater der afgør krigen?


    og selvfølgelig mht. fremtidssikring kan begge kort vel gå an? eller er der andre kort, fra andre producenter med tilsvarende features (dual bios) osv. i samme prislejde, eller lidt over? som yder lige så godt?


    skal bare have det maksimale ud af mit setup... mangler dog stadig lige et par performance RAM, men det kommer!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    så det vil sige, at det egentlig er hip som hap hvilket kort jeg vælger?
    kommer bare an på hvad jeg i fremtiden vil investere i hhv. SATA3 og USB3 apparater der afgør krigen?


    og selvfølgelig mht. fremtidssikring kan begge kort vel gå an? eller er der andre kort, fra andre producenter med tilsvarende features (dual bios) osv. i samme prislejde, eller lidt over? som yder lige så godt?


    skal bare have det maksimale ud af mit setup... mangler dog stadig lige et par performance RAM, men det kommer!


    Yep, det betyder ikke en flyvende fis, P55 kort ligger i ydelse indenfor 1-2% u anset hvilken producent, du så end vælger, der er det features som du skal kigge på.
    Dual bios er der så vidt jeg husker kun 2 producenter som gør i, og det er Gigabyte eller MSI, og generelt kommer Gigabyte med hurtigere opdateringer end MSI gør, dog er MSI kommet mere frem i skoen her på det sidste over hele linien, så mon ikke osse deres bios afdeling har fået et spark så de kan være med på forkanten, lige som resten af firmaet.
    Gør dit valg udfra hvilken bios som du kender, AMI så er det Asus, Phenix så skal det være Gigabyte eller MSI, uanset hvilken du så end vælger får du noget som du bliver glad for.


    Ram, tag nogle pc-1600 med 1.65 volt og lave timmings, så har du basis for at kunne hive al den ydelse ud, som overhovedet muligt, mener det er enten Baloo eller Bubbi som har nogle Trident ram fra G.skil, det er toppen af poppen hvad angår ydelse.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Nice,


    Super tak for de gode svar...


    Jeg skriver senere hvad jeg har besluttet! men så går jagten ind på et bundkort fra Gigabyte og et par Ram fra G.Skill!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • ik for at være dum, men tager du P55A-UD3 ska du lige være opmærksom på at de vist stadig bruger PCI-Express 2.0 x16 lanes/baner for at få SATA3 og USB3.0 rundt på bundkortet, bare lige så du ik forstår hvorfor dit GFX måske kun kommer til at køre PCI-Express 2.0 X8 el. noget i den dur.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    ik for at være dum, men tager du P55A-UD3 ska du lige være opmærksom på at de vist stadig bruger PCI-Express 2.0 x16 lanes/baner for at få SATA3 og USB3.0 rundt på bundkortet, bare lige så du ik forstår hvorfor dit GFX måske kun kommer til at køre PCI-Express 2.0 X8 el. noget i den dur.


    SATA3 har stadigvæk lange udsigter til at blive mainstream Puma, som du selv var inde på så bliver det SSD som skal bære det frem for at kunne udnytte den store båndbredde overhovedet.


    De priser som NAND ram går til nu, så går der rigtig lang tid inden det bliver muligt at købe en SSD til lager disk for menneske penge. Den udvikling som SSD er inde i nu, så kommer der jo nye controllere ca. 2 gange om året og ydelsen bliver forbedret hver 3 måned, men stadigvæk til skyhøje priser.


    SATA II vil være blandt os i rigtig lang tid endnu, ydelsen er fin og ting kan fåes til en fornuftig pris, til en lager disk har du jo faktisk ikke rigtig behov for SATA III.


    Kayel84


    et godt sted at kigge efter en god handel på ram er her


    http://www.memoryc.com/index.html


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Er ikke lige helt med på hvad der menes med at de kun kører PCI-E 2.0 x16 eller x8,
    hvilket kort skal jeg så have, for at få fuld power fra mit grafikkort?

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    Er ikke lige helt med på hvad der menes med at de kun kører PCI-E 2.0 x16 eller x8,
    hvilket kort skal jeg så have, for at få fuld power fra mit grafikkort?


    tror ik svare på om det er det samme med P55-USB3 da den kun har usb3.0 og ik sata3.0 men hvis du ik har noget at bruge USB3.0 til så som usb-hdd og det så vælg et kort hvis det ik er på, du kan altid købe USB3.0 & SATA3 som plug-in kort til PCI-E x4.


    som det her ASUS U3S6


    [Blocked Image: http://xpriserpic.edbindex.dk/ProductPictures/711044.jpg]


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=711044


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=711971


    hvis det som sagt endelig er du ska bruge det og ik vil skifte bundkort, mener bare alle P55 chipset som der er lavet USB3.0 & SATA3 på har de reserveret PCI-Express 2.0 lanes/banerne da der ik er nok baner på kortet standart.


  • Det er så ikke helt rigtig, Asus har lavet kort hvor det kan lade sig gøre(ROG udgaven) at få fuld udbytte af begge dele på samme tid, Gigabyte kløjs lidt i det og har ikke rigtig fundet melodien til det. Om du så kører 8x eller 16x på pci-e porten, så har det så lidt at sige at du vil ikke kunne mærke forskel alligevel, du kan måle dig frem, men IRL betyder det ikke en fis.


    Problemet kan opstå hvis du sidder med et Gigabyte kort, kører crossfire og samtidig vil have SATA 3, så skal du op i x58 bundkort for at få fuld valuta af det hele, det er jo netop forskellen mellem P55 og x58 som Intel selv har sagt at sådan skal det være. Asus har valgt at putte en anden chip på som styrer SATA3 end Gigabyte, derfor har de ikke de problemer, men de er så også kun monteret på deres ROG serie, som koster en ½ arm.
    Måske MSI har det på deres bigbang serie osse, det kan jeg ikke rigtig huske, men de koster jo osse en formue, så kunne man jo ligeså godt vælge LGA 1366, da prisforskellen vil være minimal.


    Så længe man kører med et GFX kort, så skal man da have A udgaven, om man så kan udnytte det er en helt anden sag, men du har muligheden til fremtidige opgraderinger, som vi alle ved vil komme hen af vejen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.