ny disk + raid = smadret data

  • Hej


    jeg har lige købt en intel ssd for at sætte fut under min maskine.


    under installationen fjernede jeg stikene til mine 2 gl. wd diske som sidder i raid og indeholde OS, og ligeledes fjernede jeg en "lager disk"


    DVS. kun intel er tilsluttet under win installation


    efter win installation og intel disken kører perfekt vil jeg tilslutte raid diskene og den sidste "lager disk"


    problem:


    windows kan godt genkende "lager disken" og den komme op i stifinder, MEN raid disken kan kun ses i diskhåndtering, hvor der står den er online, MEN "ikke allokeret" (alle diske optræder ligeledes i bios)


    jeg har naturligvis data på disken jeg gerne ville rede ud, så jeg piller alle sata stik ud pånær raid og vil så igen starte op på raid diskene som jeg altid har gjort... det kan ikke lade sig gøre!!!


    what to do???? håber virkelig i kan hjælpe, er sku lidt presset ;(


    pft...


    christian

  • hej og tak for svar


    har lige været inde i raid menu som forslået...


    siger no raid defined...


    og under listning af diske står der: none raid disk...


    ahgrrr


    hvad skal jeg sætte min bios op til basis, anci, raid? bemærk at jeg kører på to didikeret sata stik på bundkortet (p5w dh deluxe) hvor en jumper er sat i raid 0 (striped)


    jeg fik kun ekstra raid menu frem (hvor jeg trykker ctrl j) da jeg ændret til raid i bios... men normalt for jeg ikke denne menu frem.


    jeg har også prøvet at boote fra raid drev under bios og der når den til win 7 med de 4 farver der "cirkulere" og så kommer blue screen efterfulgt af genstart


    anyone?

  • Nulstil din bios, alt efter hvilket bundkort du har så gå i bios og stil dine sata disce som ide.
    Hvad for bundkort har du?
    Nogle gør det ved reset andre stiller sig som raid.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Nulstil din bios, alt efter hvilket bundkort du har så gå i bios og stil dine sata disce som ide.
    Hvad for bundkort har du?
    Nogle gør det ved reset andre stiller sig som raid.


    jeg har et asus p5w dh deluxe.


    når jeg sætter bios til raid kan jeg tilgå bios opsætningen som jeg har bekrevet, men kan ikke stater win


    når jeg sætter den til ide så starter win 7 men kan ikke se raid (andet end i diskhåndtering)


    jeg har forsøgt at sætte bios til "default"


  • Ud med strømstikket og batteriet, jeg tror dit problem bunder i at det er et raid array der er oprettet, det får du tit ikke fjernet før bios er nulstillet helt.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • ja det gør de hvis du gør dem til simple disk enheder..


    men jeg tror sku at du via den jumper der onboard på bundkortet, har lavet et raid via JMicron Controller som er en sideløbende controller til intels egen (intel matrix storage controller), derfor skal du lige sikre dig at du inde i bios har sat denne controller op til at.


    skal lige hører dig om du bruger de 2 nede i bunden(orange stik) eller nogle af de 4 andre(3 sorte og 1 rød) ?


    hvis du bruger de orange så er de forbunder til JMIcron controlleren på bundkortet, mens de andre er forbundet via Intels sydbro(IMSC=intel matrix storage controller). og så skal du inde i bios ændre nogle indstillinger for denne controller.. kan ikke huske hvilke men tjek evt manualen.


  • Mine raid diske kører via de 2 orange, intel ssd kører sort sata stik 1 og samsung "lager disk" kører på sata stik 3


    der er et ekstra sata stik der hedder sata raid, men det har jeg aldrig brugt (tror det er det røde)


  • Manualen er altid en god ting at læse, hvem har opsat det raid for dig for jeg går ud fra det ikke er dig selv. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Måske kan du bruge programmet getdataback til at hive de ting ud, som du gerne vil beholde og lav så lige et helt nyt raid setup bagefter for din egen skyld.


    Jeg har lige prøvet det 2 gange her i foråret grundet diskfejl og raid 0 og der var ingen mulighed for at få tingene tilbage.
    Det er et skole eksempel på hvad man ikke skal gøre med data man ikke kan "tåle" at miste, altid backup når du bruger raid 0 ;), det er altid træls at miste noget, som man aldrig kan få igen hvor der handles, der spildes.


    http://www.google.dk/search?q=…official&client=firefox-a


    Prøv om den frie udgave over hovedet kan se dem, skal du så have dem ud, så koster det lidt kroner, så er det jo helt op til dig og din samvittighed om det er pengene værd lidt afhængig af hvad dine data betyder for dig.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.