Problem med grafikkort.

  • Hej, jeg har efterhånden længe haft et problem med min maskine som jeg ikke umiddelbart kan løse, det har faktisk stået på i over 1 år. Problemet ligger i at min computer, når grafikkortet er under en større belastning, en gang imellem beslutter sig for at gå ned.


    Først, lad mig beskrive hvordan den går ned; der kommer et meget kort bip i højtalerne eller høretelefonerne, herefter går skærmen i standby og maskinen kan intet. Den vil end ikke genstarte, det eneste der er at gøre er at slukke den og så starte igen. Fejlen opstår typisk i spil som Crysis, BFBC2 og andre spil der bruger en del shaders, men der kan gå alt fra 15 sekunder til at fejlen slet ikke opstår, så den er lidt svær at fejlfinde på.


    Faktisk er problemet så gammelt at jeg havde det med en anden computer, hvor kun grafikkortet blev ført over i den nye. Så grundet hvornår fejlen opstår mht. load og at det var der på den gamle computer, så har jeg fastslået at det med alt sandsynlighed er grafikkortet, da det er så en gammel fejl har jeg også udelukket at det bare var en bestemt driver version eller en bestemt version af DirectX.


    System er ikke overclocket, og er ikke umiddelbart fyldt med støv, men kan da lige skrive hvad det består af:


    DFI X58-T3EH6.
    Core i7 920.
    Corsair XMS3 3x2048MB DDR3-1600.
    Corsair HX650W PSU.
    HIS HD3870 IceQ 3.


    Har I nogen forslag til hvad jeg kan prøve? For garantien er udløbet, og har endda prøvet at underclocke både core og RAM på kortet uden resultat.

  • Lav en stabilitetstest på gfx med Furmark.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H