LAN problemer... igen!

  • Hey jeg har fået mig et nyt værelse og i sammenstidig besluttede den gamle og jeg at trække et lan kabel ind på mit værelse... MEN lortet virker ikke, eller det vil sige kablet virker, men ikke i min bærbare, Dell XPS M1530


    Netværk
    --------------------------------------------------------------------------------

    Netværkskort Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network Connection
    Netværkskort Bluetooth-enhed (Personal Area Network)
    Netværkskort Microsoft Tun Miniport-netværkskort
    Netværkskort Marvell Yukon 88E8040 PCI-E Fast Ethernet Controller


    Er der nogen der evt kan hjælpe mig da det trådløse er forbandet langsomt. Jeg har prøvet at køre alle de der åndsvage Vista hjælpe ting, men de siger at det virker fint. Det gør det egentlig også delvist, jeg har det vista kalder "Lokal forbindelse


    /yarr

  • Hvordan "virker det ikke" ?


    - Passer det ikke i stikket? (fjollet, men vi skal jo spørge)
    - Finder den slet ikke forbindelsen i Windows, eller skriver den bare "Uidentificeret netværk"
    - Giver den en fejl, og hvis - hvilken?


    Har du prøvet at hoppe ind i BIOS? De fleste BIOS'er har efterhånden et værktøj til at teste forbindelsen i LAN kablet.


    Prøv lige at hoppe ind i netværkskontrolpanelet, adaptor menuen til venstre, højreklik på dit netværkskort, Egenskaber for IPv4 modulet, og se om IP og DNS sidder på "automatisk"


    Har din router DHCP opsat (altså PC'er får automatisk en IP når de logger på)?

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • at den finder en lokal forbindelse er da en god start


    hvad hvis du laver en ipconfig /all finder den så ip addresse, default gateway, dns server, kan du pinge andre maskiner på netværket?? hvis ja er det nok din router du skal kigge på hvorfor den ikke tillader dig at gå på nettet

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • kan i hvert fald se en fejl. er ikke helt sikker på om den vil forhindre dig i at gå på nettet...


    men kunne forstå på dig at du ikke er helt klar over hvad du skal kigge på, så giver lige en hurtig gennemgang så du ved hvad jeg snakker om..


    det du skal kigge på her er det som står mellem toppen af dit billede og "tunnel-netværkskort lan forbindelse* 2:"


    der står din fysiske addresse som er dit netkorts unikke addresse, den addresse kan kun ses internt på dit eget netværk, så snart du er på nettet bliver den ikke længere brugt. (kaldes også mac addresse) den skal vi ik bruge lige nu.


    går du ned til "ipv4 addresse" har du den addresse som du har fået på netværket, den addresse står som 192.169.1.8 og tror det er der du har problemet.


    længere nede har du din "default gateway", dette er den vej som din pc vil sende alt data.


    lidt længere nede har du dns server, dns står for domain name server og oversætter en addresse til en IP addresse, så når du skriver http://www.google.dk, sender du en forespørgsel til en DNS server om ip addressen på den addresse du har skrevet. skal vi heller ikke bruge


    de officielt tilladte lokal ip addresser er 192.168.0.0, 172.16.0.0 og 10.0.0.0. din går ikke indenfor nogen af disse range, hvilket kan være problemet.


    så det jeg vil bede dig om allerførst er at gå hen til en anden pc på netværket, lav samme nummer som jeg skrev tidligere med "ipconfig /all" og se hvad dens ipv4 addresse er, evt post et billede som du gjorde med den første.


    EDIT. hvilken router har du foresten?

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

    Rettet en gang, sidst af martinta ().

  • Mjaaa... det gør faktisk ikke så meget på et lokalt netværk. Men for god ordens skyld burde du ændre det til 192.168.0.1 som router, og computere på x.x.x.2 og op til 254, ifølge god IP addressering.


    Men anyway, så længe at routerens réele IP er 192.169.0.1, så burde din PC kunne snakke med verden udenfor (såfremt at det er DHCP der har lavet addresseringen). Gateway er jo et fint ord for "Her sender jeg lort jeg ikke kender den interne addresse på" :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Det lyder som en IPv6 fejl som skete for en del vista brugere i starten.


    Prøv at deaktivere IPv6?

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Azjo
    Det lyder som en IPv6 fejl som skete for en del vista brugere i starten.


    Prøv at deaktivere IPv6?


    hvordan skal det kunne være en ipv6 fejl?? der er tør jeg næsten sige med sikkerhed INGEN steder på et LAN hvor der bruges IPv6.. IPV6 er stille og roligt ved at blive rullet ud ved ISP'er, men så heller ikke mere


    Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Mjaaa... det gør faktisk ikke så meget på et lokalt netværk. Men for god ordens skyld burde du ændre det til 192.168.0.1 som router, og computere på x.x.x.2 og op til 254, ifølge god IP addressering.


    kanon ;) kunne ikke lige huske om det faktisk gav et problem eller om det bare var for "en ordens skyld" at man ikke må bruge addresser uden for de LAN godkendte ranges

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Ja IPv6. Det fremtidige system for IP addressering. Dog næppe noget der lige tager verden med form, de næste par år. Eneste sted jeg kan huske der gør brug af det er Google - og det er kun til store steder (f.eks. universiteter), efter at de har spurgt pænt om adgang.


    Se min første post, og byt IPv4 ud med 6, og slå istedetfor fluebenet ud for fra. Så kører du kun IPv4 (Optimalt) :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Fejlen med IPv6 er at Vista har aktiveret IPv6 men der er ikke noget IPv6 understøttelse på netværket ;)


    Så går den kold og tror ikke den kan snakke med nogen, selvom den har fået ipv4 adresse.


    Check 9. i dette link:
    http://nsegainkc1.aliant.net/k…disableip6/disableip6.htm

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

    Rettet en gang, sidst af Azjo ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Mjaaa... det gør faktisk ikke så meget på et lokalt netværk. Men for god ordens skyld burde du ændre det til 192.168.0.1 som router, og


    Jo, det giver problemer på et lokalt netværk, hvis der anvendes IP-adresser der ikke er hører til de tildelte områder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Azjo
    Fejlen med IPv6 er at Vista har aktiveret IPv6 men der er ikke noget IPv6 understøttelse på netværket ;)


    Så går den kold og tror ikke den kan snakke med nogen, selvom den har fået ipv4 adresse.


    Check 9. i dette link:
    http://nsegainkc1.aliant.net/k…disableip6/disableip6.htm


    god teori, men "symptomerne" passer ikke.. for hvis den ikke har adgang til nogen på netværket ville han ikke kunne se andre pcer, som han jo siger han kan samt ikke få en IPv4 addresse når han laver en ipconfig

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Ud fra de oplysninger der er postet indtil videre, er der to ting der springer mig i øjnene.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Yarr
    ....Er der nogen der evt kan hjælpe mig da det trådløse er forbandet langsomt....
    /yarr


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Yarr
    Nu har jeg lavet en ipconfig /all og så sagde CMD dette: http://www.imagebam.com/image/9b491180000838


    Det billede viser ikke noget om dit marvell yukon netkort, så scroll op og tag et screenshot, af informationerne fra det.


    Det interessante kunne i øvrigt være om der overhovedet er link på mellem din pc og netværksenheden for enden af kablet, hvis der ikke er det, kan det være hamrende ligegyldigt hvad indstillingerne for at hente IP er. ;)


    Som udgangspunkt skal du sørge for at i tcp/ipv4 indstillingerne er den sat til at hente IP adresse og DNS servere automatisk, det er sjældent at DHCP ikke fungerer korrekt på et hjemmenetværk, derfor bør du ikke tænke på at sætte IP adressen til noget andet end automatisk sådan som det er nu.


    Desuden, hvis du forsøger at bruge det kablede netværk, skal du ikke samtidigt være tilsluttet det trådløse, så det er en god ide at deaktivere det forinden.


    Ting du ellers kunne prøve at gøre er at geninstallere netkortets driver da nogle netkort kan "hænge" i perioder (hader nvidia nforce...), (gøres ved at fjerne netkortet igennem enhedshåndteringen) og eventuelt afinstallere det Norton du har på din computer.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Sluk for det trådløse, og lav en ipconfig /renew.


    Som det er nu ser det ikke ud til at dit kablede netkort snakker med DHCP'en overhovedet - den har ihvertfald ikke fået en LAN-ip.


    /ask