Hjælp den er langsom??

  • Hej. Jeg har købt nedenstående setup, og har forventet at det ville køre stærkt. Det gør det også når jeg endelig har fået installeret det jeg vil bruge. Problemet er,at det tog lidt over 1 time at få windows 7 i, og ellers er den meget langsom til at starte programmer op. Men når først de er startet op, kører den hurtigt nok. Er der nogen der har en god forklaring/ løsning på hvorfor den ikke bare springer igang???


    • AMD Phenom II X4 965 Black 3.4GHz125W Box AM3
    • XFX HD5770 1GB DDR5 HDMI DUAL DVI
    • Gigabyte GA-890GPA-UD3H
    • WD Caviar Green 1TB
    • ZYXEL NWD-310N WLAN
    • Samsung DVD Brænder 22x S-ATA

    ASUS P5N-E SLI Nforce 650i
    Intel core2 duo E-6300
    NorthQ 3312BLA Giant UFO
    3GB PC5400 Corsair XMS2
    Saphire x1950Pro Extreme edition
    2X160GB Western digital Sata raid 0

  • Efter min overbevisning ikke den optimale systemdisk du har dig der.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Ok, men hvad betyder det?

    ASUS P5N-E SLI Nforce 650i
    Intel core2 duo E-6300
    NorthQ 3312BLA Giant UFO
    3GB PC5400 Corsair XMS2
    Saphire x1950Pro Extreme edition
    2X160GB Western digital Sata raid 0

  • Det betyder kort sagt at "Green" serien, som din harddisk er en del af, ikke rigtigt er bygget til ydelse, men rettere "let" kontor brug, f.eks. som en ekstern harddisk der ikke laver noget særligt.


    Kunne så også være en fejl på harddisken som gør den yderligere langsom - har du installeret SATA driverne fra AMD? (De skulle gerne ligge på driver CD'en fra bundkortet).


    Det optimale (hvis du har pengene og behovet) er at købe en SSD harddisk til at have systemet på, og så en standard harddisk ved siden af, til programmer og spil. Se f.eks. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=500529

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    Efter min overbevisning ikke den optimale systemdisk du har dig der.


    Den disk fejler ingenting, hverken til system eller til lager. Eller rettere, hvis det er disken der er problemet, så er den samtidig defekt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Det betyder kort sagt at "Green" serien, som din harddisk er en del af, ikke rigtigt er bygget til ydelse, men rettere "let" kontor brug, f.eks. som en ekstern harddisk der ikke laver noget særligt.


    Disken er faktisk en god og hurtig disk, når der er noget at lave. Ydelsen ligger næsten på linie med ikke-green-diske. Jeg har en RE3 og en Green af samme størrelse og der er ikke mærkbar forskel på dem.
    Green-disken har variabelt omdrejningstal og kommer aldrig over 5400rpm ved "nomal" drift. Er belastningen af disken tung spinner den op til 7200rpm. Disken her burde køre 7200rpm efter ganske kort tid i boot-sekvensen.


    Quote


    Kunne så også være en fejl på harddisken som gør den yderligere langsom - har du installeret SATA driverne fra AMD? (De skulle gerne


    Jeg hælder også til en direkte defekt.


    Prøv at teste disken med WD's testsoftware. Den skal ikke være så sløv i optrækket.

  • Nu bliver jeg lidt forvirret. Ja jeg har installeret sata driver. Jeg har delt den i 2 partitioner, og prøvet at overføre en fil fra den ene til den anden. Synes det går lidt langsomt små 20mb/sek. Jeg har ikke prøvet at teste den endnu.
    Det er en maskine jeg har købt til men søn, som jeg kun ser i weekenden, så jeg kan først teste den om en lille uge. Men det ville være rart, at jeg er lidt forberet til han kommer.

    ASUS P5N-E SLI Nforce 650i
    Intel core2 duo E-6300
    NorthQ 3312BLA Giant UFO
    3GB PC5400 Corsair XMS2
    Saphire x1950Pro Extreme edition
    2X160GB Western digital Sata raid 0

    Rettet en gang, sidst af Jam ().

  • Nå ok. Dét vidste jeg ikke omkring Green serien. :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jam
    anden. Synes det går lidt langsomt små 20mb/sek. Jeg har ikke prøvet at teste den endnu.


    Det er for langsomt. Den skal markant højere op, selv når det er på samme disk. Jeg har desværre ingen 2-delte Green-diske jeg kan prøve af med. Alle mine diske på 1TB er i ét stykke eller forbundet via USB ;-)

  • Ja, det er så smag og behag. Jeg har selv to stk, og kunne aldrig drømme om at bruge dem som systemdisk. Efter 8 sekunder parkerer den læsehovedet, som du selv siger så spinder den med 5400rpm og søgetiden er ikke den bedste. Det er på ingen måde en langsom disk, den er bare ikke egnet til OS.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Der er da også WD GReen diske med 7200rpm...!?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af McCleod
    Green-disken har variabelt omdrejningstal og kommer aldrig over 5400rpm ved "nomal" drift. Er belastningen af disken tung spinner den op til 7200rpm. Disken her burde køre 7200rpm efter ganske kort tid i boot-sekvensen.


    Som sagt, Renegger :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen


    Som sagt, Renegger :)


    Touché

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Følger gerne med i flere teorier :crazyeyes: Jeg prøver efter weekenden med en anden disk, i skal nok høre om det hjalp.

    ASUS P5N-E SLI Nforce 650i
    Intel core2 duo E-6300
    NorthQ 3312BLA Giant UFO
    3GB PC5400 Corsair XMS2
    Saphire x1950Pro Extreme edition
    2X160GB Western digital Sata raid 0

  • Har du prøvet at køre en clean af disken? Jeg bruger selv CCleaner, som jeg syntes virker godt.


    Derefter prøv så at disk defragmenter den. Her bruger jeg normalt defraggler. Du kan finde begge filer på www.filehippo.com.


    Det kan være at det vil hjælpe dig med din performance. Dessuden kan du prøve at undlade at starte alle mulige programmer ved opstart.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • mja, den virker ganske rigtigt rimelig langsom.


    Aner ikke om WD's testdisk indeholder en S.M.A.R.T. reader (husk at tænde for det i BIOS), men Speedfan har en rigtig god én.


    Hvis fejlen ligger i "end-to-end error", så betyder det ar der er en fejl i cache chipsne, og det kan bevirke at harddisken bliver unaturligt langsom. Det samme skete for min 640GB samsung F1 disk kort tid efter jeg købte den.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    Ja, det er så smag og behag. Jeg har selv to stk, og kunne aldrig drømme om at bruge dem som systemdisk. Efter 8 sekunder parkerer den læsehovedet, som du selv siger så spinder den med 5400rpm og søgetiden er ikke den bedste. Det er på ingen måde en langsom disk, den er bare ikke egnet til OS.


    Windows' egen powersave-funktion er endnu værre.


    Jeg flyttede TB's og FF's opsætning fra en partition forrest på en Maxtor MaXLine III 7200rpm til en hardfyldt WDC Green og fik et markant ydelsesboost. Noget af det kan tilskrives forskellen i filsystemer, men ikke det hele. Jeg har hentet 3-400% ved den lille operation. MaXLine-disken er min systemdisk.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af McCleod
    Windows' egen powersave-funktion er endnu værre.


    Jeg flyttede TB's og FF's opsætning fra en partition forrest på en Maxtor MaXLine III 7200rpm til en hardfyldt WDC Green og fik et markant ydelsesboost. Noget af det kan tilskrives forskellen i filsystemer, men ikke det hele. Jeg har hentet 3-400% ved den lille operation. MaXLine-disken er min systemdisk.


    Whoa... sort-snak.com ... Læs jeg skriver det er min mening om disken, og læs yderligere at jeg ikke syntes det er nogen langsom disk hvilket jeg også mener testen på netop dette site har bevist.
    Lad nu manden teste hans disk når han får mulighed for det, evt. prøve med en anden systemdisk. For en ting er sikker, hvis den kun kører med 20Mb/s så er der da helt sikkert et eller andet galt et eller andet sted.


    Og nej Windows' egne funktioner kan umuligt være værre da disse ikke er hardware baserede som dem i WD's Green-diske.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • skønt med mange var. Men jeg tror ikke på en oprydning. Den var langsom allerede da jeg installerede windows første gang. men jeg er i tvivl om bios bare skal være standard, eller hvordan disken skal være. Synes jeg kan se at den står som en ide standard. Ved ikke lige såmeget om det.

    ASUS P5N-E SLI Nforce 650i
    Intel core2 duo E-6300
    NorthQ 3312BLA Giant UFO
    3GB PC5400 Corsair XMS2
    Saphire x1950Pro Extreme edition
    2X160GB Western digital Sata raid 0