Skolebærbar - Lenovo Edge?

  • Heys!


    Jeg skal finde mig en skolebærbar til når jeg starter i gymnasiet her efter sommer. Jeg har kigget lidt, og faldet over Lenovo Thinkpad Edge, som jeg er blevet lidt lun på.


    Lenovo Edge 13 tommeren synes jeg ser ret lækker ud, og så er den jo ikke så stor, hvilket er meget praktisk når man skal have den med hver dag. Eneste problem er, at den ikke har noget disk drev. Men så tænker jeg på den anden side - hvad skal jeg bruge et drev til på en skolebærbar? Jeg skal jo ikke installere nogle spil eller noget.


    Ellers kan man jo få Edgen i en 14" som har drev og bedre specs ser det ud til. Men så er den jo større..


    Så - what to do? Kan I anbefale den ene eller den anden, eller har i tredje forslag?


    Den skal som sagt bruges i skolen, og så nok lidt web surfing når man sidder i sofaen herhjemme. Budgettet er på omkring 5.000. :)

  • Jeg har brugt en Dell med 14,1" skærm på min skole, og må siges at det er den perfekte størrelse. 13" er min mine øjne for småt, når man skal sidde så mange timer om dagen og arbejde med det.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Havde en 14,1 tommer (4:3 format) og kører nu med en 13,3" (16:10). Jeg har ikke problemer med den nye og synes størrelsen på tastaturet er helt perfekt.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Skal lige siges at min er 16:9

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Nej overhovedet ikke. 14,1" er den perfekte størrelse hvis du spørger mig.


    Du skal os tænke på at det ikke er godt for øjene at sidde og glo på en al for lille skærm i mange timer, som man gør, når man er i skole.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Okay, det lyder jo ikke umiddelbart dårligt med en Edge 14 så..


    Jeg er også kommet til at tænke på, at hvis jeg selv smider lidt penge i computer-opsparingen, så kunne det jo blive til en MacBook. RÅD? :)

  • Ikke noget jeg kan hjælpe med.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Drop Macbook...


    Lenovo Edge ville være en rigtig lækker computer! God kvalitet og så er den lille og let!


    Eller også skal du bruge 1000kr mere og så en Lenovo ThinkPad x100. godt nok en 11,6", men jeg ville ikke se noget problem i det.


    Cirka samme specs som Edge, men der får du lige endnu en tand bedre kvalitet! :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MMMM
    Hvorfor droppe MacBook? :)


    han kan ikke lide dem måske :P


    men må melde mig enig, jeg vil heller ikke anbefale en macbook, men det er nu pga prisen og at jeg personligt ikke kender nogen som ville kunne hjælpe hvis noget ikke virker eller noget skulle sættes op på den. dette er ikke et problem ved windows, dernæst kan du så risikere at i bruger nogle programmer på gym som ikke virker med mac.


    men for at komme tilbage til jeres skærmstørrelses diskution, her vil jeg melde mig enig med gaming-king, bruger selv en 14,1" skærm i skolen og på arbejdet, og synes det er den perfekte størrelse, den er stor nok til at kunne læse, skrive whatsoever på, men ikke for stor til at bære med rundt.

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Slutter mig til koret af 14-ish tommer. Har dog selv en 13.3" (dell e4300) og det er også fint uden problemer med øjnene.


    Til langtidsbrug vil jeg heller ikke gå ret meget under 13", og hvis den skal slæbes med hver dag så er min grænse omkirng 2kg i vægt. Umidelart så ser den edge faktisk meget tiltalende ud til arbejdsbærbar (dvs ikke så meget gaming-pjat, men alm. ofiiceprogrammer og lidt let billedarbejde).


    /ask


  • Lille og let.??
    Det kommer sgu da an på om han vælger 15.6" udgaven
    Bare husk der ingen optisk drev er på Edge i 13.3" Det kommer først på 15.6"

  • Kig evt. på Lenovo G550.
    De er gode og billige 15" bærbare

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Azjo
    Kig evt. på Lenovo G550.
    De er gode og billige 15" bærbare


    Man skal bare være opmærksom på at det er en noget anden kvalitet end deres thinkpad brandede maskiner!


    /ask


  • Du har sgu da argumenterne i orden, hva´? :D

  • Nu spør jeg måske dumt MEN: Hvor meget af tiden i skolen skal man rent faktisk se på skærmen ? Jeg er godt klar over at der sker en del mere arbejde på en PC end da jeg startede i en af de tidlige "PC-klasser" for små 10 år siden på HTX.
    Diskutere man ikke i klassen og har en eller anden form for tavle undervisning mere? og foregår alt mat f.eks. på pc?:P


    Spørgsmålet er mere for at belyse om det er et problem med en lille skærm eller ej. En x100 er en rigtig lækker pc hvis man kan smide den til en skærm og tastatur når man sidder hjemme ...


    Det er klart hvis man SKAL bruge pcen mange timer om dagen til noget fagligt så er det knapt så godt.. Jeg kan bare huske noget med at 50% af det man lavede på pcen ikke var fagligt relevant :$ og hvis det stadig er tilfælde går det nok med en lille skærm...;)


    X100'eren er i hvert fald nem at have med og en lækker pc. Jeg kender ikke Edgen og ved ikke hvordan den er men går ud fra den har samme kvalitetstouch som alt andet i thinkpadserien? Dog vejer den jo lidt mere..

  • Tja.


    Nu afslutter jeg min HTX i år og kan da sige at i Matematik foregår 80% af tiden ved computeren.. Bare for at tage ét fag.


    Jeg ved bare at min 14,1" er grænsen selv med den kan jeg nogle gange blive irriteret over den lille plads.


    Så en mindre ville ødelægge min uddannelse.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650