BC2 & Settlers 7 = Sort skærm + lyd i ~5sek, derefter død.

  • Her på det seneste er min stationær begyndt at gå død når jeg spiller Bad Company 2 - på forskellige tidspunker uden noget tydeligt mønster at spore. Samme sker i Settlers 7, hvis jeg går ind i en bane - selve hovedmenuen (som er i 3d) og castle workshoppen kører fint.


    Har lidt på fornemmeren at det er den noname PSU jeg har haft i maskinen siden sidste år - er der nogen måde jeg kan teste og logge stabiliteten af volt, så jeg kan checke efter en B(lack)OSD om problemet er en ustabil strømfødning til f.eks. GFX?


    Kan det være grafikkortet der gør knuder? Kan jeg teste RAM'en på kortet med et program ala. Memtestx86?


    Maskinen bliver ved med at køre, skærmen sorter bare ud, lyd fra spillet fortsætter i ~5sek og dør så ud, og efterlader en PC med blæserere og lys i LED i kabinet og keyboard - skærmen melder NO DVI OUTPUT.


    Er virkeligt flad pt. så jeg har desværre ikke pengene til at skifte alting ud, så en præcis fejlfinding ville være lækkert, så jeg kan spare op til en erstatning af komponenten(erne) :(


    Tak på forhånd for feedback og råd. :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Du kan jo måle output på din PSU med et digitalt måle apparat som både kan måle volt og ampere, sådan en fætter koster ikke alverden i et byggemarked.


    Problemet ligger for mig at se i at finde ud af hvordan din PSU yder ved forskellig belastning over længere tid, og sådan en "fætter" er altså ikke helt billig, den koster flere tusinde kroner. Det er et stykke fine mekanik som kan belaste de forskellige linier uafhængig af hinanden og samtidig vise på en graf hvordan ydelsen svinger, lidt ligesom et oscilloskop.


    Jeg har selv været heldig at have adgang til sådant et stykke mekanik, det er et fine stykke værktøj og ganske sjovt at brænde en PSU af ved at belaste den alt for hårdt.
    Kender du en som læser på DTU så lad ham/hende få den med og lad dem lege lidt med den der, da de har alle de måle apparater, som man kun kan drømme om.


    Du skal regne med at en PSU falder sådan ca.15- 20% i ydelse efter et års brug hvis den ellers har været under en belastning på omkring 75-80% af ydeevnen hvor den yder allerbedst og mest økomonisk, og det er ligegyldigt hvor godt den så end er bygget op, det er bare regulær slid, derefter vil den falde meget lidt pr. år, man kan sige at den er blevet kørt til, så helt afhængig af hvilken kvalitet som "dimserne" indeni har, så er det med til at bestemme hvor stabil og hvor lang levetid sådan en fætter får.


    Ellers har du en kammi som har en reserve PSU som du evt kan låne til at teste med for at se om det overhovedet er den, som det er galt med ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • kunne du ikke bare investere i sådan en?
    PSU tester


    den med display til 200kr, er i hvert fald ret smart!


    Den kan måle
    20/24 pol. (ATX-connector) Voltage test:
    +12V, -12V,+5V, -5V, +3, -3V
    5V Stand By (SB)
    12V Power Good (PG) Connectors: Floppy, HDD, CDROM, SATA,4.pin. (P4),8.pin.
    (Dual-CPU), 6.pin (PCI-Express)


    burde den ikke kunne bruges?

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

    Rettet en gang, sidst af Kayel84 ().

  • Tror bare jeg følger Ebo's råd til at begynde med og slæber maskinen over til en ven, som lige har fået en ny 650W PSU fra Corsair. Den skulle ihvertfald kunne udelukke/bekræfte PSU'en som årsagen. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • Det er jo et voltmeter i en smart indpakning, og så kan du ikke bruge "dimsen" til andet. Den måler output på din PSU i et smart lcdpanel, men du kan jo ikke ændre på belastningen af de forskellige linier hvilket vil sige at den kan fortæller dig om din PSU's output er stabil men slet ikke hvordan den vil opføre sig under pres, det kan et voltmeter fra Harald Nyborg til 79 kr. osse.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Nu har jeg så lånt et MSI 5770 Twin Frozr kort og smidt i maskinen, og nu funker den pludselig 100% igen. Kan det være en fejl på det gamle grafikkort? Mystisk at det kun dukkede op i de to spil, og ikke f.eks. i Dragon Age : Origins, som jeg har kørt i næsten to uger på det gamle kort på "Highest", uden et eneste tilfælde af sort skærm :boxed:


    Den overlevede også en 20mins Furmark på Highest, uden problemer på det gamle kort :S


    Tanker? Idéer? Forslag?

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Driver bøvl ?, måske skal du bruge en ældre udgave for at få det til at virke.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Er da et forsøg værd - skal alligevel formatere maskinen i løbet af ugen, så kan jeg lige smide den gamle sut i igen. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |