Hvilket Setup I7 860 / I7 930 / X6 1090 / X4 965?

  • Godmorning Gutter (og "Gut'inder") :rules:


    Simpelt spørgsmål virkelig, skal havde købt et system hjem i dag, for lige omkring 7000, hvor udover bundkort og CPU er alle delene de samme, nemlig:


    Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5
    Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB CL7
    Western Digital Caviar® Black™ 500GB
    Cooler Master Elite 310 Sort/Sølv
    Cooler Master GX 650W PSU
    Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S
    ACE WIRED KEYBOARD FLAT KL300 USB


    Det som så åbenlyst mangler nu, er bundkort og CPU, og her jeg har brug for hjælp, mine "muligheder" er:


    Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860
    Gigabyte GA-P55-USB3


    AMD Phenom II X4 965 Black Edition
    ASUS Crosshair IV Formula


    AMD Phenom II X6 1090T Black Edition
    Gigabyte GA-890GPA-UD3H


    Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930
    XFX X58i
    (med 3x1gb ram i stedet)


    Håber der er nogen der kan hjælpe mig, computeren "all around" så at sige.


    På forhånd tusind tusind tak, og undskyld hvor langt det hele blev.


    Med venlig hilsen


    -Langi :goodpost:


  • Hehe, ikke den første jeg har hørt det foreslag fra, desværre har jeg ikke rigtig pengene til både det bundkort og den cpu, hvilket er hvorfor jeg valgte gigabyten sammen med den :P


    (angående punkt 3.... i forhold til de test jeg har set, er den altså på mange punkter ikke så hurtig igen? (tomshardware))

  • Synes Phenom x6 har vist gode resultater og det er da både lidt spændende og blær med en sekskernet :)
    Desuden er prisen på den da også ganske fordelagtig.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().

  • Er blevet foreslået på en anden side at i stedet for 860'eren at gå efter i5'eren i stedet, da man vidst skulle få mere ud af pengene ved det, hvad synes i?


    Derudover kom jeg også lige til at kigge på bundkort det setup igen, og fandt ud af der er 2 versioner af bundkortet, nemlig:
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=581259
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=508058


    kan nogen sige mig hvad forskellen er? for 120kr er alligevel da også en slags penge.




    Derudover er mere input på valg selvfølgelig også velkommen :)


    -Langi

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Synes Phenom x6 har vist gode resultater og det er da både lidt spændende og blær med en sekskernet :)
    Desuden er prisen på den da også ganske fordelagtig.


    Det kan der selvfølgelig være nået om (at det er blær), men prisen på 1090'eren ligger alligevel højere end en i7 930, hvilket hvor jeg flest gange så den testet alligevel slog den?. :( (Gammel AMD mand, så havde lidt håbet den ville blive et åbenlyst valg, men med resultaterne har jeg bare ikke været sikker)

  • og hvad så om den slår den i div benchmarks.. det er jo ikke det VI kun bruger vores cpu'er til hverdag at teste dem i al verdens benchmarks, nej vi går på nettet, mailer, gamer, tester måske lidt i ny og næ og så tweaker vi..


    og med den nye Phenom II X6 10xxT / 890FX så er det efter min mening sjovere og tweak et amd system end et i7 xxx.


    bare min mening. og de bundkort til AM3'er er billiger end et X58 med samme specs. fx USB3.0 SATA 6Gbit mv.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af !wfdi
    og hvad så om den slår den i div benchmarks.. det er jo ikke det VI kun bruger vores cpu'er til hverdag at teste dem i al verdens benchmarks, nej vi går på nettet, mailer, gamer, tester måske lidt i ny og næ og så tweaker vi..


    og med den nye Phenom II X6 10xxT / 890FX så er det efter min mening sjovere og tweak et amd system end et i7 xxx.


    bare min mening. og de bundkort til AM3'er er billiger end et X58 med samme specs. fx USB3.0 SATA 6Gbit mv.


    Ja okay, tror dog bare kune jeg får et bundkort med 890gx chipsæt hvis det er jeg tager amd systemet, men kan jo nok også godt bruges ;)

  • Har stemt på 6coren fra AMD. :roller:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Har stemt på 6coren fra AMD. :roller:


    kan man være "fræk" og spørge om hvorfor? :idea:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Langi


    kan man være "fræk" og spørge om hvorfor? :idea:


    Det er der nok flere grunde til at Baloo har valgt som han har hvilket jeg er fuldstændig enig i.


    Det er diskussionen om igen, som den gang da quadcore kom frem og hvor alle sagde til os at 2 core er nok ?, hvordan er det så lige at det ser ud idag ?.


    Allerede idag "kæmper" en 2 kerner på 4Ghz med nogle spil så som ARMA II og andre rigtig krævende spil, mens en 4 kerner som er clokket 1Ghz mindre bare æder den uden bøvl, og den udvikling vil fortsætte endnu hurtigere, så det tager ikke lang tid inden 6 kerner er standard hvis du vil have et potent system som bare kan køre alt.


    Allerede nu så er AMD's sydbro den eneste alternativ til at få fuld udnyttelse af både SATA III og USB 3.0 jfr. der er en bug i Intel's chipset som gør den ikke kan levere varen for fuld skrue endnu, men der arbejdes på en løsning, læste om det på bit-tech.net her til morgen.


    Du skal stadigvæk tage med i betragtning, at du har 2 kerner mere at sprede opgaverne ud på hvilket alt andet lige vil ske mere smidig selv ved mindre regnekraft og lavere Ghz end du kan med 4 kerner til rådighed, nøjagtig samme problematik som mellem 2 vs 4 kerner, nu er det så bare 4-6 kerner.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Langi


    kan man være "fræk" og spørge om hvorfor? :idea:


    Har prøvet hvad der er af muligheder på core i7, tror det blir rigtig godt med de 6core fra AMD.
    Grunden til jeg har et i5 nu er jeg nærmest fik cpu og bundkort for en slik.
    Men de der fra AMD skal helt sikkert prøves snart, alt hvad jeg har set om dem er lovende. :idea:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate


  • nu har alle P55 chipset med USB3.0 el. SATA3 el. som har begge dele har den negative effekt at gør udover CrossFire/SLi hastigheden da de har været nødtil at reserver PCI-Express 2.0 x16 lanes/baner til USB3.0 & SATA3 da der ik normalt er nok.

  • Quote

    nu har alle P55 chipset med USB3.0 el. SATA3 el. som har begge dele har den negative effekt at gør udover CrossFire/SLi hastigheden da de har været nødtil at reserver PCI-Express 2.0 x16 lanes/baner til USB3.0 & SATA3 da der ik normalt er nok.


    Det passer ikke hvad du skriver..Både Asus og MSI har nok kunne tænke sig om,tror faktisk kun det er Gigabyte der failer her.

  • Er selv AMD fanboy :D :D :D køb 1090T'eren :-)
    1 Billig
    2 Hurtig
    3 Fremtidsikret.


    Et godt tip find et andet kabinet. Det du vil købe har jeg. Skod kabinet. Airflow er ikke så godt og så er det besværligt hvis du har sata udgange i siden :9xo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af !wfdi
    det er ikke korrekt madz.


    Hvordan ?


    hardwaresecrets.com

    Quote

    Another small but very important detail is that MSI added a PLX PEX8608 PCI Express switch chip on this motherboard, which adds eight more PCI Express lanes to it. The presence of this chip allows you to run two high-end video cards, SATA-600 hard disk drives and USB 3.0 devices at the same time without any drop in performance. On motherboards without a chip like this performance may drop under this circumstance, as the chipset doesn’t have enough PCI Express lanes to connect all these devices at the same time at their full speed. P55-GD80 doesn’t have this chip, but this isn’t a problem, since this other board does not have SATA-600 and USB 3.0 ports.


    Den samme løsning bruger Asus "E" serie så hudt jeg visker ?