1600 mhz ram på 1333 mhz bundkort :O

  • Ja, hvad gør man egentlig? Jeg har et intel DP55WB-bundkort, som jeg egentlig er fint glad for (gad nok godt det havde crossfire!). Jeg bruger det med 4 GB ram, en i7-860 og et radeon 5770-grafikkort.


    Mine ram er faktisk 1600 mhz, så det er jo ganske hurtigt, men som standard kører de kun 1333 mhz. Jeg er så inde i BIOS for at se, at man kan ændre på den multiplier, som de arbejder efter i forhold til processoren. Nå, her kan jeg sætte dem til at køre 1600 mhz.


    Nu er spørgsmålet så bare, om jeg skal gøre det!


    Når man ser på mit bundkort, så ser det jo ikke ud til, at det understøtter 1600 mhz-ram. http://www.intel.com/products/…P55WB/DP55WB-overview.htm


    Men hvorfor er muligheden der så? Burde jeg prøve at sætte dem op til 1600 mhz, som de jo egentlig er lavet til?

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Et lille bonusspørgsmål: Kan jeg gå ud fra, at mine timings er indstillet optimalt? Jeg har ikke kunnet finde nogen 'guide' til at sætte timings på mine Kingston HyperX-ram, men hvis der er ydelse at hente på at indstille dem selv, kunne det måske være en idé at lege med det...

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • hvis du kan, så ser jeg ingen grund til ikke at gøre det... det skader ikke at prøve. ;)


    Du kan dog komme ud for at bundkortet rent faktisk ikke kan følge helt med den højere hastighed selv om den står listet i BIOS. Hvis du har indstillinger i BIOS til clock skew, så er du helt sikkert inde i varmen.


    Dine timings derimod er baseret på tests fra fabrikken, og standard timings bliver lagt ind i SPD chippen på RAM blokken sammen med andre informationer, Disse timings er de timings som RAM blokken(e) er beregnet til at kunne køre under givne forhold, heriblandt en given standard spænding.


    Jeg har før oplevet at man med en smule godt airflow kan sætte RAM spændingen op med en 0.1-0.2 v og stramme timings en smule. Tweak af timings giver dog ikke så meget mere end et par ekstra point i benchmarks og måske et par ekstra fps i et RAM-intensivt spil (fx. battlefield spillene, deres engine spiser RAM til morgenmad :P).


    Sammenlignet med det du kører nu, så anslår jeg at du kan presse ca. 5-10% speed ud af dine RAM hvis du er heldig, men det er som sagt nok mest i benchmarks du kommer til at føle det.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • JenSLyN


    Prøv det lige som Foxx siger, det sker der i hvert fald ikke noget ved.


    Jeg kunne se under dit bundkort at der er en bios update fra 3/2, har du installeret den ?, jeg kunne ikke lige finde på forsiden hvad den egentlig laver om på.


    Du er lidt hæmmet af at det er et af Intel's egne bundkort, da de normalt ikke giver ret mange muligheder for at ændre på indstillinger, da de vægter stabilitet fremfor preformance, lidt ligesom Dell gør med deres maskiner.


    Du kan finde hvilke specs som dine ram har på Kingstons website under datasheet, både timmings og volt, så går du en tur i bios og sætter det manuelt jfr. specs, så har du hvert fald ikke lavet noget galt.


    Som Foxx siger er det minimalt hvad der er at hente, ved at de kører fuldstændig optimalt,da det som regel vil ende i at blive en flaskehals, når først man begynder at skrue på CPU.


    Jeg kan sige at med mine DDRII ram, som er raited til 5-5-5-15 T2 1000Mhz og de kan komme op lige over 1150 Mhz ved de indstillinger. Sætter jeg dem så til 4-4-4-12 T2 800Mhz, så giver det faktisk højere tal i et testprogram end standard anbefalingen.
    IRL brug betyder det ikke en dyt om jeg bruger den ene eller den anden indstilling, jeg kan ikke mærke forskel i spil overhovedet, der er det mængden af ram som det kommer an på, grundet ram er så meget hurtigere end cachen er på HD hvilket vil sige du kan have så meget mere lagret i dine ram fremfor at bruge en "langsom" HD.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej og tak for svarene! Er super glad for alt den hjælp, der er at få herinde :clap:


    Jeg tror bare, jeg lader timings være. Jeg kan huske, at jeg indstillede dem optimalt på mine gamle comp, og det gav da lidt, men det var virkelig marginalt.


    Til gengæld vil jeg da gerne prøve at sætte rammene op på 1600 mhz, som de jo egentlig skulle kunne (de hedder også KH1600). Min bekymring var ikke så meget på, om rammene kunne klare det, men om jeg kunne ske at fucke bundkortet op, hvis det ikke er indstillet til at håndtere ram på 1600 mhz? Det mener I ikke?


    Jeg har ikke indstallerete nogen BIOS-opdatering. Jeg kan huske at have fået at vide, at man generelt kun skal gøre det, hvis man direkte har 'et problem'. Og egentlig kører computeren jo fint i forhold til de funktioner, som jeg har betalt for...


    Endelig må jeg også sige, at jeg har fortrudt ikke at få sparket et andet bundkort i. Det var 'standardbundkortet' hos midtdata, og det er jo næppe det dyreste. Mest træt er jeg af, at jeg ikke kan få crossfire i. Jeg ville gerne have 2x5770, men til gengæld tror jeg, jeg køber et enkelt 5850 snart, som vel næsten yder lige så godt... og jeg sparer vel en del strøm med en enkelt GPU... hvis man nu skal se tingene fra den lyse side!


    Epo: Det er dog værre at høre, at stabilitet er vægtet højt på bekostning af ydelse. Det vidste jeg faktisk ikke! Troede stadig bundkortet bare var 'basen' - altså gav mulighed for de og de funktioner, men faktisk ikke pillede nævneværdigt ved ydelsen i spil og sådan. Mener du, at jeg ville kunne få gode fps ud af et andet bundkort med samme setup ellers? Det troede jeg vitterligt ikke var tilfældet :(

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Hey,dit bundkort yder generalt som alle andre P55 boards,det Ebo er inde på er indstillinger til oc mm i den dur.
    Men hvilke ram er det,hvis de er rated til 1600 Cas 7 er det jo fjollet at undvære ved bare at køre spd ;)


    nb,det er cpuén der bestemmer ram hastigheden på både P55 og X58 som udgangspunkt,men ved bla.a Asrock laver boards som lader en køre hurtigere ram.

  • Skal lige siges at mange RAM der laves/sælges med OC i øjemed er ofte sat til at køre lavere end deres réelle hastighed er rated til pga. at BIOS som standard har lavere volt og lign. indstillinger. F.eks. med mine Mushkin klodser kørte de 800mhz men var rated til 1066 - måtte en tur ind forbi deres support forum for at få de optimale indstillinger til mit bundkort, men så kører de også bare :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Takker!


    Er der mon nogen grund til, at jeg opdaterer BIOS-versionen så?


    Hvad med rammene? Tør man sætte dem op til at køre 1600, når nu bundkortet kun er listet til at køre 1333? Ved godt jeg har fået at vide, at det burde kunne lade sig gøre, men jeg er så bange for at brænde et eller andet af :S

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Bundkortet burde vel bare sætte hastigheden ned til 1333, så du får jo ikke noget ud af at prøve. Du burde derimod checke at timings sidder rigtigt, da disse også typisk er sat dårligere end de kan optimeres fra udviklers side. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jamen jeg har en mulighed i BIOS til at ændre rammultiplieren. Lige nu står den på 10, hvilket giver 1333 mhz. Hvis jeg sætter den til 12, som er den højeste mulighed, får jeg 1600 mhz. Det kunne jeg vel godt gøre, men jeg forstår bare ikke, hvorfor muligheden er der, hvis kortet ikke kan klare 1600 mhz ram?? Jeg er bare nervøs for at brænde noget af!

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Den er der fordi din cpu,som tidlligere nævnt,understøtter 1600,hvis det var en i5 havde 10 været den højeste multi.At der ikke lige står "1600" ved bundkortet skal du ikke ligge noget i ;)

  • Det skulle du kunne - men computeren starter enten ikke, eller nulstiller BIOS'en. Bundkortet kan jo ikke trække det, så den siger fra når du tænder lortet ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nå for fanden, så fattede jeg det vist endelig... troede bare godt, man kunne vælge det, når nu muligheden var der - åbenbart ikke! Takker! :-)

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB