Ny hurtig trådløs router

  • Hej med jer


    Det er længe siden at jeg har været herinde, så jeg er lidt ude af tråd med hvad man skal vælge, så jeg håber meget i kan hjælpe.


    Mit fiber internet har fået et lille hak op, så det nu køre 50/50 Mbit og nu vil jeg gerne udnytte den båndbrede mest muligt.


    Jeg har en 5 år gammel Linksys WRT54G Som er opdateret med ny driver, men gerne have nyt gear.



    Ny lan Router.
    - skal kunne håndtere en computer + trådløs router


    Ny trådløs router.


    - Skal kunne håndtere 4 computer + diverse gadget på samme tid uden at hastigheden falder


    De fleste køre med 802.11n


    Håber meget i kan hjælpe

    P4 3,2 Ghz @ 3,7 Ghz
    Asus P4C800-E
    2 x 512 MB XMS Corsair PC4000
    ati x850 xt og Radeon pci 7000
    1 stk. HP 20 tommer fladskærm HP2035
    2 stk. Sony 17 tommer fladskærm SDM-HS73

  • hmm... hvis du har computere OG en masse gadgets, så vil jeg anbefale at du gearer op til et gigabit LAN, så har du i hvertsomknald båndbredde nok til dine gadgets OG til fuld internetforbindelse...


    Hold dig i hvert fald til Linksys, især siden de hører under Cisco... og cisco er noget godt stads ;)


    granted det bliver dyrere, men det burde i hvert fald give dit grej alt det rør det skal bruge uden at dit net går i sort...


    med 50/50 net og 100 mbit LAN, skal du nok regne med at dit LAN går i sort hvis du henter en masse ned bl.a. :D

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Jeg vil anbefale den router jeg selv ville købe hvis det skulle være: Netgear WNDR3700


    Læs anmeldelse af den her: LINK


    Til dels fordi den har fået gode anmeldelser, men også fordi det ser ud til at på sigt så bliver der mulighed for tredjeparts firmwares som f.eks. openwrt.


    Nu har vi forslået nogle highend routers, hvis du syntes de er for dyre, så må du gerne udspecificere et budget.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hold i tankerne at en opgradering på Router/Trådløs området ikke giver det store så længe at computernes netværkskort ikke også får en opgradering (ofte svært i bærbare, medminder man køber et udvidelseskort)


    Udover den udmærkede D-Link router, kan jeg foreslog Buffalo WZR-HP-G300NH. Den har ekstra kraftige antenner som ifølge tests skulle komme tættere på de 300mbit som n standarden skulle love. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Har haft en D-Link DIR-655 og har haft en masse problemer med den, ustabilitet og dårlig ydelse, alt sammen firmware relateret, den kørte perfekt ind til firmware 1.30 kom og D-link var så så smarte at lave så man ikke kunne nedgradere til version 1.20,
    men med den nyeste 1.33 kørte den betydelig bedre og mere stabil, dog har jeg i stedet valgt en Asus RT-N16 og så lagt DD-Wrt på den og den køre bare super.

  • Hej med jer


    Tak for alle svar.


    Har selv kikket lidt på Linksys da min nuværende har kørt kanon de sidste 5 år. Jeg har samme mening at Cisco laver kanon gode produkter som bare holder.


    har set er kommet med en ny som har "Dual-N"
    http://www.edbpriser.dk/Produc…aspx?q=WRT610N&pid=465830


    Som jeg skrev tidligere er det vigtigt at de kan klare flere forbindelser på samme tid uden det går ud over hastigheden


    Vil den være et godt valg?

    P4 3,2 Ghz @ 3,7 Ghz
    Asus P4C800-E
    2 x 512 MB XMS Corsair PC4000
    ati x850 xt og Radeon pci 7000
    1 stk. HP 20 tommer fladskærm HP2035
    2 stk. Sony 17 tommer fladskærm SDM-HS73

  • Jeg vil helt klart anbefale at du køber en router hvor netværksstikkene ikke kun er 100mbit, men 1Gbit. Så kan du få fuld udnyttelse af dit trådløse hvis du kører fra noget kablet også til trådløs - eller omvendt :-)



    Udover det så har jeg aldrig haft dårlige erfaringer med Netgears produkter (endnu), hvorimod linksys har gået mig på nerverne utallige gange...

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Som jeg læser det har den 1 Gbit?


    Men nu har jeg bestilt den. Men ville gerne høre om nogen har erfaring med Dual-N - er det noget som rykker?


    Eller skal jeg sende den retur? :-)

    P4 3,2 Ghz @ 3,7 Ghz
    Asus P4C800-E
    2 x 512 MB XMS Corsair PC4000
    ati x850 xt og Radeon pci 7000
    1 stk. HP 20 tommer fladskærm HP2035
    2 stk. Sony 17 tommer fladskærm SDM-HS73

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fedder
    Som jeg læser det har den 1 Gbit?


    Men nu har jeg bestilt den. Men ville gerne høre om nogen har erfaring med Dual-N - er det noget som rykker?


    Eller skal jeg sende den retur? :-)


    Dualband skader i hvert fald ikke, det betyder bare at der sidder to trådløse netkort i routeren som så kan fungere som trådløse netværk på forskellige frekvenser.


    Fordelen er så at brugere kan bruge forskellige trådløse netværk, uden at de direkte påvirker båndbredden for det andet netværk, men typisk kan man dog ikke få lov til at benytte 2 netværk på 2.4GHz frekvensområdet(med standard firmware), så det kan være svært at få mulighed for at benytte 5GHz netværket.


    I øvrigt kan du læse en anmeldelse af den WRT610N router du har købt her: LINK


    Alt i alt skal den nok kunne udfylde dit behov fint.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Må indrømme at det ikke er den bedste anmeldelse - bryder mig bestemt ikke om at det er ikke stabilt, og dermed tit skal restartes.


    Men nu er det bestilt, skal nok give besked om jeg er tilfreds


    tak for hjælpen, dejligt at efter alle de år jeg har været væk får så hurtig og god hjælp.

    P4 3,2 Ghz @ 3,7 Ghz
    Asus P4C800-E
    2 x 512 MB XMS Corsair PC4000
    ati x850 xt og Radeon pci 7000
    1 stk. HP 20 tommer fladskærm HP2035
    2 stk. Sony 17 tommer fladskærm SDM-HS73

    Rettet en gang, sidst af fedder ().

  • Det løser sig ofte med en firmware upgrade. Det sker ret ofte er der er fejl i firmwaren når sådan noget gøjl bliver sendt på gaden :-)

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Nu er anmeldelsen trods alt ikke helt ny og det bør nævnes at han testede rev. 1 af routeren(der er vist også en rev2.), så de problemer kan være løst.


    Han har dog skrevet andet steds at han ikke mener at der er grundlag for at teste rev. 2 da der ikke skulle være ændret så meget igen.


    Så du kan jo se :)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har i hvert fald aldrig haft problemer med min DIR-655..


    Jeg har firmware 1.31 på min, og bruger den til følgende.


    Kablet:
    2x PC'er


    Trådløst:
    1x bærbar
    2x iPhone 3GS
    1x Xbox360 m. den gamle trådløse adapter
    1x Xbox360 m. den nye "N" adapter.

  • Førtste indtryk er at der intet er sket i de sidste 5 år når det gælder trådløs router.


    Min gamle router havde jeg en download på cirka 22 Mbit. Nu ligger den på cirka 16 Mbit???? Pt benytter jeg kun bærbar computere Lenovo 3 stk. af alder fra 2 år til 2 mdr. alle har 8011-n. Har jeg prøvet at booste det interne netkort mest muligt, men intet virker.


    Mit hus er 215 m2 men shelv om jeg sidder 1 m fra routeren kan jeg ikke få den store forøgelse af hastigheden? direkte kabel giver 50/50 Mbit.


    Nogen gode ideer?

    P4 3,2 Ghz @ 3,7 Ghz
    Asus P4C800-E
    2 x 512 MB XMS Corsair PC4000
    ati x850 xt og Radeon pci 7000
    1 stk. HP 20 tommer fladskærm HP2035
    2 stk. Sony 17 tommer fladskærm SDM-HS73


  • Har du sat "channel width" eller hvad det måtte hedde i din router til 40MHz eller Auto 20/40MHz og 802.11 Mode til 802.11n mode only , hvis du kun har .n klienter.

  • Jeg kan fortælle dig hvad jeg ville gøre.


    1. Opdater drivere til nyeste fra fabrikanten af den chip der sidder i den bærbare.


    2. Skift lidt rundt på kanalerne, evt. prøve 5GHz båndet som dine nye router kan finde ud af at benytte, dette kræver at dine bærbare kan dette også, det gælder især for Intel netkort(at de kan altså).


    3. Trådløst kryptering skal være WPA2(PSK/personal) med AES kryptering, det er den bedste type kryptering og der er en del routere der giver bedre performance med denne form for kryptering (er en længere sag i øvrigt).


    4. Deaktiver strømsparings features i den bærbare, så de altid kører på max power.


    5. Opdater routerens firmware med den nyeste fra Cisco

    Så kan jeg ikke lige komme på flere indtil videre :)


    EDIT: kom lige på en ting til


    6. Sørge for at windows er fuldt opdateret, det gælder i sær XP, der var vist et par wifi fixes i SP3

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().