Computer genstarter!

  • Hejsa alle Tweakere har lavet en tråd nogenlunde magen til, men mit problem er endnu ikke fixet så vil høre om der nogle kloge hoveder som kan fixe problemet ;)
    Jeg har en selvbygget computer. (ville bare lige sige at dette problem har stået på i lang tid)
    Min computer Blinker lige pludselig med nogle forskellige farver samt nogle striber :s Det er forskelligt hvor når den gør det, så det er meget mærkeligt.
    Jeg har prøvet at skifte Grafikkort & Bundkort sammen med en ven, for at se om det var det, men det var det ikke!
    [Blocked Image: http://j.imagehost.org/t/0727/22042010352.jpg]
    Denne gang en hvid farve :S


    Maskinen:
    Strømforsyning: EPS 750w
    Grafikkort:ATI Radeon HD5970
    CPU:Intel Core i7
    Ram: OCZ Platinum 6gb
    Styresystem: Windows 7 home premium 64bit


    Håber at høre fra jer ;)

  • evt dine ram, hvornår genstarter den?
    prøv at start med en enkelt blok, og derefter de andre, måske en af dem er defekt

    1090T @ 4.0 Ghz
    PowerColor 5870 @ 950/1200
    Asus Republic of Gamers IV.
    Corsair Dominator 1600MHz 8-8-8-24
    Corsair 850W

  • Tro det eller ej, jeg har "næsten" samme problem!


    Dog er mit lidt mere udviklet, ser det ud til!


    mit setup kan du se i min signatur, men det jeg ser, er også de striber du får, nogle gange kun pletvist i spil som BC2.


    Når jeg så kommer ud fra BC2, kan der forekommer tider hvor computere fryser (som om den havde for mange tasks) og er ekstrem langsom til bare at åbne startmenu eller task manager...


    Mit setup er også helt nyt, og intet burde være defekt!
    men har dog overvejet om det kunne skyldes mit bundkort, dog skifter jeg det først i næste måned!


    Du skriver godt nok ikke om dit er socket 1156, eller 1366!
    ved dog ikke om det kan have betydning (mit er 1156)

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP




  • Åh, jeg har lidt af et bud på hvorfor det ser ud som det gør.


    Du har en Energon PSU siddende i maskinen, mage til skrammel skal man lede længe efter når vi snakker højtydende systemer som det du har.
    Din PSU er simpelthen for dårlig og kan ikke levere stabil nok strøm på din 12 volts linie.


    Har du mulighed for at sætte en anden i eller låne en fra en kammi til at teste med ?.


    Jeg vil næsten ligge hovedet på blokken, for at der er lige der hvor problemet er.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak For alle de Svar !
    Har godt ikke tænkt på strømforsyningen, men måske har du fat i noget, det skal jeg ikke ku sige.
    Mine Ram er ikke kommet endnu, men prøver for en sikkerhedsskyld.
    Skal Nok skrive når jeg får fikset problemet (:
    Og Endnu engang tak for alle de svar !

  • Hvis du beslutter dig for at gå ud og købe en ny PSU, så er bla. Corsair et prima valg.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tror ikke det er PSU, i hvert fald ikke hvis det er præcis samme problem som jeg får!
    min PSU er i hvert fald væsentligt bedre vil jeg mene!
    og har aldrig haft problemer med Zalman PSU'er eller produkter i det hele taget!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    Tror ikke det er PSU, i hvert fald ikke hvis det er præcis samme problem som jeg får!
    min PSU er i hvert fald væsentligt bedre vil jeg mene!
    og har aldrig haft problemer med Zalman PSU'er eller produkter i det hele taget!


    Dit problem ligger et helt andet sted, din PSU har 4 separate 12 volts linier som yder lige over 500 watt tilsammen, så vidt jeg husker.


    Det kan være en driverfejl med de artifacts som du får i spil, og gå lige en tur ind i bios og se om dine ram får den strøm som de skal have, fordi undervolter dit bundkort lidt så vl dine ram og cpu ikke yde som den/de skal og blive sløvere.


    Du skal bruge cpu-z til at se om du har det man kalder v-drop hvilket simpelt sagt er den forskel som opstår mellem hvad du stiller volt til i bios og hvad der faktisk kommer ud til CPU m.m.


    http://www.cpuid.com/cpuz.php


    Et andet godt program at bruge, er osse HWmonitor


    http://www.cpuid.com/hwmonitor.php


    Kunne osse være du skulle se om der er en bios opdatering til dit bundkort.


    Har du forresten et rimeligt airflow i din maskine ?


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet 2 gange, sidst af Ebo ().

  • Hej Ebo...


    Og undskyld til trådstarter for at hi-jacke din tråd!


    Jeg tog lige et billede af voltages i bios:


    [Blocked Image: http://i39.tinypic.com/34g0aab.jpg]


    samt at jeg nu er igang med en furmark test, for at se om grafikkortet er stabilt, imens tog jeg lige en validate af min CPU-Z:


    Ingenting kørende:
    [Blocked Image: http://valid.canardpc.com/cache/banner/1148736.png]


    Igangværende Furmark:
    [Blocked Image: http://valid.canardpc.com/cache/banner/1148756.png]


    + HW monitor:
    [Blocked Image: http://i42.tinypic.com/13yp63a.jpg]
    Det ser ud som om det hele bliver undervoltet, CPU kører kun
    5.46V ved max ydelse... hvilket virker mig lidt lummert...
    ved ikke om det er normalt, men spring ind ebo!


    Jeg har opdateret til nyeste Bios, og vil mene jeg har et rimeligt airflow i maskinen...
    CPU køleren og GPU køleren har i hvert fald frit blæs, og har derudover 2x 80mm blæsere til udgående luft! alt er stripset, som stripses kan :)


    og foreløbig tak for hjælpen og interessen!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP


  • Jeg har lige læst lidt op på den CPU og 2 ting er åbenbart generelt med den.


    1: den bliver fandens varm og kræver god køling, temps omkring 80 er ikke unormalt


    2: de fleste steder hvor jeg lige har skimmet posts i forums, ligger deres CPU omkring 1.352 volt og din ligger nede og roder på 1.29, så dit bundkort undervolter lidt/meget.


    Prøv og giv din CPU volt 1 nøk opad, måske 1.32 og hold godt øje med din temp, da flere oplever at temp ryger opad med raketfart.


    Du kan selv lige læse her


    http://boardreader.com/thread/…_high_temps_bk1Xvqjf.html


    Ellers brugte jeg bare google og søgte på I7860 volt.


    Om du bruger HWmonitor eller coretemp til at holde øje med temps er i for sig ligegyldigt, bare brug den som er mest simpel, da de andre skriver at temps stiger kraftigt og pludselig ved at forhøje volt, så det er lidt af en knivsæg du står på.
    Jeg turde ikke gøre for meget ved den på et Intel board, grundet manglende muligheder for finjusteringer af volt til både CPU og ram, der er simpelthen for lidt at skrue på i mine øjne, det kræver et Asus,Gigabyte eller MSI board for at du får alle de muligheder uden at risikere at brænde noget af.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • okay, for min konklusion i al hemmelighed var også at bundkort skulle udskiftes...
    så skifter til et Gigabyte GA-P55-UD3 eller UD4!


    og derefter kan jeg så se om det stadig er et problem, og ellers smide Volt lidt op... som du siger, det er et knivsæg + at med nuværende køling er der risiko for hvad som helst!


    overvejer at smide et Corsair H50 på, det burde vel kunne køle det godt?

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    okay, for min konklusion i al hemmelighed var også at bundkort skulle udskiftes...
    så skifter til et Gigabyte GA-P55-UD3 eller UD4!


    og derefter kan jeg så se om det stadig er et problem, og ellers smide Volt lidt op... som du siger, det er et knivsæg + at med nuværende køling er der risiko for hvad som helst!


    overvejer at smide et Corsair H50 på, det burde vel kunne køle det godt?


    Gigabytes bundkort er fint bygget op og bios er let at finde rundt i(syntes jeg), da alt hvad du skal skrue på både ang. Hz og volt er samlet under et faneblad M.I.T. (motherboard intelligent tweaker), og du kan bruge uendelige mængder af tid for at finjustere hele systemet optimalt.


    H50 er et fint bud på køling, vedligeholdelsesfrit, støjsvag og yder op med de bedste luftkølere, så go for it ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Kunne der forresten være noget med PSU, eventuelt?
    Det er der en der siger til mig, at min 600W ikke er nok til systemet...


    gider du evt. at skrive f.eks. hvad hhv.
    3,3V, 1,5V, 12V osv. normalværdier er på...


    for synes de der 5,41v min 12v+ ligger på, er ret lavt... men igen... er jeg ikke sikker på om det har betydning!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    Kunne der forresten være noget med PSU, eventuelt?
    Det er der en der siger til mig, at min 600W ikke er nok til systemet...


    gider du evt. at skrive f.eks. hvad hhv.
    3,3V, 1,5V, 12V osv. normalværdier er på...


    for synes de der 5,41v min 12v+ ligger på, er ret lavt... men igen... er jeg ikke sikker på om det har betydning!


    Hva?! LOL! OMG!!!!!!!



    Hvornår lærer i gutter at man ikke kan stole på software readouts?! :pokey: :pokey: :pokey:



    Hvis du skal måle den PSU så må du have fat i et multimeter og måle direkte.


    De ~5.4V er din 5volts linie, hvis jeg skulle komme med et godt skud. Hvilket er 8% overshoot, som jeg vil mene er FOR meget! Men igen, det er software afmåling, så jeg vil tage dem med meget store gran salt!


    En kvalitets PSU på 600W skulle være rigeligt til dit system... MEN, hvis det nu er noget skodlort, som nogen udtaler at en Energon er, så kan det sagtens være at den ikke kan levere de 600W.


    Havde du prøvet med BIOS update? Før du køber nyt bundkort?


    + Jeg synes godt det kunne ligne et grafikkort som til tider ikke får nok strøm. Har du dedikerede PCI-x strømstik på din PSU? Kunne godt ligne at din PSU fejler og ikke kan levere varen.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

    Rettet en gang, sidst af Aka_-J- ().


  • Det kan ikke være min PSU, men det ville fanme være noget hø hvis jeg sendte mit nye grafikkort tilbage, og det ikke fejlede noget alligevel! det er kun fra d. 4/4
    min PSU er en Zalman ZM-600HP med dedikerede stik til PCI-e, altså 2 stk...


    Nu er jeg bare ikke så ferm til multimeter halløj... men fik en kammerat til at teste min PSU, med en PSU-tester, han tilsluttede alle stik på den, og den målte en ydelse på 604W i alt, og alle andre stik havde den rette voltage!


    Så kan det vel egentlig kun være mit grafikkort, eller måske bare en kombination af et undervoltet bundkort + et fejlagtigt grafikkort?

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Hvilken skærm kører i 2 med? Det er ikke sådan så i har den samme skærm vel?


    Defekt kabel? Eller dårlig skærm fra fabrikkens side?

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • min skærm fejler intet, jeg bruger en Samsung SyncMaster 2233BW, det er ikke verdens bedste skærm, men det gør hvad den skal!


    og har testet skærmen + kabel på en anden PC, så det er ikke der problemet ligger... og har dog aldrig hørt at et defekt kabel eller en skærm kunne skabe artifacts i spil...


    har set farver, men det er sq helt tilbage fra CRT skærmene!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    min skærm fejler intet, jeg bruger en Samsung SyncMaster 2233BW, det er ikke verdens bedste skærm, men det gør hvad den skal!


    og har testet skærmen + kabel på en anden PC, så det er ikke der problemet ligger... og har dog aldrig hørt at et defekt kabel eller en skærm kunne skabe artifacts i spil...


    har set farver, men det er sq helt tilbage fra CRT skærmene!


    Én gang skulle jo være den første..... :clap:


    Hvis det løser sig med et nyt GFX, så er alt jo fint.... :cheers:


    Dog skal det stadig nævnes at der kan være nok så mange Watt. Men hvis der ikke er ampere nok på de enkelte linier, så kan lortet stadig fejle....

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

    Rettet en gang, sidst af Aka_-J- ().