Intel Desktop Board D510MO & 2x2GB Corsair Ram. Burde det ikke virke?

  • Hey.


    Har lige fået samlet en gang ITX system, men det ville ikke starte op. Så pillede jeg de to nye ram-stænger ud


    http://www.getmore.dk/køb-corsair-xms2-hukommelse-billig/ram/twin2x4096-6400c5c_111911_p.html


    og satte en gammel Kingston 2GB PC5300 667MHz i. Og det virker fint.


    Ifølge Intel skulle det bundkort sagtens kunne køre med PC6400 800MHz, men er det fordi mine to nye Corsair er Dual Channel? For den gamle Kingston er nemlig også Dual Channel, hvor den anden ram-stang er gået i stykker. :crazyeyes:

    CPU: Intel Core i5-4690K, Quad Core 3.5GHz
    Bundkort: Asus Z97-P
    Ram: 8GB HyperX Fury DDR3 1600MHz
    Grafikkort: Sapphire Radeon R9 270X 2GB GDDR5
    PSU: Corsair TX 650W
    Harddisk: Seagate Barracuda 1TB
    Headset: Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha
    Tastatur: Logitech G15 Refresh

    Mus: Logitech MX1000 Laser mus
    Skærm: 22" Samsung SyncMaster T220

  • For sjovs skyld, har du prøvet med kun en af de to nye stænger? Har du prøvet at nulstille BIOS ved at kortslutte CMOS jumperen? Kunne være en indstilling i BIOS der skaber konflikt med de nye RAM's hastighedsindstillinger eller Volt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja har prøvet begge dele. Først prøvede jeg med en enkelt stang i, og bagefter at resette CMOS.


    Meget underligt. :rolleyes:

    CPU: Intel Core i5-4690K, Quad Core 3.5GHz
    Bundkort: Asus Z97-P
    Ram: 8GB HyperX Fury DDR3 1600MHz
    Grafikkort: Sapphire Radeon R9 270X 2GB GDDR5
    PSU: Corsair TX 650W
    Harddisk: Seagate Barracuda 1TB
    Headset: Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha
    Tastatur: Logitech G15 Refresh

    Mus: Logitech MX1000 Laser mus
    Skærm: 22" Samsung SyncMaster T220

  • Får dine nye ram de volt som de skal have ?, check lige i bios.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Intels side for kortet er ret forvirrende - selv om der jo står i Specs .pdf'en at den kan køre 800 og 667mhz klodser, kan det være at der skal en nyere BIOS til som skal flashes først?

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Får dine nye ram de volt som de skal have ?, check lige i bios.


    Mvh
    Sam


    Mit problem er at maskinen starter op, men får ikke andet end sort skærm. Den kommer ligesom ikke rigtig videre, så kan ikke engang komme ind i BIOS :-S

    CPU: Intel Core i5-4690K, Quad Core 3.5GHz
    Bundkort: Asus Z97-P
    Ram: 8GB HyperX Fury DDR3 1600MHz
    Grafikkort: Sapphire Radeon R9 270X 2GB GDDR5
    PSU: Corsair TX 650W
    Harddisk: Seagate Barracuda 1TB
    Headset: Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha
    Tastatur: Logitech G15 Refresh

    Mus: Logitech MX1000 Laser mus
    Skærm: 22" Samsung SyncMaster T220

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Intels side for kortet er ret forvirrende - selv om der jo står i Specs .pdf'en at den kan køre 800 og 667mhz klodser, kan det være at der skal en nyere BIOS til som skal flashes først?


    Ja det kan selvfølgelig være jeg skal prøve at opdatere engang. Synes bare heller ikke at kunne finde noget sted hvor der står om disse RAM evt. ikk passer på.

    CPU: Intel Core i5-4690K, Quad Core 3.5GHz
    Bundkort: Asus Z97-P
    Ram: 8GB HyperX Fury DDR3 1600MHz
    Grafikkort: Sapphire Radeon R9 270X 2GB GDDR5
    PSU: Corsair TX 650W
    Harddisk: Seagate Barracuda 1TB
    Headset: Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha
    Tastatur: Logitech G15 Refresh

    Mus: Logitech MX1000 Laser mus
    Skærm: 22" Samsung SyncMaster T220

  • Prøv at læse op på de nye RAM og deres indstillinger. Smid den gamle klods i og sæt indstillingerne som de nye klodser skal være, Save and exit, sluk lortet inden den booter igen, og skift over til de nye. Lyder da ihvertfald muligt på papiret 8)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • For det første så er der ingen af ATOM PC/CPU som kører Dual-Channel, det er ren single channel vores små ATOM maskiner kører, og har du evt, testet ramne(de nye) i en anden PC for at se om det vet var dem ?


    Når du kommer så langt så skal du inde i BIOS'en kunne slå: Memory Remap Hole : TIL(enabled)


    ellers vil du ikke kunne få brug/se 4GB singel channel ram ;-)
    inden i windows (64bit only)


    singel-channel ram: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1136774

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af !wfdi
    For det første så er der ingen af ATOM PC/CPU som kører Dual-Channel, det er ren single channel vores små ATOM maskiner kører, og har du evt, testet ramne(de nye) i en anden PC for at se om det vet var dem ?


    ...


    Teknisk set har (i hvert fald) de første generationer af Atoms ikke en integreret memory controller på CPUen, men i stedet findes den i chipsættes nordbro.


    Derfor hvis chipsættet understøtter det, kan det lade sig gøre, jeg mener at NVIDIAs ION gør dette, så det er ikke ALLE :razz:


    For lige at komme tilbage til sagens kerne:


    Ellers som de andre siger:
    Test de RAM i en anden computer og opdater eventuelt BIOS på bundkortet (med de gamle RAM i naturligvis)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg prøver sgu lige de ting i siger efter fyraften :)


    Bare mærkeligt at den kan køre med en Kingston Dual Channel, når den ikke kan med Corsair.

    CPU: Intel Core i5-4690K, Quad Core 3.5GHz
    Bundkort: Asus Z97-P
    Ram: 8GB HyperX Fury DDR3 1600MHz
    Grafikkort: Sapphire Radeon R9 270X 2GB GDDR5
    PSU: Corsair TX 650W
    Harddisk: Seagate Barracuda 1TB
    Headset: Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha
    Tastatur: Logitech G15 Refresh

    Mus: Logitech MX1000 Laser mus
    Skærm: 22" Samsung SyncMaster T220

  • Har lige flashet til den nyeste BIOS, og det hjalp ikke.


    Når jeg er i BIOS, synes jeg ikke at kunne ændre rammenes indstilling. På mine nye ram står der:


    5-5-5-18 1,80V


    Jeg kan ændre på følgende:


    tCL
    tRCD
    tRP
    tRASmin
    667/800MHz


    samt volt.


    Hvordan sætter jeg den til de nye ram?

    CPU: Intel Core i5-4690K, Quad Core 3.5GHz
    Bundkort: Asus Z97-P
    Ram: 8GB HyperX Fury DDR3 1600MHz
    Grafikkort: Sapphire Radeon R9 270X 2GB GDDR5
    PSU: Corsair TX 650W
    Harddisk: Seagate Barracuda 1TB
    Headset: Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha
    Tastatur: Logitech G15 Refresh

    Mus: Logitech MX1000 Laser mus
    Skærm: 22" Samsung SyncMaster T220

  • først og fremmest er der ingen forskel på dualchannel kits og single channel udover at ved dualchannel kits bliver der lagt to klodser i en æske. Dualchannel aktiveres ved at sætte RAM af samme størrelse i hver kanal, dvs. du også kan bruge to forskellige mærker/hastigheder/timings uden at miste dualchannel.


    i BIOS burde der være noget overclock halløj der står til AUTO, som kan skiftes over på MANUAL eller lignende, det burde låse op for dine timings, volt osv.


    for at sætte RAM i dualchannel gør man som regel således:


    | | | |


    hvor en tyk streg viser dine RAM blokke og de tynde er tomme sockets


    prøv evt. at sætte dem i single channel således:


    | | | |


    eller således:


    | | | |


    nogle få gange kan det godt hjælpe med at starte dem op i single channel et par gange i første omgang, da nogle BIOSser har lidt nemmere ved at fatte hvad de har at gøre med når klodserne sidder i single channel.


    Hvis DET ikke virker, så smid dem i en anden pc og test med memtest

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Tak for informationen omkring Dual Channel RAM Foxx. Var lige ved at spørge selv da jeg så din post. :goodpost:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja tak for det Foxx, mente også at have hørt de skal sidde sådan forskudt, men problemet er at jeg kun har plads til to ram-blokke på bundkortet, så det kan ikke rigtig være anderledes desværre.


    Men jeg fandt ud af det med timings og gjorde som du skrev HerrMansen, men da den bootede op igen skete der ingenting. Så smed jeg de 2GB Kingston i, men nu kunne de heller ikke... Så jeg måtte flytte jumperen på CMOS og gå ind og ændre BIOS tilbage til automatiske indstillinger for ram og så kørte det igen. :crazyeyes:


    Men hvilke ram skal jeg så have fat i?.. Kan se fra en anden post, at !wfdi har kørt med PC6400 800MHz i hans bundkort (som er nøjagtigt det samme) så det burde vel for fa'en kunne spille?

    CPU: Intel Core i5-4690K, Quad Core 3.5GHz
    Bundkort: Asus Z97-P
    Ram: 8GB HyperX Fury DDR3 1600MHz
    Grafikkort: Sapphire Radeon R9 270X 2GB GDDR5
    PSU: Corsair TX 650W
    Harddisk: Seagate Barracuda 1TB
    Headset: Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha
    Tastatur: Logitech G15 Refresh

    Mus: Logitech MX1000 Laser mus
    Skærm: 22" Samsung SyncMaster T220

  • Nej det er meget underligt, men jeg må sende dem retur og købe et sæt af dem i har, der er ikke andet for ser det ud til. :rolleyes:


    Så er spørgsmålet bare hvad forskellen er på de to her ud over prisen:


    http://www.getmore.dk/detalje-…ductGuid=KHX6400D2K2%2F4G


    http://www.getmore.dk/køb-kingston-hyperx-hukommelse-billig/ram/khx6400d2llk2~4g_111911_p.html

    CPU: Intel Core i5-4690K, Quad Core 3.5GHz
    Bundkort: Asus Z97-P
    Ram: 8GB HyperX Fury DDR3 1600MHz
    Grafikkort: Sapphire Radeon R9 270X 2GB GDDR5
    PSU: Corsair TX 650W
    Harddisk: Seagate Barracuda 1TB
    Headset: Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha
    Tastatur: Logitech G15 Refresh

    Mus: Logitech MX1000 Laser mus
    Skærm: 22" Samsung SyncMaster T220