Spejlrefleks Camera til nybegynder

  • Hey


    Jeg er ret så glad for at gå rundt og tage billeder med mit lille digital camera.


    Men kunne godt tænke mig at gå skridtet lidt videre så jeg kan få taget nogle rigtig lækre billeder.


    Derfor ville jeg høre om der var nogen der kan anbefale et ok godt spejlrefleks camera til en nybegynder?

  • Køb i den billige ende af enten Nikon eller Canon. Hvis du er lidt seriøs med fotografering så find ud af hvem der har den bedste serie for dig af objektiver og så vælg det mærke.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Jeg skyder lidt af hvert


    Men mest natur og by billeder mv.


    Kan i evt. linke hvis der er noget der passer..


    Ved ikke helt hvad budgettet er som sådan.. Det skal jo nok helst ikke være det aller dyreste, da jeg ikke skal bruge det proffessionelt eller lign. men bare til mig selv eller hvad man siger. :)

  • link
    Jeg har for nyligt købt et Canon Eos1000D for lige under 3000,- . (De er ofte på tilbud i føtex,bilka og elgiganten.)
    Jeg synes det tager rigtig gode billeder og det dækker fint mit behov som amatørfotograf. Der er alle de gængse indstillingsmuligheder og masser af "udvidelsesmuligheder" mht objektiver osv.
    Jeg er rigtig godt tilfreds og kan kun anbefale det.

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

    Rettet 2 gange, sidst af Fruitloop ().

  • Interesting threat! :9xo


    Fruitloop >> Hvilken linse fulgte med?!


    Gicls >> Jeg står selv i samme sitation så undskyld hvis jeg låner din tråd lidt. Jeg er nået lidt længere med henhold til kamera, da jeg har sat mig for at det skal være et Canon EOS 550D, da jeg synes at det har nogle rigtig fede features, samt at det er af de nyeste i produkt linien. Min næste tvivl er bare hvilken linse størrelse man skal starte ud med som nybegynder. Om de std linser på 18-55mm der følger med som std. er gode nok eller om man skal satse på en linse der kan gå længere i vidvinkel eller længere i zoom?!

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aka_-J-
    Interesting threat! :9xo


    Fruitloop >> Hvilken linse fulgte med?!


    Gicls >> Jeg står selv i samme sitation så undskyld hvis jeg låner din tråd lidt. Jeg er nået lidt længere med henhold til kamera, da jeg har sat mig for at det skal være et Canon EOS 550D, da jeg synes at det har nogle rigtig fede features, samt at det er af de nyeste i produkt linien. Min næste tvivl er bare hvilken linse størrelse man skal starte ud med som nybegynder. Om de std linser på 18-55mm der følger med som std. er gode nok eller om man skal satse på en linse der kan gå længere i vidvinkel eller længere i zoom?!


    18-55mm IS.


    Jeg købte også et Canon 1000D for et år siden, og jeg er rigtig glad for det. Det er nemt at bruge, men har alligevel tilpas mange funktioner.


    Jeg måtte smide 3000,- den gang. :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aka_-J-
    Interesting threat! :9xo


    Fruitloop >> Hvilken linse fulgte med?!


    Gicls >> Jeg står selv i samme sitation så undskyld hvis jeg låner din tråd lidt. Jeg er nået lidt længere med henhold til kamera, da jeg har sat mig for at det skal være et Canon EOS 550D, da jeg synes at det har nogle rigtig fede features, samt at det er af de nyeste i produkt linien. Min næste tvivl er bare hvilken linse størrelse man skal starte ud med som nybegynder. Om de std linser på 18-55mm der følger med som std. er gode nok eller om man skal satse på en linse der kan gå længere i vidvinkel eller længere i zoom?!


    Lige for en god ordens skyld så hedder det objektiv. Inde i objektivet sidder der en række linser.


    18-55mm er et udmærket startobjektiv og så kan man altid købe noget bedre senere. Men hvis det bliver den så sørg for det er versionen med IS (billedstabilisator).


    Hvis pengepungen rækker til det ville jeg nok gå efter Canon EF-S 15-85 IS. På 550D svarer det til 24-136mm. Den vil kunne dække praktisk taget alle behov. Personligt mener jeg ikke man behøver at gå efter specielt meget zoom. I stedet skal man så vidt muligt bevæge sig tættere på. Zoom-billeder er sjældent særlig interessante. De bliver ofte meget slørede og kedelige fordi ens motiv er så langt væk (forureningen i luften mellem kamera og motiv). Desuden er de ofte forholdsvis store og klossede hvis man skal have noget der er bare nogenlunde lysstærkt.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Med 18-55 komme man rigtigt langt.
    Man kan så suplere op med en 85mm f/1,8 det er et konge objektiv til husmandspris (2800kr). en 50mm f/1,8 er lige ledes et konge objektiv og det er endda til SU pris (800kr).


    Jeg syntes lige så godt man kan nappe 1000D som 550D. begge har søger, udløser samt programmerne P, Tv, Av og M. det er alt du skal bruge.
    550D's fordel er at dens fokus er optimeret til f/2,8 hvilket er en fordel hvis man tager billeder med et f/2,8 objektiv eller bedre hvor lyset ikke er for godt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Jeg syntes lige så godt man kan nappe 1000D som 550D. begge har søger, udløser samt programmerne P, Tv, Av og M. det er alt du skal bruge.
    550D's fordel er at dens fokus er optimeret til f/2,8 hvilket er en fordel hvis man tager billeder med et f/2,8 objektiv eller bedre hvor lyset ikke er for godt.


    EDIT: Dobbeltpost. Beklager. Se nedenunder.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af dna ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Jeg syntes lige så godt man kan nappe 1000D som 550D. begge har søger, udløser samt programmerne P, Tv, Av og M. det er alt du skal bruge.
    550D's fordel er at dens fokus er optimeret til f/2,8 hvilket er en fordel hvis man tager billeder med et f/2,8 objektiv eller bedre hvor lyset ikke er for godt.


    Det kommer lidt an på hvad man har brug for. 550D er bedre bygget. Det har en bedre LiveView funktion (jeg mener at have læst det, men jeg kan tage fejl). Det har mulighed for at optage video og endda i rigtig flot kvalitet. For nogle er dette en stor fordel, og hvis man "slipper" for at købe et videokamera til 3-5000 kr. så er prisforskellen jo mere end tjent hjem. Derudover er der sikkert en række andre småforbedringer, metering, bedre skærm osv. Om det så er prisforskellen værd må man jo så finde ud af.


    En direkte sammenligning af nogle af funktionerne og specifikationerne kan ses her.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Liveview er en fed ting, men man kan ikke lære at styre et kamera gennem en så lille skærm med så lav opløsning. Derfor ikke noget man skal se på som Grøn.


    bedre bygget ja muligt vist. mit er af magnesium. de omtalte kameraer er af stål og plastic. 550D er der dog også brugt glasfiber på.


    Video er da ok. Men ikke i fokus området som at tage billeder.


    550D har spot måling. det er en fordel. dog er spottet for stort. så er center vægtet lige så godt. og tager man et billede og benytter historigrammet så kan man betragte eksponeringen der og korrigere.

  • Øhmmm EOS 1000D, 300D, 350D, 400D, 450D, 500D og 550D er af SAMME MATERIALE nej EOS 550D er ikke bedre bygget end de ældre og mindre modeller - Så det på plads.


    En sagde noget om at Føtex, Bilka, lorte giganten og andre butikker somme tider har EOS 1000D på tilbud, ja det har de men det objektiv der er med er 18-55mm UDEN IS fordi den bliver ikke produceret med IS mere til den lille model ;)


    At nogen net butikker stadig sælger den med IS er noget andet - sandsynligvis fordi de ikke er fra Canon Europe.


    Hvis jeg var dig så tager du ned til din lokale fotohandler og får hjælp der og lad nu være med at være så nærig at du ikke vil betale et par hundrede kroner ekstra for den professionelle hjælp du kan få i stedet for at høre på en masses mening som er baseret på en latterlig religions krig imellem Canon, Nikon, olympus, Sony osv....


    Der findes ikke rigtigt dårlige DSLR kameraer, der findes Dårlige objektiver og dårlige fotografer.


    Og ja det kom fra en uddannet Foto handler ;)


    EDIT: DAMN stave kan jeg ikke tidligt om morgenen :boxed:

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

    Rettet 4 gange, sidst af jK^ ().


  • Så vidt jeg ved så kommer det an på modellen om der er IS med eller ej. Min 500D kom med IS i standard objektivet, det gør 1000D fx ikke.


    Men ja, de er af samme materiale, men vil nu mene at 500D + 550D har fordele mod 1000D fx. Men tror det hele er op til ham der står bag kameraet om billederne bliver bedre end det andet.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Nej det kommer ikke an på modellen Canon EOS 1000D fremstilles ikke med IS kit mere så simpelt er det, ja de større modeller laves stadig i storstil med IS.


    Bevares jeg sagde ikke EOS 450, 500 og 550D ikke havde fordele men de fordele de har, har ikke noget med selve materialet som husene er lavet af ;)

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Jeg har lige fået et 20D hus til overs.
    Jeg så den nye 7D og blev nød til at opgradere.
    Hvis du er interesseret hvad vil du give ?
    Der medfølger 9 batterier, lader, cd'er med org software som opgraderes på nettet til de nyeste versioner. samt selvfølgelig nakkerem, okular klap osv.