Hjemme netværk, hvordan skal det opbygges?

  • Goddag tweakere,


    Mit spørgsmål går på hjemmenetværk med følgende elementer og ønsket opkobling:


    1. Stationær PC primært til spil(kablet internet)
    2. 2 bærbare PC'ere til arbejds brug(trådløs adgang)
    3. "hjemme biografen", Home Cinema med Blu-ray HTS7520 og 40" LED TV 40PFL8664H(begge er philips og begge har Ethernet port, men vil gerne have dem sat op trådløst)
    Fjernsyn og Blu-Ray afspiller


    I hjemmet har jeg i øjeblikket Internet og TV fra Yousee, og jeg har 2 udgange hvor den ene sidder lige ved den stationære PC og den anden sidder i stue, lige ved vores gamle fjernsyn. Begge udgange er radio, tv og internet.


    I øjeblikket sidder der trådløs NetGear router bagved stationær PC som føder de 2 bærbare trådløst og stationær med kabel.


    Kan man "omvende" en Ethernet port til at kunne modtage trådløst signal, en adapter af en slags? og vil den både kunne tilgå hjemmenetværket for at kunne gå på nettet samt afspille musik fra en af de 3 PC'ere.?


    Ville det være mest hensigtsmæssigt at koble TV eller blu-ray afspiller til hjemmenetværket? Jeg tænker umiddelbart blu-ray(begge dele er vel ikke nødvendigt, medmindre jeg fra tv'ets side vil udnytte Yousee Play og Cinema?).


    Hmm.. det bliver langhåret det her, men for at opsummere: 1 kablet stationær PC, 2 trådløse bærbare, 1 trådløst hjemmebiograf system hvor jeg gerne vil kunne tilgå Internettet og afspille film/musik fra 1 af de 3 PC'ere.


    Håber i kan hjælpe


    FlyZar

  • Jeg tror jeg ved hvad du mener, og jeg forsøger selv at lave nogenlunde samme ting!


    Jeg har selv en standard (Fullrate) router som kommer ind i min hushold, og derefter har jeg sat en trådløs router op, som KUN værende accesspoint!


    Det du vil, tror jeg nok. Er at koble din blueray afspiller og dit Philips fjernsyn på en trådløs forbindelse, så du kan benytte dig af den mediestreaming der kan foregå direkte fra en af hjemmets andre computere?


    Som sagt, har jeg selv forsøgt mig med noget lignende, og er kommet frem til det mellem resultat at du først og fremmest skal opsætte din trådløse router som værende Accesspoint, for dermed med en anden trådløs router inde fra "stuen" eller hvor dit mediecenter står, at oprette forbindelse til den anden router og dermed være repeater for den første router og samtidig kunne bruge den som switch til dine (medie produkter) altså et RJ-45 kabel til din B-ray og dit TV...


    hvis det her er nogenlunde korrekt antagelse, så håber jeg andre har nogen bud, for jeg er selv gået i selvsving i samme problemstilling... tror dog at jeg kom en smule længere end FlyZar


    Men FlyZar, hvad mener du med at du vil ha fjernsyn og blueray på trådløst? for tror ikke dette er muligt uden en tilkøbt trådløs enhed til dit fjernsyn...


    Jeg ved Samsung har selv samme funktioner mulige, men gider ikke investere 800kr i en netdel, når jeg kan købe en router til 200kr :)

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Det jeg mener med trådløst blu-ray og fjernsyn, var egentlig bare en beskrivelse af hvilke muligheder jeg har, da begge dele har Ethernet indgang. Men som jeg skrev, så mener jeg ikke at det burde være nødvendigt at have fjernsynet tilkoblet, hvis det bare drejer sig om at streame fra 1 af de andre PC'ere. Fjernsynet skal kun laves trådløst hvis jeg vil udnytte Yousee's "Play" og "cinema" funktion.


    Så jeg så jo gerne at jeg kunne beholde mit eksisterende setup, med: Yousee => NetGear => kablet stationær, 2 trådløse bærbare samt tråløs blu-ray afspiller.


    Egentlig kunne jeg benytte blu-ray'ens RJ45 indgang, men da jeg bor i 2'plans hus gider jeg ikke, hverken trække kabel opad trapper og langs vægge eller bore hul i gulvet for at komme ovenpå til min router. Dvs. det jeg egentlig håber på, er om der findes en adapter som går ud af Blu-ray'ens RJ45 og modtager signaler trådløst. Ligesom hvis det var et trådløst USB netkort.


    En anden mulighed kunne være at udnytte de 2 Yousee udgange jeg har i hytten, som i forvejen er placeret ved henholdsvis TV i stuen og stationær på kontor på 2. sal. Men dette tror jeg kræver 2 IP adresser??


    Det må forstås, at jeg ikke har særlig meget erfaring med at sætte hjemme netværk op når vi kommer udover en enkelt router og dens tilkoblinger.


    Hvis jeg har en Trådløs Linksys router også, kan man så sætte den op til at modtage det trådløse signal fra NetGear router og sende det videre via kabel?


    FlyZar

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlyZar
    Hvis jeg har en Trådløs Linksys router også, kan man så sætte den op til at modtage det trådløse signal fra NetGear router og sende det videre via kabel?


    FlyZar


    Se, det kan man godt, men så skal den første router... altså din netgear sættes op som Accesspoint, og derefter skal sætte din linksys op som en repeater, ved dog af erfaring at dette gøres nemmest ved at bruge 2 af samme slags routere (ved med sikkerhed at Netgear kan bruges) da de har en Repeater funktion indbygget i deres software!


    Hvor man med MAC adressen på den første router som er sat til at være accesspoint, connecter den anden router og de så begge står som værende "Radioer" og udsender signal, det eneste krav er jo bare at der er strøm til routeren ved fjernsynet, og så burde du være i stand til at tilslutte alt det du vil i routerens switch, og samtidig bruge begge trådløse routere som Internet tilgang via. den bærbare!


    så forstærket signal i tv-stuen!


    dette princip har jeg dog selv ikke fået til at virke, men håber da det kommer!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • hmm... det er da nok det jeg skal forsøge mig med. Men kan min NetGear Router(accesspoint) så også godt sende signal via kabel til min stationære? Og samtidig trådløst videre til Linksys i stuen?


    Er det ikke det samme, som at sætte min stationære direkte i væggen, hvilket man jo ikke kan?


    FlyZar

  • Altså, nu vil jeg lige sige...


    De fleste routere idag, har funktionen at du kan skifte mellem at den står som Router eller Accesspoint. Når routeren står som accesspoint, kan du ikke komme ind på web interfacet, men alle stationære der er forbundet via kabel er stadig også på nettet... dvs. switchdelen stadig virker ved accesspoint!


    Men nu skal jeg lige høre, du siger du har yousee... har du så en yousee udleveret router som din anden router er sat til? eller er det med modem?

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Det er en Yousee udleveret router. Ikke med modem.


    Min anden router sidder ikke på i øjeblikket, jeg kom bare pluselig i tanke om at jeg havde sådan en liggende.


    FlyZar

  • Den yousee udleverede router, var det en trådløs netgear?


    bare lige sådan for at få forklaring!



    for hvis det er en netgear, burde det alligevel være muligt at stille den som accesspoint, og prøve med det jeg beskrev i en tidligere post.

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Jeg troede egentlig at det fremstod rimelig tydeligt, da jeg beskrev mit nuværende setup. Men ok, jeg er ikke altid lige god til at få alle detaljer med, første gang.


    Jepper, router er en trådløs NetGear som føder min stationære via kabel og mine 2 bærbare via luften. Det optimale ville her jo være hvis min blu-ray kunne modtage enten det trådløse signal eller via kabel. Det sidste orker jeg simpelthen ikke, da der skal trækkes kabler rundt i hele hytten.


    Derfor skal den have det trådløse signal, på en eller anden måde. Og hvis min Linksys router kan sættes op, så den kan modtage det trådløse signal og derefter videre til blu-ray via kabel, så er det bare fjong.


    Når jeg kommer hjem fra arbejde vil jeg meget gerne undersøge hvilke modeller mine routers er, så det er til at finde ud af hvad de rent faktisk kan.


    Men ret mig gerne hvis jeg tager fejl, hvis min idé til opsætning ikke nødvendigvis kan lade sig gøre.

  • Jeg er sikker på at den kan lade sig gøre...
    og jeg prøver på cirka samme ting...


    jeg sidder dog fast i den del af processen hvor jeg næsten er færdig!


    Jeg havde repeatet min første router som står som accesspoint inde på kontoret, hvor min stationære står til stuen hvor mediecenteret er (tv + det løse) men det eneste det gengav trådløst var LAN, altså jeg kunne ikke få forbindelse til trådløst WAN via min netgear inde i stuen.


    Men, jeg nåede dog så vidt.. bare ikke længere! da den problemstilling er mig for sær :(


    men kan være vi kan løse det i fællesskab :)

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP


  • har kun lige skimmet det igennem, men med det setup han har der tror jeg ikke du kan gøre det uden en 3. router..


    kender ikke hvordan yousee sender deres signaler ud, men normalt vil det være sådan at yousee giver dig en offentlig IP, hvorefter den router du har fået fra dem laver noget PAT oversættelse med DHCP, dette er kun så længe routeren fungerer som en router, laver du den så om til et accesspoint fjerner du DHCP delen og ergo får du ikke nogen interne IP addresser på netværket længere (læs som: nul forbindelse til internettet)


    jeg vil mene du er nødt til at have den første router som den har været hele tiden, til den router sættes en anden router som accesspoint og så dens partner..


    skal dog lige siges jeg ikke er 100% sikker, men kan da prøve lige at lave en hurtig simulering senere med packet tracer...

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

    Rettet en gang, sidst af martinta ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af martinta


    jeg vil mene du er nødt til at have den første router som den har været hele tiden, til den router sættes en anden router som accesspoint og så dens partner..


    skal dog lige siges jeg ikke er 100% sikker, men kan da prøve lige at lave en hurtig simulering senere med packet tracer...


    Hey martinta,


    Jeg har gjort absolut som du siger, mit setup ser ud som følger:


    ISP -> ISP Router (ZyXel 2602R-61) -Kabel-> Trådløs Router (Buffalo WHR-G125) * Accesspoint m. DHCP deaktiveret -Kabel-> Stationær + Trådløs til Bærbar


    Men derfra vil jeg så lave en bro fra Accesspoint til min Netgear router i stuen, og som du siger videregiver den kun LAN ip, altså WAN er spærret mellem routeren i stuen og routeren i kontoret.


    Hvordan kan dette afhjælpes? for ved det kan lade sig gøre!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP


  • har du givet dit andet accesspoint en statisk IP hvor du henviser til din ISP router som Default Gateway??

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Nej, for var ikke sikker på om jeg skulle bruge en IP adresse i samme subnet klasse som min ISP router! og regnede egentlig med at den gjorde det af sig selv når jeg deaktiverede DHCP på Zyxel routeren!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    Nej, for var ikke sikker på om jeg skulle bruge en IP adresse i samme subnet klasse som min ISP router! og regnede egentlig med at den gjorde det af sig selv når jeg deaktiverede DHCP på Zyxel routeren!


    du skal under alle omstændigheder bruge en IP addresse i samme subnet, men det burde ikke være noget problem da du normalt har 254 mulige addresser i en standard opsætning


    har du sat den router som skal modtage Trådløs til at modtage IP addresse indstillinger via DHCP?? hvis ja, hvilke indstillinger har en fået?

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Altså lige pt. er den pillet fra, da jeg opgav indstillingerne for 1 uge siden, og har først nu overskud igen!
    men jeg er rimelig sikker på at den bare var opsat som normal trådløs router med DHCP aktiveret, dog med Repeater funktion slået til, men kan ikke huske om det var MAC adressen fra mit trådløse accesspoint eller fra min ISP router der var indsat som bridge!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    Altså lige pt. er den pillet fra, da jeg opgav indstillingerne for 1 uge siden, og har først nu overskud igen!
    men jeg er rimelig sikker på at den bare var opsat som normal trådløs router med DHCP aktiveret, dog med Repeater funktion slået til, men kan ikke huske om det var MAC adressen fra mit trådløse accesspoint eller fra min ISP router der var indsat som bridge!


    skal som jeg skrev før lige prøve at sætte det op virtuelt inden jeg tør sige for meget ;) er ikke lige trådløse accespoint der er min stærkeste side..

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Har selv leget lidt med Cisco Packet Tracer...
    men kan ikke rigtig få enhederne til at snakke sammen!
    men er også alt for lang tid siden jeg har leget med Cisco!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    Har selv leget lidt med Cisco Packet Tracer...
    men kan ikke rigtig få enhederne til at snakke sammen!
    men er også alt for lang tid siden jeg har leget med Cisco!


    har du stadig adgang til programmet??


    har lige afsluttet CCNA4 i deres academy, prøvede lige kort er og der lykkedes det mig ikke at få de 2 trådløse enheder til at snakke sammen, så jeg må lige prøve igen når jeg har tid:P

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • tjaa... tror det også har noget at gøre med at det kun er Cisco enheder + linksys man kan sætte op!
    ja, jeg har programmet... fik i sin tid da jeg startede på H2 en skive med Packet Tracer, som jeg kunne bruge når jeg skulle analysere et problem med subnets osv.


    men har lige opgraderet til en ny version, kan slet ikke finde ud af det!
    og færdiggjorde heller aldrig CCNA træningen :(


    men det vil sige, at du prøvede at sætte det op, men det virkede ikke?

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP