'Hvislelyd' fra PSU'en!

  • Endelig har jeg fået min comp, og den kører som en drøm :clap: Ingen problemer med crashing som med den gamle.


    Der er dog ét problem: PSU'en (tror det er den! Synes jeg, at jeg kan høre, når jeg stikker hovedet helt ind i computeren) laver sådan en 'hvislelyd' hele tiden. Det mærkeligste er, at lyden reagerer på det, jeg foretager mig i windows. Den er lav, men irriterende, fordi den er så 'high-piched'.


    Hvis jeg fx åbner Catalyst control panel, så bliver lyd en smule højere lidt mens det loader. Har også prøvet at være inde på et internetsite, hvor lyden blev højere, når jeg holdte musen på bestemte dele af sitet. Mærkeligt! Nogle gange kan lyden også påvirkes af fx musehjulet. Men altså - lyden reagerer i hvert fald på de input, jeg fyrer til computeren.


    Måske nogen har en idé til, hvad det kan være? Det er en ret enerverende lyd, som jeg gerne ville være foruden. Lige i dette sekund opdager jeg endda, at lyden bliver højere, når jeg sletter tekst i denne tråd!? Det giver jo ingen mening! Lyden går bare fra at være en svag hvislelyd til en lidt højere hvislelyd, når jeg holder delete-tasten nede.


    Any ideas?

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Det KAN måske også være fra CPU-køleren... det er meget svætrt at høre. Men det ville vel ikke give mening, når lyden kan ændre sig i takt med, at jeg gør forskellige ting i windows?

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Nu glemte jeg for søren helt at skrive specs...


    750 Watt Energon "gaming" PSU
    i7 860 (2.8 ghz)
    4 gb kingston 1333 mhz
    Radeon 5770 1GB ram
    Intel DP55WB som bundkort
    En eller anden Sata 2 500 GB HDD
    Onboard lyd

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

    Rettet en gang, sidst af JenSLyN ().

  • Hvis det er coil whine, så er der ikke så meget at gøre, det kan afhjælpes med negle lak på strømspolerne i PSU det vil dæmpe lyden, men helt fjerne den kan du ikke.


    Nu er Energon ikke lige frem kendt for at være verdens mest stabile PSU'er grundet den er bygget op af lowend komponenter som sagtens kunne være valgt med større omhu for at undgå et problem som du sidder med nu.


    At din PSU "hyler" betyder ikke noget for holdbarheden, det kan bare være hårdt for nerverne og ens ører, kort sagt et skide irriterende problem.


    Som vi rigtig mange gange har sagt i tråde her på siden, så er PSU ikke et sted hvor der skal spares, men det er typisk et sted hvor folk holder lidt igen set i forhold til fx. ram eller GFX og nogle gange bliver der sparet alt for meget bla ved valg af en PSU som Energon.


    Indenfor denne måned har der her på siden været mindst 2 brugere som har haft problemer med deres Energon PSU'er. 1 som oplevede ustabilitet i krævende spil og 1 som havde et problem som du har, begge blev afhjulpet ved at købe en anden PSU, så vidt jeg husker har begge købt en Cosair PSU i stedet for og nu fungere alt for dem som det burde fra starten af.


    Er det en færdig samlet maskine som du har købt hvor den PSU har sat i fra starten af, så ville jeg tage kontakt til sælger og forklare problemet, går sælger med til at ombytte den PSU, så ville jeg vælge en anden PSU imod merpris selvfølgelig, enten Antec, Cosair, TT i 750 watt området, så har du både fået kvalitet og power nok til dit system.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Sjovt at det lige er den PSU jeg også har oplevet fejl med. Jeg har prøvet en del af dem og det er næsten ens ved dem alle. De har sådan en træls lyd når de arbejder. Men når man tænker på at de kun koster under 300 kr i indkøb, så kan man nok regne ud at det ikkke er de bedste komponenter der er brugt.


    Det er ikke andet for at sende den ind og få den ombyttet til et andet mærke.

    Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?"

    Rettet en gang, sidst af Artisan ().

  • Mange tak for det! Rart at få det afklaret.


    Lad os nu siger, jeg bare vælger at ignorere lyden og leve med en strømforsyning af lidt lav kvalitet... ville det kunne betyde problemer senere hen? Altså den kan selvfølgelig dø - det må jeg leve med som en risiko - men kan den tage andre komponenter med sig i faldet? Det ville godt nok være surt, hvis den brændte fx mobo af.


    Prøver nok at bytte den, men nu har jeg lige haft så mange problemer, at jeg i hvert fald gerne vil vente lidt. Orker ikke mere ræs med computerproblemer lige nu.


    Mange tak igen!

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Ja den kan desværre godt tage andet hardware med sig, men hvis du har købt den samlet er jo garanti på. Selvfølgelig kedeligt at skulle undvære sin maskine, hvis uheldet skulle være ude.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Nå for søren... jamen måske jeg skulle prøve at få fat i en ny så. Kan I anbefale en god og stabil strømforsyning til mit system, som jeg ikke skal slippe alverden for? I midtdata, hvor jeg købte computeren, var de flinke at sige, at jeg ved en udskiftning af strømforsynignen kunne sende den gamle ind og få returneret beløbet for den. Det kommer vel til at koste mere for en god en af slagsen, men det er sgu pengene værd, hvis det forlænger computerens levetid og fjerner den irriterende lyd.


    Men lyder det ikke mærkeligt, at det skulle have noget med psu'en at gøre, når lyden, som jeg har beskrevet i første post, reagerer på det, jeg foretager mig? Eller det er måske forståeligt nok?

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Du kan jo hurtigt finde ud af om det er cpu køleren ved at stoppe blæseren, ved ikke om det du nævner i #0 kan udløse sådan en lyd desværre.


    En af disse kunne være en mulighed.
    Corsair


    Antec


    Thermaltake

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

    Rettet en gang, sidst af dasjap ().

  • Frekvensen på lyden ændrede sig også ved mig. :9xo


    Jeg har selv en Corsair 750 HX udgave i min spand, og den er dejlig stille uden nogen underlige lyde :P


    Men jens, add mig lige på msn.

    Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?"

    Rettet en gang, sidst af Artisan ().

  • dejligt at se de erfarne brugere herinde give så gode råd :) ....for nogle år siden var psuerne sq ikke noget man gik op i medmindre man var en rigtig nørd, og det har kostet en hel del andet hardware livet igennem årene....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Sådan en 'high-pitched' lyd siger mit grafikkort i nogen spil. :rolleyes:

    ASUS P5Q Pro // Intel Core2Duo E8500 @ 3,16 GHz
    6 GB RAM (2x2 Gb Mushkin PC2-8500 + 2x1 Gb CM2X1024 6400C4)
    ASUS EAH4850/HTDI PCIe, 1 GB GDDR3
    CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU
    Medusa 5.1 ProGamer Headset
    Kubuntu 10.04-64 / Win7-64 Ultimate

  • Har jeg også oplevet på nogen club 3d gts 250 kort og nogen få Evga bundkort.
    har også oplevet det ved oc af 3870x2 kort. hiih

    Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JenSLyN


    Men lyder det ikke mærkeligt, at det skulle have noget med psu'en at gøre, når lyden, som jeg har beskrevet i første post, reagerer på det, jeg foretager mig? Eller det er måske forståeligt nok?


    Det er lidt svært at forklare hvorfor med almindelige ord, men jeg skal give det et forsøg.


    Det er de strømspoler til 12 voltslinien som sidder i din PSU, som ikke er lavet godt nok, enten er kobbertrådene for tynde og derved bliver der for stor modstand i dem som skaber resonans når strømmen passere gennem dem under pres, lidt lige som hvis du står i nærheden af nogle af de store højspændingsmaster ude i landskabet, de hyler osse eller isoleringen af dem ikke er udført godt nok så de forskellige komponenters magnetfelter kan komme til at forstyrre hinanden derved opstår der osse sound interferens altså støj.
    Det problem kan afhjælpes på forskellige måder helt afhængig af hvordan PSU er bygget op. Typisk kan man sige at der er 2 måder som PSU producenterne bruger idag til det almindelige forbruger marked.


    1. Én meget kraftig 12 volts linie som skal føde hele systemet og som er kraftig nok til at klare de udsving som må opstå ved at hardware bliver skiftet ud med mere krævende komponenter.
    Den tilgang bruger producenter som Cosair, Silverstone, XFX mfl.


    2. Flere 12 volts linier, knap så kraftige hver især, men ved samlet ydelse opnåes det samme som en enkelt linie. Den tilgang bruger Antec, Enermax, Cougar, Delta mfl ud fra filosofien om at flere linier til at sprede strømpres ud på jo mindre belastning er der på den enkelte linie, med længere levetid til følge da hver enkelt linie ikke bliver slidt så hurtigt som en enkelt line vil gøre.


    Se det er princippet i det men så enkelt er det alligevel ikke, ellers skulle alternativ 2 være at foretrække. Der findes simpelthen ikke belæg for nogen steder at version 2 er bedre end version 1, du kan ikke måle dig frem til en forskel med et oscilloskop selv under max pres, så uanset hvilken løsning man vælger så er de lige gode. Dog er der en tendens til at i ultra highend segmentet bruger man flere 12 volts linier.


    En PSU er ikke bedre end de komponenter som den er bygget op af, tager du en typisk lowend PSU og skiller den ad for at kigge på indmaden i den vil du finde en masse elektroniske dimser som kommer fra ukendte kinesiske og koreanske producenter hvor de tekniske tolerancer simpelthen ikke er lave nok og derved laver for store udsving i forhold til kvalitets komponenter fra solid state producenter fra Japan og Korea som Nippon Chemi-Con, Teapo og Rubycon mfl.


    Var der ikke den forskel i brugen af komponenter, så er der jo ingen belæg for at smide 1700-2000 efter en 750 watts PSU fra Enermax, så kunne man jo lige så godt købe en Energon til 450-500.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Sikken en forklaring - det er en udfordring i sig selv at følge med, når man ikke er så teknisk anlagt! Men takker!

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dake
    Du behøver dog ikke 750W til dit system hvis du køber en i god kvalitet. Glem heller ikke at du måske kan spare merprisen hjem på at finde en strømforsyning med høj effektivitet. De fleste PSU'er idag ligger godt på omkring 50% load som fx her, scroll lidt ned:
    http://www.silentpcreview.com/article692-page1.html


    Både og vil jeg da sige, Jeg vil give dig 100% ret i at køber du en kvalitets PSU, så behøver du ikke så høje watt som ellers da udnyttelsen af strømmen er så meget bedre samt de komponenter kan tåle langt højere belastning.
    Nu er det sådan at en PSU når ydelsespeak ved ca. 80% belastning, det er sweet spot rent generelt.

    Derfor behøver det jo ikke at være forkert at have investeret i en 1000 watts PSU selvom belastning på den ikke kommer over 50% ved normal brug og selv ved hård bench ikke kommer i nærheden af de 80%, da komponenterne kommer i spil der, altså hvor godt de udnytter den kraft de har til rådighed.


    Jeg læser rigtig mange anmeldelser af PSU'er, ikke fordi at jeg tænker på at købe en ny, da den jeg har yder som jeg gerne vil have det og ikke er mere end 2½ måned gammel. Jeg læser dem ud fra et teknisk synspunkt, for eventuelt at finde lige netop den som kan komme i spil til mit næste setup.


    Den bedste PSU som er bygget endnu, er Antec CP-850/1000, som er lavet af Delta i OEM når man sætter pris/ydelses forhold op imod hinanden, desværre er den ikke lavet i ATX format, men i CPX og passer kun i 3-4 kabinetter, Antec P183/193/1200.
    Den ville jeg til en hver tid gerne købe, men grundet bestilling af et nyt hus til min maskine, så vil jeg altså ikke til at lave et nyt Lian-Li til over 2000 om bare for at få plads til den PSU.
    Valget faldt på en Cougar 700 watt grundet rigtig fine specifikationer og høj udnyttelsesgrad at strøm set i forhold til pris og frem for alt modulær og ATX format.


    Jeg havde været inde over en Antec Signature, og et par Enermax samt Silverstone, meeennnn prisen på grisen er sgu i den lidt høje ende.
    Jeg har det sådan at har jeg en gang haft et rigtigt kvalitetsprodukt installeret, så træder jeg altså ikke et trin ned af stigen næste gang der skal investeres i en ny PSU, så kan det kun gå en vej og der er opad både angående specs og pris, men så må skidtet jo koste hvad sådan en fætter nu koster, når bare den kan holde mit system stabilt.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.