BSOD.. Argh!

  • Hej derude


    Har netop anskaffet mig win7 pro 64bit. Købte en WD HD med af den hurtige slags.
    Installation gik fint, også af hardware.
    Men da jeg så skulle afspille den første film, kom den frygtede BSOD (blue screen of death) med teksten:
    Hardware Malfunction, Call your.. etc. etc. ***the system has halted***
    Ikke nogen info eller specifik placering af problem.


    Tjekkede RAM, Grafikkort og lydkort. Ingen fejl!


    Så "pluggede" jeg den gamle HD med XP installeret, og gæt engang nu kommer XP med samme BSOD. Win7 kan da ikke have forvoldt skade på hardwaren, eller hvad?


    Kører stadig med mit "gamle" asus p5n32-e sli plus bundkort. Kan det mon have noget at sige

    Asus p5n32-e sli plus. Intel DC e8500 3,16 mhz. 6gb corsair.
    XFX HD 5770 XXX 1gb. SB X-fi Fatality. Thermaltake purepower 460 watt.
    WD Caviar BE 1 tb. LG 22".

  • Det burde ikke have noget at sige.
    Prøv at nulstil din bios og boot op på den nye HD igen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det eneste der er overclocked er mit XFX 5770 xxx, som er clocked fra fødslen ;)


    Prøver lige med bios.


    Tak

    Asus p5n32-e sli plus. Intel DC e8500 3,16 mhz. 6gb corsair.
    XFX HD 5770 XXX 1gb. SB X-fi Fatality. Thermaltake purepower 460 watt.
    WD Caviar BE 1 tb. LG 22".

  • Nu har jeg clearet cmos og hentet gammel bios.


    Ingen forskel, skal jeg virkelig til at købe nyt MB, bare for at finde ud af det.

    Asus p5n32-e sli plus. Intel DC e8500 3,16 mhz. 6gb corsair.
    XFX HD 5770 XXX 1gb. SB X-fi Fatality. Thermaltake purepower 460 watt.
    WD Caviar BE 1 tb. LG 22".

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af scharff
    Nu har jeg clearet cmos og hentet gammel bios.


    Ingen forskel, skal jeg virkelig til at købe nyt MB, bare for at finde ud af det.



    Skriv lige udførligt hvilken hardware som du har siddende i din maskine, MB,GFX, PSU osv.


    Du skal i gang med en fejlsøgning der er jo en grund til at du får BSOD.


    1. Check alle tilslutninger til MB, ledninger, indstikskort om de er sat helt i soklerne(GFX,lydkort mv)


    2. ram check dem med memtest86, brænd isofilen ud på en cd og boot op på den og følg anvisningerne


    3. Kig grundigt på dit kabinet og se efter om der er noget der rør ved MB som ikke skal gøre det, kan være "fejlstrøm"


    4. ind i bios og sæt boot op som du vil have det skal være og lad alt stå ved standard indtil BSOD er væk



    Jeg leger med den tanke at måske din PSU ikke kan levere stabil strøm nok til maskinen og derfor resulterer i det der sker, men det er kun en tanke.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej Sam


    Havde faktisk selv tænkt på det med psu'en, men i den opsætning jeg har lige nu er det kun (foruden MB ) GFX og den nye HD, der er tilsluttet PSU.
    Det får mig til at tvivle på at det er strømmen der mangler, med mindre der er fejl i PSU'en.
    Kan desværre ikke køre memtest da BSOD dukker op straks jeg er kommet til skrivebordet, hvis jeg overhovedet når så langt.


    Her er lige hardware specs:
    MB: ASUS p5n32-e sli bus
    GFX: XFX Radeon 5770 XXX
    RAM: Corsair 2x 2gb XMS2-6400 og 2x 1 gb XMS-6400. Begge 800 Mhz
    PSU: Thermaltake Purepower 460 watt
    HD: WD Caviar Black WD1002FAEX 1TB
    SC: SB X-Fi Fatality (ikke tilsluttet)


    Nu går jeg i gang med at splitte den fuldstændigt ad. Så må vi se om der sidder en skrue fast under MB ;)

    Asus p5n32-e sli plus. Intel DC e8500 3,16 mhz. 6gb corsair.
    XFX HD 5770 XXX 1gb. SB X-fi Fatality. Thermaltake purepower 460 watt.
    WD Caviar BE 1 tb. LG 22".

    Rettet en gang, sidst af scharff ().

  • Prøv lige og se om ikke du kan starte op med kun 1 ramblok i maskinen og installere. Jeg kan se du har et Asus Mb og alle ram sokler er fyldt ud, det kan netop være problemet, da flere Asus board har det med at undervolte når alle ram sokler er fyldt.


    Start maskinen op med absolut minimum sat til og se om ikke du kan installere.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af scharff
    Kan desværre ikke køre memtest da BSOD dukker op straks jeg er kommet til skrivebordet, hvis jeg overhovedet når så langt.


    Memtest86 kører man ikke indenfor windows, så at du får BSOD burde ikke gøre nogen forskel, da dette sker i forbindelse med windows.


    Memtest86+ kan findes her Link, det du skal gøre er som sagt at brænde et af deres images på en cd og få computeren til at boote fra.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hvor lang tid tager memtest86 "normalt", det har kørt nu i 9½ time. Med en masse røde felter på skærmen, har ingen anelse om hvad de betyder, men rød plejer ikke at være en god farve i sådan en sammenhæng :)

    Asus p5n32-e sli plus. Intel DC e8500 3,16 mhz. 6gb corsair.
    XFX HD 5770 XXX 1gb. SB X-fi Fatality. Thermaltake purepower 460 watt.
    WD Caviar BE 1 tb. LG 22".

  • Den kører til du stopper den og nej du må ikke have nogle fejl (errors).


    Test med én stang ad gangen. Deaktiver legacy USB i bios.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • lyder mere og mere som en ram stang er stået af.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej


    Nu har jeg kørt memtest86 på kryds og tværs, og jo du havde ret. Der var en af ram blokkene der var stået af.
    Nu kører jeg med 1*2gb ram blok i dimm a1 og det samme i blok b1, som Asus foreskriver, men jeg får stadig bsod efter kort tid i windows. Og er helt sikker på at de 2 ram slots virker og det samme med ram blokkene.
    Skal jeg mon prøve at lave en ny installation af win7 eller fjerne bios batteri, ændre nogle ting i bios eller noget helt fjerde.


    Jeg kan se at der er mange der får bsod ved win7 installation. Er der mon tale om et generelt problem?

    Asus p5n32-e sli plus. Intel DC e8500 3,16 mhz. 6gb corsair.
    XFX HD 5770 XXX 1gb. SB X-fi Fatality. Thermaltake purepower 460 watt.
    WD Caviar BE 1 tb. LG 22".

  • Har du ligeledes problemer ved installation med én blok i systemet?


    Har du forsøgt at opdatere din bios, sørget for at resette den og undladet at overclocke?


    Det kan jo altså også være en ram-socket den er gal med.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Intet er OC, bios er nyeste version. Har clearet cmos. Måske jeg stadig skulle prøve at fjerne batteriet til bios.

    Asus p5n32-e sli plus. Intel DC e8500 3,16 mhz. 6gb corsair.
    XFX HD 5770 XXX 1gb. SB X-fi Fatality. Thermaltake purepower 460 watt.
    WD Caviar BE 1 tb. LG 22".

  • Prøv lige at smide din win7 dvd i maskinen, ganske som du ville gøre ved en ny installation, så vælg at reparere systemet, mener det er under avanceret den mulighed ligger. Den vil så bare erstatte alle dine systemfiler og rette de eventuelle fejl der er.
    Er du ski' heldig tager det kun nogle få minutter så kører systemet som det skal, fremfor at du skal starte forfra.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej Sam


    Nu har jeg prøvet at reppe win7 installationen, men uden nogen ændringer, ved første forsøg gik den faktisk i bsod.
    Er ved at være ret overbevist om at der er fejl på MB, har som tidligere nævnt kørt memtest86 flere gange.


    Er der nogen anbefalinger til et nyt MB der passer til mit nuværende gear?

    Asus p5n32-e sli plus. Intel DC e8500 3,16 mhz. 6gb corsair.
    XFX HD 5770 XXX 1gb. SB X-fi Fatality. Thermaltake purepower 460 watt.
    WD Caviar BE 1 tb. LG 22".

  • Kommer lige til at tænke over det med psu'en igen. ATI skriver at der kræves en psu på min
    400 watt, gad vide om det er mangel på strøm.
    Har dog min tvivl da jeg tidligere kunne køre XP med samme hardware, men på en anden disk uden nogen problemer.
    Og det kan jeg ikke efter jeg har installeret win7 på den nye disk.

    Asus p5n32-e sli plus. Intel DC e8500 3,16 mhz. 6gb corsair.
    XFX HD 5770 XXX 1gb. SB X-fi Fatality. Thermaltake purepower 460 watt.
    WD Caviar BE 1 tb. LG 22".

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af scharff
    Kommer lige til at tænke over det med psu'en igen. ATI skriver at der kræves en psu på min
    400 watt, gad vide om det er mangel på strøm.
    Har dog min tvivl da jeg tidligere kunne køre XP med samme hardware, men på en anden disk uden nogen problemer.
    Og det kan jeg ikke efter jeg har installeret win7 på den nye disk.


    Tvivler osse på at det er mangel på strøm især når du har en TT PSU. Kom lige til at tænke på om du har prøvet at tilslutte HD til en anden SATA tilslutning på bundkort og skiftet kabel ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej


    Så har jeg prøvet flere forskellige sata indgange på mb. Uden positive resultater.
    Har du et godt forslag til et nyt mb?


    Er netop igang med at installere win7 igen, men det går sygt langsomt.


    Iøvrigt vil jeg lige sige mange tak for alt den hjælp du yder.. fornemt :)

    Asus p5n32-e sli plus. Intel DC e8500 3,16 mhz. 6gb corsair.
    XFX HD 5770 XXX 1gb. SB X-fi Fatality. Thermaltake purepower 460 watt.
    WD Caviar BE 1 tb. LG 22".