Fejlkode 43 på grafikkort

  • Hej tweakers,


    Jeg er kommet i den meget kedelige situation at jeg er begyndt at få en fejlkode 43 på gfx. Min computer fungerede ellers perfekt, indtil jeg i forgårs installerede Just Cause 2. Jeg nåede at spille i ca. 30-40 min. Herefter minimeredes spillet, og jeg kommer ud til skrivebordet, men jeg kan stadig høre lyden. Jeg lukker spillet ned og prøver igen - spillet fryser igen - denne gang kommer jeg ikke ud til skrivebordet, men får sort skærm og lyden fryser også. Jeg prøver det samme et par gange, men får pludselig en bsod, hvor der står noget med en dll fil - hvilket jeg ikke når at notere.


    Jeg rebooter, men ser til min store skræk at der er grå pletter på skærmen under bios, men ikke da w7 starter. Jeg prøver at køre spillet adskillige gange, men hver gang crasher spillet. Jeg prøver at fjerne grafikkort drivere, og genindstallere de nyeste drivere, opdatere directx - men intet virker.


    Jeg beslutter mig for at formatere computeren, hvilket jeg så gjorde i går. Installationen går rigtig langsomt i forhold til hvad den plejer. Efter have formateret c-drevet og smidt en frisk installation af w7 ind, er der stadig grå pletter på skærmen. Der er ikke nogen pletter så snart den indlæser eller kører w7. Det virkede heller ikke til at windows automatisk installerede driver til skærmkortet som den plejer - den har i hvert fald ikke opjusteret opløsningen som den ellers plejer. Jeg blev derfor nødt til at installere driver og sætte opløsningen op manuelt.


    Jeg har prøvet at sætte alt til default i bios, men uden resultat. Jeg har også haft kortet ude for at rense det - har blæst det rent og har tørret connectoren (eller hvad det nu hedder) af med en tør klud.


    Computeren fungerer egentlig fint, men nægter at konfigurere windows experience index - den påstår at operativsystemet, hardware eller en driver melder fejl. (tak for hjælpen Microsoft!).


    Jeg kan ikke starte nogen spil - har prøvet med The Saboteur, Modern Warfare 2 og Just Cause 2, og alle melder fejl. The Saboteur is unable to continue due to an error initializing your graphics hardware. og MW2 melder: DirectX encountered an uncoverable error.
    Det skal siges at jeg uden problemer har kørt JC2 demoen en masse gange uden fejl. Nu får jeg denne meddelelse: Fatal directx error, code 2, result 0x0: S_OK


    Jeg er efterhånden løbet tør for ideer til hvad jeg kan prøve - men tænker at det kan være en fejl på kortet. Jeg har ikke pillet ved det siden jeg satte det i fra æsken, to dage efter jeg købte det den 23/4 2008 hos PRC data. Mit spørgsmål er derfor:


    Er der mere jeg kan prøve, eller bør jeg tage kontakt til shg.dk og høre om det er dækket af RMA?

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Hejsa


    har du ikke et andet gfx du kan prøve med ?


    ellers jo det lyder til at være kortet der er ved at gå måske en ram blok men det er kun et gæt.

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Jeg har desværre ikke et andet kort jeg kan smide i - men det er selvfølgelig værd at prøve.


    Er der evt. et venligt menneske i nærheden af Nørrebro jeg kan låne et af, til en hurtig test? (Skal lige siges at jeg først er hjemme igen onsdag). Smid mig en PM. Jeg kan evt. også kigge forbi med computeren.


    EDIT: Glemte lige at skrive at kortet skal være kombatibelt til PCI-Express x16 slot.


    Jeg overvejede også at prøve at smide kortet i mit mediecenter - så kan jeg vel også få afklaret om kortet virker eller ej?

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

    Rettet 2 gange, sidst af The_Dude ().

  • Så fik jeg endelig testet gfx kortet i mit mediecenter. Samme fejl. Nu er det vist blevet slået fast at der er fejl på kortet og ikke et andet sted i systemet.


    Nu laver jeg en RMA på kortet, og så må tiden vise hvad der vil ske.


    Hvis tingene går som jeg forventer, vil jeg blive tilbudt et tilsvarende kort. Jeg har forsøgt at læse lidt op på min manglende viden i forhold til den hardware der kan fås i dag, og må sande at jeg har mistet det gyldne overblik.


    Hvis jeg skal have et godt kort som stadigvæk kan køre på mit mb, hvilket kort vil så være et godt køb til prisen? Jeg påtænker at skifte resten af maskinen omkring august/september. At dømme ud fra hvad jeg har læst, er det ATI jeg skal gå efter, men der er sket meget siden jeg kastede min kærlighed på mit 8800GT.

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Ja for tiden står ATI vist ret godt i forhold til Nvidia. Lavere strømforbrug, mindre støj og samme performance til (somregel) færre penge. :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Et 5770 kunne måske være en mulighed, du kunne også vælge 5850 men der begynder din cpu nok at halte efter.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap
    Et 5770 kunne måske være en mulighed, du kunne også vælge 5850 men der begynder din cpu nok at halte efter.


    ja enig med dig dasjap hvis han ska skifte sit 8800GT ud så ska det jo være til noget DX11 vil jeg da sige og der skulle et 5770 1GB da være fint det er bedre end det han har nu og koster ik det vilde omkring 1100kr for et Club-3D via Edbpriser ^^


    [url=http://www.tomshardware.co.uk/charts/gaming-graphics-cards-charts-2009-high-quality-update-3/compare,1696.html?prod%5B3253%5D=on&prod%5B3235%5D=on]HD5770 1GB vs 8800GT 512mb (TomsHardware)[/url]

  • Ja, jeg var også selv nået frem til enten 5770, 5850 eller 5870. 5770 lyder afgjort fristende, især grundet den lave pris. Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt kortet vil være for svagt hvis jeg skifter hele systemet om ca. 4-5 måneder. Grunden til at jeg vil skifte mit system er, at jeg allerede nu har kunnet mærke at cpu'en har haltet ved tungere multitaskning opgaver.


    Lidt i forlængelse af diskussionen omkring et gfx, så har jeg skuet lidt mod nye mb. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt jeg bør vælge p55 eller x58. Jeg har forsøgt at læse om det, men har ikke fundet et sted hvor jeg har kunnet finde svar på mne spørgsmål, og har nærmest ikke fået fred til at researche ordenligt pga. junior der hele tiden trækker mig i ærmet. Er der nogen der er bekendte med nogle best-buy bundkort lige for tiden - og bør jeg vælge phenom II eller i7? Jeg har på mit nuværende en automatisk oc funktion, som har fungeret godt - det kunne jeg eventuelt også tænke mig på et nyt, da jeg ikke gider at bruge tiden på at oc selv.

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

    Rettet en gang, sidst af The_Dude ().

  • Tråd lukket og slukket.

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300