2.5" vs 3.5" diske i NAS

  • Jeg skal snart til at lege med en NAS, og er kommet i tvivl om, om det skal være 2.5" eller 3.5"


    Pris mæssigt kan jeg jo få meget mere plads hvis jeg vælger 3.5":
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=682487


    Af 2.5" har jeg fundet denne:
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=476369


    Jeg skal bruge 2, og tænker derfor om varme og strøm er så meget lavere hvis man vælger 2.5" kontra det at få mere plads og lavere pris på 3.5".


    Hvad siger i kloge hoveder? :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Jeg ville klart vælge 3.5". Som du selv påpeger, så er prisen noget lavere på 3.5". Og med WD Green diske, så bliver varme, støj og forbrug vist ikke det store issue...

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    WD er forbudt til RAID specielt i NAS med vedmindre det er entreprise drev.
    Prøv at google det. WD selv vedkender sig problemet.
    Den store forskel på 2,5 og 3,5 er strøm forbruget.


    Dette er nyt for mig - det må du godt uddybe......?

    ASUS Maximus X hero (wifi) I7 8700K @4,9 all cores kølet med Swiftech prestige 240 x2, G.skill TridentZ 2x8GB 3466MHz, eVGA GTX 1080 FTW, Corsair AX860i, NZXT Noctis 450 ROG, Samsung 840 Pro 256, 850 pro 512 GB, 960 Pro, 940 evo 120 GB Intelx25-M 80 GB, WD Raptor 150 GB, 1 x WD 3 TB.


  • Må jeg sq os indrømme, har aldrig hørt at WD ikke kan køre RAID.


    Men nå. Jeg vil da anbefale 2,5" diske, eftersom strømforbruget er noget lavere end WD Green series.


    Men vil sige det hele afhænger af dit budget. Vil du ofre pengene eller ej? så nemt er det. Jeg ville nok bare tage 3,5" diske, men det er os fordi jeg ikke selv betaler for strøm, og varme er ikke noget problem, eftersom jeg bare kan sætte den i et rum hvor jeg ikke opholder mig.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hej JuiCe. Jeg ville vælge to 3,5" det kan godt være de er lidt større og bruger lidt mere strøm, men de er stabile :)


    Jeg har selv to 1000 Gb. diske fra Hitachi i min nas, den har kørt nu uden nedbrud siden jul. Jeg kan kun sige at det fungere helt gnidningsfrit.


    Jeg ved ikke med 2,5" jeg troede det var til bærbare og var bygget ud fra det? Altså at de ikke køre så meget som en serverdisk ville gøre?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Madslocher
    Hej JuiCe. Jeg ville vælge to 3,5" det kan godt være de er lidt større og bruger lidt mere strøm, men de er stabile :)


    Jeg har selv to 1000 Gb. diske fra Hitachi i min nas, den har kørt nu uden nedbrud siden jul. Jeg kan kun sige at det fungere helt gnidningsfrit.


    Jeg ved ikke med 2,5" jeg troede det var til bærbare og var bygget ud fra det? Altså at de ikke køre så meget som en serverdisk ville gøre?


    En 3,5" desktop HDD er ligeså stabil som en 2,5" HDD. Hvis du vil bruge en HDD til 24/7 forbrug, så skal man helst ha fat i en server HDD, og de fåes selvfølgelig ikke i 2,5". Men almindelige 3,5" og 2,5" er lige stabile.


    Men de fleste NAS's har jo en funktion så de kan tænde og slukke skemalagt, så de ikke kører om natten hvor du alligevel ikk bruger dem fx.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king


    En 3,5" desktop HDD er ligeså stabil som en 2,5" HDD. Hvis du vil bruge en HDD til 24/7 forbrug, så skal man helst ha fat i en server HDD, og de fåes selvfølgelig ikke i 2,5". Men almindelige 3,5" og 2,5" er lige stabile.


    Men de fleste NAS's har jo en funktion så de kan tænde og slukke skemalagt, så de ikke kører om natten hvor du alligevel ikk bruger dem fx.


    Tror ikke på private har 24/7 disk-I/O . Det ekstra man giver for "server-versionerne" synes jeg man skal have et rigtigt argument for at anbefale :) Jeg har ganske almindelige WD green diske i min linux box. Den kører 24/7 da den agerer router / nas / vpn + mere samt f@h for at udnytte idle-time.


    EDIT:


    Mads - hvad er forskellen på backup og lager for en privat ?

  • HOLD HOLD HOLD.


    En WD Green er længe nok til en almindelig NAS. Det er jo netværkscontrolleren der begrænser, ikke disken. Tro mig.



    Marquis:


    Det er der nogle som har, men jeg ville heller ikke give det mere, og jeg anbefaler det heller ikke. Siger bare at der ikke er forskel på 3,5" og 2,5" i stabilitet.



    Og forskellen på lager og Backup er jo stor. Lager er hvor ens film og billeder - genrelt private ting og installationsfiler osv. Hvor imod en backup som reel er af styresystemet.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650


  • Er det ikke mere eller mindre det samme ;) Altså hvis du vil have noget "sikkert" backup/lager laver du jo bare noget raid. Forstår ikke hvor den store forskel er på de to.


    Og ja, WD green er helt fint til NAS. Min Cat5e installation er flaskehalsen hos mig.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    Er det ikke mere eller mindre det samme ;) Altså hvis du vil have noget "sikkert" backup/lager laver du jo bare noget raid. Forstår ikke hvor den store forskel er på de to.


    Og ja, WD green er helt fint til NAS. Min Cat5e installation er flaskehalsen hos mig.


    Jeg tror ikke det er dine Cat 5e kabler, men din NAS, som simpelthen ikke bare ikk kan mere.


    Men nå, forskellen er den, at en backup, ofte er en slags ghosting af computeren, altså du laver et image af computeren mens den fungere, så hvis der går noget galt, så kan du køre den tilbage som før problemet opstod.


    Et lager er hvor dine film/spil/billeder/musik/installationsfiler osv ligger på.


    Men en NAS, kan jo sagtens klare begge ting på samme tid. :9xo

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Warlord Zorg


    Dette er nyt for mig - det må du godt uddybe......?


    WD green er blevet så grøn at antallet af start stop cykluser ved normalt brug får f.eks. en qnap nas til at mene der er fejl på drevet. tidligere har man kunne sætte et flueben inde i opsætningen af hdd'en ved hjælp af et værktøj fra WD der gør drevet mindre grønt så man ikke får fejl. Men den mulighed er der desværre ikke mere.
    Man kan læse mere inden på forum.qnap.com
    Det er kun når drevet sidder i et raid at problemet optræder.


    Når jeg skal være helt ærlig så har jeg kun læst om qnap NAS'er da det er det jeg har. ved ikke med synology og netgear, om det er et problem der.


  • #1 Nej det kan du have ret i, der smuttede lige et par ord i en tanketorsk ;)


    #2 Jeg er udemærket klar over hvad termerne lager og backup dækker over. Ville bare frem til det du selv siger, en NAS kan klare begge ting på samme tid :)

  • Godt så :9xo Men det er stadig 2 forskellige ting. :razz: Jeg kan jo os godt accelerere min bil samtidig med at jeg skruer op for radioen. Det er ting som minder om hinanden idet begge dele får bilen til at larme mere, men det er stadig to forskellige ting der foregår.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    #1 Nej det kan du have ret i, der smuttede lige et par ord i en tanketorsk ;)


    #2 Jeg er udemærket klar over hvad termerne lager og backup dækker over. Ville bare frem til det du selv siger, en NAS kan klare begge ting på samme tid :)


    en NAS er normalt ikke det man vil kalde en ordentlig backup.
    en ordentlig back up er fysisk placeret i sikkerhed. dvs. den kan ikke lige stjæles hvis hytten bliver rydet. den går ikke til ved brand hvis hytten brænder osv.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool


    en NAS er normalt ikke det man vil kalde en ordentlig backup.
    en ordentlig back up er fysisk placeret i sikkerhed. dvs. den kan ikke lige stjæles hvis hytten bliver rydet. den går ikke til ved brand hvis hytten brænder osv.


    Tja kan du ha ret i. men hvis man ønsker lokal backup så er det vejen frem.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool


    WD green er blevet så grøn at antallet af start stop cykluser ved normalt brug får f.eks. en qnap nas til at mene der er fejl på drevet. tidligere har man kunne sætte et flueben inde i opsætningen af hdd'en ved hjælp af et værktøj fra WD der gør drevet mindre grønt så man ikke får fejl. Men den mulighed er der desværre ikke mere.
    Man kan læse mere inden på forum.qnap.com
    Det er kun når drevet sidder i et raid at problemet optræder.


    Når jeg skal være helt ærlig så har jeg kun læst om qnap NAS'er da det er det jeg har. ved ikke med synology og netgear, om det er et problem der.


    Ah ja det er rigtigt. Jeg tror det er et generelt problem dog. Heldigvis har jeg endnu ikke oplevet problemer, eller "hints" om kommende problemer, men har sat et SMART-tool til at lave disk-checks hver uge så jeg forhåbentlig opdager før noget går galt :)
    De næste diske jeg køber bliver formentlig heller ikke green, med mindre de har fixet problemet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Godt så :9xo Men det er stadig 2 forskellige ting. :razz: Jeg kan jo os godt accelerere min bil samtidig med at jeg skruer op for radioen. Det er ting som minder om hinanden idet begge dele får bilen til at larme mere, men det er stadig to forskellige ting der foregår.


    På min sker det samtidigt blot ved at vade højre for mod gulvet. så skruer radioen selv op.


    gaming-king


    quote:
    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool


    en NAS er normalt ikke det man vil kalde en ordentlig backup.
    en ordentlig back up er fysisk placeret i sikkerhed. dvs. den kan ikke lige stjæles hvis hytten bliver rydet. den går ikke til ved brand hvis hytten brænder osv.



    Tja kan du ha ret i. men hvis man ønsker lokal backup så er det vejen frem.



    Så er det ikke en backup men en sikkerhedskopi. der er ikke noget der hedder lokal bqackup. det er noget en fra marketings afdelingen har "opfundet". Backup er den der virker efter man har haft brand i server rummet.


    Men en NAS er helt sikkert en fed måde at tage sikkerheds kopier på da det kan ske automatisk uden det koster en arm.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis
    De næste diske jeg køber bliver formentlig heller ikke green, med mindre de har fixet problemet.


    Skal du kører Raid i din nas da? 8o Ellers er det vel helt ligemeget.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate