Opstartsproblemer - CPU?

  • Hejsa,


    Jeg købte ny CPU (AMD Athlon 64 X2 5200+) til min PC (ASUS Pundit P1-AH2) trods at netop denne CPU ikke var i listen over supporterede CPU'er - jeg tænkte de nok bare havde glemt den eftersom 5000+ og 5600+ er i listen.


    Bundkort BIOS er opdateret og sat til BIOS defaults og computeren kører sådan set stabilt og fint - men jeg har problemer med opstart og genstart.


    Når jeg tænder min computer, gør den sådan her:


    http://www.youtube.com/watch?v=dzQ-lemnhsg


    Når jeg så tager en lille skruetrækker eller lign. og trykker på den lille RESET knap, så starter computeren fint op.


    Vil jeg lukke min computer, går det fint. Vil jeg genstarte, hænger den efter CD-drevet lige siger den der "power-on lyd" - og der er intet signal til skærmen. Jeg kan så holde powerknappen inde i 4sek. og computeren slukker. Dernæst kan jeg tænde den igen, og den starter op uden at bippe som i videoen!


    Det underlige er også at lukker jeg computeren normalt, så kan jeg indenfor et par minutter tænde den uden alt det bipperi - men går der længere tid, så bipper den igen ved opstart - og det er ligemeget om den har været med strøm på eller uden strøm i denne periode.


    Jeg har levet med problemet siden Oktober, men jeg er ved at være godt træt af det.


    Har I et par ideer der måske kan hjælpe ud over at skifte CPU?


    Tak.

  • Gå ind i BIOS og find ud af hvilken hastighed og voltmængde cpuen får. Så også om multiplier er i orden (kan være den sættes til en af de to genkendte cpu'ers indstillinger).
    Slå evt. cool and quiet fra, så kan du også aflæse indstillingerne via CPU-Z inde i Windows (og måske vil bios ikke indstillige cool'n quiet ordenligt på cpu'en).

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg har kigget med CPU-Z:
    - 2712,5MHz
    - 13,5x multiplier
    - 201MHz bus


    Så det ser jo fint ud.


    Men Vcore er lidt lav i forhold til AMD's specs, CPU-Z siger ca. 1,282V hvor AMD's specs siger 1,325/1,35/1,375. Jeg har selvfølgelig slået Cool'n'Quiet fra.


    Kan dette have noget at sige mon?


    Cool'n'Quiet fungerer fint i Windows, så jeg er ikke lige med på hvad du mener med at BIOS måske ikke indstiller det ordentligt?

  • Cool n quiet regulerer vistfrekvens og volt afhængigt af belastning, så tænkte at den måske gav cpu for lidt eller meget strøm.


    Kan du ændre på volt i BIOS? For så kunne du prøve at hæve den lidt? Men kun til det anbefalede eller meget lidt mere :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Futterama
    Jeg har lige kigget i BIOS, jeg kan ikke ændre Vcore for CPU'en.


    Jeg kunne da prøve at slå Cool'n'Quiet fra i BIOS for at se om det har nogen effekt.


    Prøv det.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate