Argh! P55 eller 790FX

  • Hey fokes.


    Jeg står og skal have nyt Mb, Cpu og Ram, til min HD5850 gaming desktop.


    Ram kan være lidt lige meget, skal nok finde nogle CL7, kingston HyperX måske.


    Cpu, det bliver enten en i5-750, eller en AMD Phenom II X4 965 BE, ved godt der har været mange tråde af dem, så jeg beder jeg ikke om at sige hvad er bedst er de to muligheder, ved godt at 965 er lidt hurtigere i spil, men i5 rykker fra ved overclock.


    MEN står med to motherboards, et til hver af de socket's,


    Henholdsvis et ASRock P55 Deluxe til Intel Core i5-750 8MB


    Og GIGABYTE GA-790FXTA-UD5 til AMD Phenom II X4 965 BE.


    Så hvilken af de 2 MB/CPU kombinationer ville i tage til et godt solidt fremtidssikret gamer setup?


    Prisen er stort set den samme,


    Så tak på forhånd :D

  • Jeg har ingen erfaring med de 2 bundkort du her snakker om, men min generelle opfattelse af Asrock vs Gigabyte har altid været at der er en grund til at Asrock tit er billige med deres bundkort og det er at de bare ikke er så godt kvalitet som Gigabyte og andre..


    Hvad med og tage et af de billige Gigabyte P55 bundkort sammen med I5-750 jeg sidder selv med en I7-860 på et Maximus 3 Gene bundkort og det kører som en drøm må jeg indrømme.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Personligt meget glad for mit I5 setup.
    Da jeg overvejede "problemet" med at skulle køre grafikkort i et SLI/Crossfire setup, kom jeg bare frem til at hvis jeg absolut skulle gøre det, så er der en lille tab ved at køre det med 8x8 og et tab ved at køre de 2 kort sammen; er jo ikke ligefrem fordi man fordobler FPS. (hvis et spil overhovedet skalerer godt nok til at udnytte det; selvom der self bliver flere og flere spil)
    Derfor gør jeg personligt det (og er blot en personlig perference som jeg anbefaler) at jeg køber et high end kort i den nyeste serie når det er tid til at opgradere.
    Har nogle grunde til det:
    1. Der har været nogle driver problemer ved at køre Dual. GPU setup, bliver self bedre med tiden.
    2. For mig er det bedre med den ekstra plads, som 1 kort kontra 2 kort giver, pga. airflow i kabinettet.
    3. At købe et grafikkort er meget mere end at blot at købe rå grafik kraft, med nye generationer af kort kommer der nye teknologier som kan være værdifulde.


    Og så udfordrer jeg dig til at vise mig at den AMD processor skulle være bedre til gaming end en I5.
    Det er ligesom at sige at venstre er bedre end højre, det kommer an på hvad man prøver at opnå at forbedre.


    Se bland andet også på varme udviklingen, strøm forbrug og andre relevante teknologier inden du beslutter dig.

  • Jeg tror ikke du vil kunne mærke forskel in reelle situationer på de to processorer, da de er marginalt forskellige i ydelse.


    Det er rimelig svært at finde et sted hvor man med faktuel underbyggelse bygrunder hvilken er bedst. Her er der dog lidt læsning, du kan gå i gang med:
    http://www.tomshardware.co.uk/…?xtmc=i5_vs_phenom&xtcr=1


    Hvis du skal give i5 en chance for god OC, så ville jeg vælge et andet board end Asrock. Det er ikke en hel fair sammenligning for de to. Jeg ville ude tvivl vælge et Phenom II system på baggrund af bundkort, hvis de to bundkort var de eneste i overvejelserne.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon


    Alle P55 understøtter kun 8x8 pcie ved to kort, der er et par bundkort med en ekstra chip (NF200) der giver 16x16, og det du har kig på er ikke et af dem ;)


    Han kan nok ikke mærke forskel alligevel på om hans bundkort kører 8x8 modus crossfire ;)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate