Hvilket setup til ny gaming-pc? AMD eller Intel

  • Hej alle


    Nu orker jeg ikke min gamle møgspand mere, som der bare har været MASSER af problemer med. Jeg har derfor kig på en ny computer fra topdata, som passer godt til mig, da jeg ikke skal have den med styresystem (har selv windows7), og da jeg vil have mit eget grafikkort i (har et 5770 med 1GB).


    Jeg kan, på den ene side, vælge sådan et bæst her:


    http://topdata.dk/product.asp?product=6771


    Det er med AMD phenom 3,4 og er en ret billig løsning. Jeg snakkede med topdata og fik at vide, at jeg uden grafikkort ville kunne få den til 4.600 kr.


    Alternativet er en dyrere computer med intel chipset


    http://topdata.dk/product.asp?product=6721 (i5) - har hørt mange vælger i5 til gaming af en elelr anden grund - ca. 5.000 uden grafikkort


    http://topdata.dk/product.asp?product=6721 (i7) - ca. 5.400 uden grafikkort


    Som sagt skal computeren bruges til gaming, selvom jeg da også laver meget andet på den. Det er bare kun spil, der kommer til at presse computerens kræfter i nævneværdig grad, og dér hører jeg, at AMD er ca. lige så hurtig som intel...


    Har så disse spørgsmål, som jeg håber, I vil svare på, under hensyntagen til at jeg ikke skal overclocke maskinen - højst en smule i hvert fald:


    1. Hvilken computer ville I vælge - og hvorfor naturligvis?


    2. Hvis jeg vælger at tage Intel-chipsæt, er der så en fordel ved i5? Det er billigere, men jeg synes tit, jeg hører det anbefalt til gamere


    3. Vælger jeg at købe på et super skidt tidspunkt? Der kommer nye grafikkort fra Nvidia nu, har jeg noteret mig, men jeg har jo allerede grafikkort, så det betyder ikke så meget... derimod hører jeg også, at der er nye processorer og chipsæt på vej, men det er der måske altid? Det er jo bare surt at købe, hvis prisen falder drastisk over den næste måned, eller hvis man kunne få en betragteligt bedre computer til samme pris...


    Håber I vil hjælpe :)

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Det der er sgu lidt mere kompliceret end som så, min ven ;).


    Ser du ydelse kr for kr, så er det AMD du skal have, er en phenom II 965 ligeså stærk som en intel I5-750, nej det er den så ikke, kommer AMD med nye chipset nu ?, ja det gør de, de kommer med 890FX NB og 850 SB indbygget, chipset 890G er allerede her, spørgsmålet er så kan AMD så følge Intel i spil, som du vil bruge den til, svaret må være både ja og nej.
    Spillemæssiget har AMD altid været stærkere grundet deres indbygget memory controller, men det ændrede sig da Intel lancerede I-modellerne som gør det samme, bare med en mere effektiv arkitektur.


    Jeg tror, uden at vide det, men med det nye chipset så kan Phenom II godt følge I5 til dørs lige indtil du skruer op for hastigheden på I5, så er der igen ikke noget at gøre.


    Dermed slet ikke sagt at AMD er noget lort for det er det bestemt ikke, en 965 har så mange kræfter i forvejen at den sagtens kan følge alt hvad der hedder spil til dørs nu og lang tid frem, men det vil ikke være nr. 1 eller 2 på listen.


    Tager du I5-750 og et P55A chipset og OC den godt, så må selv I7-920 D0 se sig slået i spil uanset om den har flere strenge at spille på og i det leje kan AMD simpelthen ikke være med for tiden, det er fakta.


    Uanset hvilket setup, som du vælger at købe, så vil du ende op med alletiders maskine til at spille på ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Takker! Men har jeg forstået det rigtigt i forhold til, at computerne - også i spil - prismæssigt følger den ydelse, de har? Altså Phenom 3,4 ghz er lidt ringere end i5 2,66 ghz, som er lidt ringere end i7... Altså hvis man glemmer alt om overclcok?

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Det kan man i teorien godt sige ja :)


    Hvis du tager syntetiske benchmarks med samme gfx og de tre cpu'er i en kamp mod hinanden, vil det nok være PII<i5<i7.


    Jeg vil sige at en i5 og i7 nærmest tigger om at blive OC'ed, da de simpelthen her kings of their domains her. Hvis du gerne vil OC din maskine med ekstra ghz til følge, så er i5 og i7 gode valg. Hvis du vil have en billig og godt ydende cpu, der kan OCs rimeligt og VIRKELIG simpelt, så ville jeg tage en Phenom II. Den unlocked multiplier er simpelthen en drøm at arbejde med.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Fedt, mange tak! Hvis jeg så ta'r en Phenom II, kan jeg vel overclocke den 200 mhz eller sådan, hvis jeg får mod på at lege lidt med det :-)


    Det ender jeg nok med. Håber jeg får et fint gaming-system med den første løsning fra Topdata så. Faktisk er den langt mest rettet mod Starcraft II, som skidtet bare skal kunne køre uden problemer. Kan slet ikke vente på det spil :cheers:


    Vil meget gerne høre flere comments / evt. forslag til andre computere... jeg skal sgu købe noget ordentligt denne gang :)

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Ved at ændre på multiplier alene, har jeg ocet min 400mhz. Det tog ca.2 minutter og jeg er sikker på at jeg kunne komme tættere de 4ghz clockfrkvens, hvis jeg samtidig rodede med volt og andre settings. Og nu er den phenom du vælger jo en stepping nyere mener jeg.


    Køb et fx790 bundkort, 4-8 gb gode ddr3 Ram og endnu et hd5770. Så har du sq en maskine, der ikke står tilbage for så meget. Jeg ville dog samle selv fra bunden i stedet for en færdig pakke hos topdata :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Tja, det kunne da også være en fordel på flere punkter, men desværre har jeg kun erfaring med at udskifte grafikkort, pci-kort og ram, og jeg orker ikke til at rode mere med computere nu... har brugt så ufatteligt mange timer på at prøve at få min gamle møgspand til at virke, så nu skal det altså være... Tror jeg køber den fra topdata. Måske man skulle smide lidt ekstra penge i og tage det bundkort, der kan køre Crossfire... så kunne man altid købe et nyt gfx senere hen og opgradere til fx 2x5770 for lige at give den et spark i røve.


    Eller hvad mener I? Er komponenterne ellers nogenlunde fornuftige i http://topdata.dk/product.asp?product=6771 ?? Hvad burde jeg evt. opgradere (man kan konfigurere nogle dele derinde, og jeg har jo et 5770 at smide i den)

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Du skal i hvert fald sørge for at det er en ordenlig psu. Både watt og kvalitet skal være i orden.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H