Nyt grafikkortet - men hvad siger XP?

  • Hej alle!


    Jeg står i den uheldige situation, at jeg længe har haft problemer med min computer. Det er en dual core 3 ghz med 4 GB ram købt hos getmore (lang historie kort - køb ALDRIG hos getmore). Den er stadig stærk nok til det, jeg skal bruge den til (starcraft 2), og grafikkortet er måske den stærkeste komponent. Det var oprindeligt et Geforce 260, men det var fejlbehæftet, og så fik jeg fat i et Radeon 4850, som vist HELLER IKKe er i orden. Når jeg spiller går skærmen i hvert fald tit i sort, eller driveren 'svarer ikke', som fejlbeskeden siger.


    Nå, men så vil jeg kigge på en ny mode, der ca. svarer til mit gamle 4850/Geforce 260. De havde vist begge kun 512 eller 896 mb ram. Håber I vil hjælpe mig med to spørgsmål i forbindelse med købet:


    - der er vist kommet nye kort siden 4850, så hvilket skal jeg have, der svarer til dette eller måske er lidt kraftigere? Det gør ikke noget, om det er Nvidia...


    - det er noget med, at winxp, som jeg stadig kører med, ikke vil arbejde med mere end 4 GB ram som max. Hvis jeg nu køber et grafikkort med 1 GB, vil disse så 'gå fra', så min computer reelt kun kører med 3 GB normale ram? Mener at have læst, at de 4 GB er regnet ud fra både normale ram og ram på grafikkortet. Hvordan fungerer det?


    Håber, I vil hjælpe - takker :-)

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JenSLyN
    - det er noget med, at winxp, som jeg stadig kører med, ikke vil arbejde med mere end 4 GB ram som max. Hvis jeg nu køber et grafikkort med 1 GB, vil disse så 'gå fra', så min computer reelt kun kører med 3 GB normale ram? Mener at have læst, at de 4 GB er regnet ud fra både normale ram og ram på grafikkortet. Hvordan fungerer det?


    Hvis du kører med et 32bit styresystem (uanset om det er XP, vista, "7" eller noget helt fjerde) så kan systemet kun håntere en samlet mængde memory på 4GB. Disse 4GB er ALT hvad systemet har af memory, dvs også på grafikkort, netkort, lydkort osv.


    Som regel er det kune grafikkortet der giver "problemer" idet den memory der sidder i resten af systemet normalt ikke samlet set bliver til ret meget.


    Så ja, med 1GB på grafikkortet vil du kun bruge ~3GB fra systemet.


    /ask

  • Du skal bare passe på med at købe et grafikkort, der har extended ram (undertiden kaldet turbocache), for det er noget, der stjæler fra systemram på bundkortet. Dermed er den type grafikkort billigere. Så køb et 'selvgående grafikkort'. Så mener jeg iøvrigt ikke, at windows xp's kapacitet er begrænset af ram mængde på diverse enheder, snarere tværtimod. Naturligvis 32 bits systemer generelt. Normalt er det ca. 3,25 Gb ram windows kan 'se'. Højreklik på 'denne computer' og vælg Egenskaber, så står det på første faneblad. Det er vist endda lidt værre, idet eet program højest kan tildeles 2 Gb.
    Men GPU'en kører sit eget løb med sin ram, hvis den ellers ikke er af extended ram typen.

  • Min computer kan se 3,5 gb nu, og det passer vel meget godt med, at jeg har et 512 mb-kort indstalleret...


    Men så må jeg hellere få fat i et nyt. Jeg tænker, at jeg så også kun vil have 512 mb i det nye, da der ellers vil ryge meget fra systemet. Alternativt skal jeg tage mig sammen til at få fat i windows 7 :-)


    Hvilket 'moderne' grafikkort svarer ca. til 4850-modellen? Det må gerne være en smule stærkere - ikke svagere - kan ikke håndtere at gå ned i ydelse :-)


    Tak!

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB



  • Så ville jeg investere i et 5770, det yder lige under 4890 og bruger mindre strøm samt dx11, og når du nu er igang, så smid de basseører efter win7 i 64 bit, så kan du bruge alle dine ram både systemram og GFX ram.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().


  • Der vil jeg tilslutte mig :)
    Få dig Windows 7 x64 og et HD5770 eller et HD5750 (der også yder bedre end hd4850)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Tak for råddene! Ender nok med at købe et nyt grafik- og lydkort, så jeg kan få alle ram i gang. Jeg kan heller ikke få mit gamle Creative Sound Blaster 5.1-lydkort til at fungere i windows 7, så det skal vel også skiftes ud. Ret frustrerende med alt det pjat.


    Jeg kiggede på 7750-kortet, men til min forbavselse ser det da netop ud til IKKe at være stærkere end 5850? I hvert fald i følge denne test: http://benchmarkreviews.com/in…d=72&limit=1&limitstart=9


    Misforstår jeg noget totalt? Det ser det ud til, at 4850-kortet er noget stærkere!

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JenSLyN
    Tak for råddene! Ender nok med at købe et nyt grafik- og lydkort, så jeg kan få alle ram i gang. Jeg kan heller ikke få mit gamle Creative Sound Blaster 5.1-lydkort til at fungere i windows 7, så det skal vel også skiftes ud. Ret frustrerende med alt det pjat.


    Jeg kiggede på 7750-kortet, men til min forbavselse ser det da netop ud til IKKe at være stærkere end 5850? I hvert fald i følge denne test: http://benchmarkreviews.com/in…d=72&limit=1&limitstart=9


    Misforstår jeg noget totalt? Det ser det ud til, at 4850-kortet er noget stærkere!



    Altså nu skal vi lige være enige om hvilke kort vi snakker om, da der er sket en sammenblanding her ;).


    1.5870
    2.5850
    3.5770
    4.4850
    5.5750


    Sådan ser ydelses forskellen ud på de forskellige kort til det som du vil bruge kortet til, nemlig at spille på, så må du selv lige se hvilket kort du ønsker og hvor mange penge du vil smide efter det.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Damn, jeg koger lidt! Takker! Det var bare fordi, Renegger sagde, at 5750-kortet yder bedre end 5850, hvilket ikke lader til at være tilfældet :-)

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JenSLyN
    Damn, jeg koger lidt! Takker! Det var bare fordi, Renegger sagde, at 5750-kortet yder bedre end 5850, hvilket ikke lader til at være tilfældet :-)


    Jeg skrev bedre end HD4850 :) Det viser sig så, at det ikke er korrekt heller ;) Min fejl..

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Prøvede vist også at skrive 4850, som var mit gmale kort! Men det er da godt, at 5770-kortet er hurtigere! Har netop købt sådan et fra XFX til 1095 kr. Tror det var et fint køb :)


    Er det sandt, at 5770 bruger mindre strøm end 4850? Jeg kommer til at tænke på, om problemet måske kunne være min strømforsyning... men så ville computeren vel bare lukke ned med det samme, hvis ikke den fik nok strøm under et spil? Eller hvad ville der ske?

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Vil da lige give mit besyv med og kommentere at SC2 kører udmærket på Highest, på min PC (som bla. har et 4850) :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Heldigvis er skidtet ikke super tungt - det gør ikke ngoet, det skal bare køre godt :)


    Har du fået skaffet en beta key til skidtet? Damn det ville jeg gerne ha'! Det er mere elelr mindre kun pga. det spil, at jeg skal have gang i min spand :D

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JenSLyN


    Er det sandt, at 5770 bruger mindre strøm end 4850? Jeg kommer til at tænke på, om problemet måske kunne være min strømforsyning... men så ville computeren vel bare lukke ned med det samme, hvis ikke den fik nok strøm under et spil? Eller hvad ville der ske?



    Jeps det er rigtigt, den bruger mindre strøm, det gælder for hele 5xxx serien, af den simple grund, at chip RV870 som ligger til grund for 5xxx serien er lavet i 40nm størrelse fremfor 55nm som 4850 er bygget i. Der ud over kommer yderligere optimeringer af strømstyring af selve chippen, den er osse blevet ikke bare lidt, men meget bedre.


    Får dit GFX ikke nok strøm eller ligger lige tæt på grænsen hvilket kan skyldes v-drop, vil du enten få et reboot eller skærmen fryser og lyden kører videre. Dog er det ikke så simpelt alligevel, da driveren også kan lave samme problematik.


    Du kan altid se om din PSU kan følge med ved at bruge dette program


    http://www.antec.outervision.com/


    Så taster du bare hele dit system ind og trykker calculate, har du så et overskud på 100 watt eller mere, så sidder den lige i skabet ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JenSLyN
    Har du fået skaffet en beta key til skidtet?


    Dine ord, ikke mine * wink wink *

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Takker for forklaringenm, Ebo! Jeg håber ikke, det er min strømforsyning, der driller! Det må jeg sgu hellere være obs på


    Mente skam bare, om du havde fået en Starcraft beta key af blizz? :) Jeg kan kun spille mod bots, da jeg ikke har en key... og det stinker :P Overvejer at købe en online!

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Har ikke selv en key så jeg er også "grounded" indtil videre, har dog en ven som kom ind (og aldrig spiller) så jeg låner hans PC i ny og næ ;)


    PS: Mht. til Creative lydkort og Vista/Windows 7 - husk lige at installere Alchemy, ellers så ryger hardware supporten i spil (hvilket bla. fucker Fallout 3 helt op)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Damn, lækkert!


    Kan du ikke bare bruge hans account på din egen computer? Så kan du jo spiklle så meget, du vil!


    Mht. lydkort så bliver jeg nok nødt til at købe et nyt for at få det til at køre i Vista. Har kun haft creative før... hvis man køber bare en nogenlunde ny model, så burde den da kunne køre i windows 7? Vil helst ikke bruge mere end 300 kr. på det :)

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Sagtens, problemet ligger dog i måden at Microsoft har valgt at håndtere lyden på. Såvidt jeg kan huske ( og dette er vagt, utroligt vagt) så ignorerer Vista og Windows 7 hardware support for lyd og bruger istedetfor CPU'en hvilket gør et Creative lydkort relativt overflødigt - dette har creative dog "fikset/omgået" ved at lave Alchemy som giver Lydkortet magten igen. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |