Kan for lille PSU resultere i Crash?

  • Jeg har følgende setup


    Intel Q9550@Standard med en Zalman CNPS9500A køler
    Intel DP35DP Mb
    8 gb Ram (kan ikke huske frekvens :/ )
    En Random 630 Watt PSU


    Har førhen haft et GTX280 kort siddende, som Crashede ved spil når kabinettet var lukket og kølerne skruet ned, men efter jeg har installeret et GTX295 sker det 10 gange hurtigere. Det sker kun i spil og hurtigere jo større grafiske belastninger.


    Har altid regnet med at det skyldes for høje CPU-temps, men nu sidder jeg og har kørt Prime95(blend test) i et kvarter og i den tid er temperaturen ikke kommet over 57 grader.


    Samtidig kører udpakningen af en 50 gb blu-ray i winrar så jeg tænker at rammene også får tæsk nok.


    Nu ved jeg jo så at GTX295 anbefales at køre på min en 650w, og mit spørgsmål er så, hvorvidt mit problem vil løse sig ved at installere en større PSU. Eventuelt, hvilken i kunne anbefale (tænker selv noget 800+ fra corsair).

  • Hvis ens computer går ned under heavy load så kan det sagtens være din PSU, specielt hvis spillet kører uden problemer(grafiske fejl osv) inden den går ned. Men det behøver det dog ikke som udgangspunkt at være din PSU det er galt med. Derfor skal vi lige bruge noget mere info om din PSU.


    Tror at du bliver nød til at finde ud af hvad din PSU hedder, eller i det mindste bare hvilket mærke det er. Ellers kan du tage siden af din computer af og se om der ikke står en klistermærke på. Der skulle gerne være anført hvor mange ampere den levere på 12v linien.


    Hvis jeg husker rigtigt så er det omkring de 42A der er anbefalet til et GTX 295.

  • Tak for svar ;)


    Inden den crasher er der en lækker stabil FPS og ingen glitches el. lign.


    PSU-Mærket noget så fornemt som en APX :roller:


    Der er anført to 12v's linjer
    12v1 og 12v2
    21A 22A


    Skal de så adderes? Ellers er der godt langt op til de 40 A

  • Ja, det betyder at der er 2 rails der så tilsammen yder 43A. Det er optimalt at de 12v kører på en enkelt linie(eller rail), så vidt jeg husker bruger GTX 295 mere end 22A og jeg mener at PCI-E ledningen fra din PSU kun trækker fra en af de 2 rails og derfor ikke levere mere end hvad linien kan trække. Dog er jeg ikke sikker på dette, måske kan en anden give et bedre svar?


    Du kan også prøve at slå SLI fra inde i nvidia kontrolpanelet så burde kortet kun bruge en af de 2 kerner og deraf mindre strøm. Hvis det så ikke crasher kan man næsten udelukke at det er din PSU.

  • Lagde også mærke til at 8-pin stikket er samlet af 2 6-pin stik (hvis det giver nogen mening), hvilket ikke understøttes af de HD5870 kort jeg monterede for en kammerat i sidste uge.
    Single Gpu gav ikke crash så det tyder jo på at jeg bare skal have en ny PSU