Hvorfor resettes data ved hardlock?

  • Som nogle nok ved har jeg for nylig installeret en Accelero Extreme køler på mit 4870x2. Det har resulteret i nogle meget mærkelig fænomener.


    Min computer er begyndt at hardlocke 2 gange i træk når jeg starter et spil, kun ved introen til spillet, har ikke oplevet det mens jeg spiller endnu. Den gør det 2 gange i træk hvor jeg bliver nødt til at genstarte computeren. Derefter virker spillet. Den låser og lyden looper. Jeg kan slet ikke finde ud af hvad der er galt.


    Det andet problem er så at ofte efter den har hardlocket og jeg har restartet computeren skal jeg ofte logge ind på diverse fora som ellers normalt plejer at foregår automatisk. Nogle spil bliver jeg også nødt til at indstille opløsningen igen.


    Det kan da umuligt være sundt for en computer at blive genstartet på den måde, vel? Man ender vel med at brænde sine harddiske af eller noget?


    Det er sgu godt nok lidt nederen...jeg må vel have sat en fedtet finger på printpladen på gpu'en eller noget. Synes det er stort set umuligt at fejlfinde den slags problemer.

    WINDOWS 7 64
    CORSAIR SSD FORCE SERIES 3 120GB
    INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
    ASUS P8P67 DELUXE B3 P67 S-1155 ATX
    8GB CRUCIAL DDR3 BALLISTIX TACTICAL 1600MHZ
    GIGABYTE GEFORCE GTX 580 1536MB
    CORSAIR TX 750W
    XIGMATEK DARKNIGHT CPU KØLER
    AOC 24"


  • Tror ikke umiddelbart at det kan være selve gfx kortet sådan direkte, men har du prøvet at opdatere/geninstallere/rode med dine gfx drivers? Ellers prøv med et andet (om muligt identisk) grafikkort


    til dit andet problem kommer det an på hvilken browser du bruger, men anslår at det er IE, og siden IE er så integreret i windows som det er, så er det nok pga. den pludselige nedlukning at der får rod i dine gemte passwords.


    Om hvorvidt det er sundt at genstarte, så kan jeg sige at harddiskene bliver ved med at rotere når man genstarter (dog findes der bundkort der slukker i et sekund eller to og starter af sig selv, det gør mit), og så længe harddiskene roterer som de skal, så sker der ikke noget. Når harddiskene holder op med at rotere, så lander læsehovederne normalt i deres landing zones (LZs), men hvis computeren slukkes på kontakten, så kan det hænde at hovederne lander udenfor deres LZ. De fleste moderne harddiske har dog et system der guider hovederne ind i deres LZs eller trækker dem helt væk fra diskpladerne hvis strømmen afbrydes.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200