NAS og Router

  • Hallo tweakers 8)



    så er tiden snart kommet til jeg skal have smidt min gamle eksterne HDD ud også skal den sq skiftes ud til en NAS :) problemet er bare at jeg ikk er så skarp til NAS :ph34r:



    men den skal indholde 2 diske og skal kunne køre i raid (altså raid hvor den ene laver backup af den anden) diskene skal ikk være meget større end 500gb :) den skal være forholds hvis nem at sætte op osv...


    jeg skal samtidig bruge en ny router som er nemmere og mere overskuelig end de gamle D-Link routere er da jeg syntes de er lidt kringlede at gå til, de skal have Wi-Fi :)




    håber der er nogen som kan hjælpe :)

  • budget?


    Synology er fantastiske - fx DS209 - og så selv købe diske

    ASUS Maximus X hero (wifi) I7 8700K @4,9 all cores kølet med Swiftech prestige 240 x2, G.skill TridentZ 2x8GB 3466MHz, eVGA GTX 1080 FTW, Corsair AX860i, NZXT Noctis 450 ROG, Samsung 840 Pro 256, 850 pro 512 GB, 960 Pro, 940 evo 120 GB Intelx25-M 80 GB, WD Raptor 150 GB, 1 x WD 3 TB.


  • tjo nu er det jo bare det at jeg ikk har vildt meget plads at gøre godt med ;)



    så en NAS vil være på sit rette lige hva det angår, men aner faktisk intet om raid :boxed: så er lidt lost hva det angår :)



    men skal gerne bruge en NAS med plads til 2xHDD som kan køre raid + en ny ordenlig router :)


  • Qnap er rigtig rigtig nice.. og de har fået gode reveiws.. jeg skal selv have mig en 639, men jeg ved kunne kun forestille mig de er ens med færrer diske.. http://www.qnap.com


    http://www.edbpriser.dk/Produc…id=504531&q=ts-219&sp=all


    http://qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=122


    de er lækre :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Casper Lynge
    det er ikke meget være en at snuppe et mini itx bundkort og en raid controller og 2 diske
    og så noget linux nas distro så er den hjemme mere er der faktisk ikke i det


    det letteste er da bare og skaffe et ATOM/ION bundkort og smide freenas på.. De fleste af dem har enten IDE som man så bruger til "system-disk" og ellers har de 3 SATA så ingen grund til at investere i raid controller da freenas bare kan kører det på softwareplan jo.. ;)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho


    det letteste er da bare og skaffe et ATOM/ION bundkort og smide freenas på.. De fleste af dem har enten IDE som man så bruger til "system-disk" og ellers har de 3 SATA så ingen grund til at investere i raid controller da freenas bare kan kører det på softwareplan jo.. ;)



    ja tak så skifter vi lige over til emnet igen som er NAS og router til mig :9xo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM



    ja tak så skifter vi lige over til emnet igen som er NAS og router til mig :9xo


    jeg sidder med en DIR 655 mener jeg den hedder.. en d-link.. lækker og stabil router!!
    nem
    rimelig pris,
    kører 4 enheder på det trådløse, den ene downloader dagligt med fuld 10mbit og ingen problemer for andre enheder..


  • Der findes ikke raids der tager backup, der findes f.eks. Raid 1 som spejler, men du må ALDRIG forveksle det med backup. Backup er hvilket ordet os sige "Back up" altså gå tilbage, og har du raid 1 kan du ikke gå tilbage hvis systemet dør. Det eneste du har er en reduceret nedetid hvis en harddisk går i stykker, kommer du til at slette noget på den ene disk ja så er det os slettet på den anden.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

    Rettet en gang, sidst af SShadowS ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS


    Der findes ikke raids der tager backup, der findes f.eks. Raid 1 som spejler, men du må ALDRIG forveksle det med backup. Backup er hvilket ordet os sige "Back up" altså gå tilbage, og har du raid 1 kan du ikke gå tilbage hvis systemet dør. Det eneste du har er en reduceret nedetid hvis en harddisk går i stykker, kommer du til at slette noget på den ene disk ja så er det os slettet på den anden.


    Det er jeg 100% klar over, og jeg kan godt se hvorfor du tror at jeg tror den tager backup..
    Dårligt formulereret jeg prøver igen.


    De 2 diske som skal kører raid 1 er netop for den sikkerhed.. i denne raid 1, vil jeg have Qnapen skal tage backup af mine computere og billeder.. Dvs det er ikke raid der tager backup, raid 1 er bare for den sikkerhed af mine backup ikke forsvinder hvis qnapen skulle dø

  • Personligt ville jeg købe følgende:
    -Synology DS209
    -Linksys WTR200N (Gbit og N)
    -2 passende 500gb harddisk


    Så er du godt kørende. Har selv en DS207+ og de er super nemme at sætte op, også til at tage backup af dit system.


    Mvh Stubkier

  • Firedog den har jeg siddet og kigget lidt på :) er der andre lidt mere prisvenlige, når man har SU er den ret dyr :razz:




    yess SShadowS nu skrev jeg jo også jeg ikk var vildt inde i RAID og NAS :ph34r: så bevares jeg tog lidt fejl...



    sad og så So ein Ding hvor han tester en NAS, tror det var en Synology, anyways der sagde han at, den som han testede, kørte i RAID så den ene HDD altid var en tro kopi af anden, det sådan jeg vil have det :)


    så vis den ene går død så har man altid stadig sine ting :)


  • Hvad tænker du på?? er det routeren eller Qnap??


    Altså af Qnap har de forskellige versioner:


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=672103



    Kig eventuelt her og søg dem på edbpriser:


    http://qnap.com/Products.asp


    Altså dem jeg har kigget på til dig er dem under home, da der er mindre funktioner og biliigere.. :)


    så vidt jeg kan se er den 219p den lækreste model og jeg tror ikke du ville mangle noget med den. Men igen, den er lidt dyre end de andre, men så måske lige vente 1-2 måneder mere.. Men ellers se om du ikke kan finde nogle reviews på de lidt ældre versioner :)

  • Med hensyn til router så stemmer jeg for Netgear WNDR3700
    http://www.edbpriser.dk/Produc…ndr3700&sp=all&pid=641103


    Gigabit, dual band wlan (Atheros 2.4 og 5Ghz) og USB porte.


    Den har fået gode anmeldelser på smallnetbuilder.com, samt på sigt vil det være muligt at få tredjeparts firmware på den(f.eks. openwrt :9xo).


    Med hensyn til NAS, så vil jeg sige at du bør gå efter en Synology eller en QNAP, resten lader ikke til at være specielt gode til at opdatere softwaren til deres produkter.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Med hensyn til NAS, så vil jeg sige at du bør gå efter en Synology eller en QNAP, resten lader ikke til at være specielt gode til at opdatere softwaren til deres produkter.


    Det kommer lidt an på hvad den skal bruges til. Ikke nogen tvivl om at Synology og QNAP laver nogle gode kasser, men hvis det "bare" er en NAS der skal bruges er de noget overkill.


    Både QNAP og Synology's NAS-kasser er jo ikke længere bare NAS (Network Ascociated Storage), men små servere hvor man kan installere alt muligt mærkeligt, og hvor de kan kører en masse forskellige typer servere samtidigt med at de agerer NAS - og denne opgave klarer de RIGTIGT godt!


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    ....


    Det er sandt, men jeg vil nu stadigvæk sige at hvis noget skal køre forskellige netværkservices, så vil jeg nu foretrække at softwaren bliver opdateret regelmæssigt for at mindske problemer ved sikkerhedsfejl i services som NASen (SAMBA etc..).


    Uanset hvad, så afhænger valget egentligt ret meget af hvilket budget OP har til disse ting og hvilke krav han har til performance.


    Så BPM hvis vi skal kunne hjælpe dig videre til en specifik model, må du gerne oplyse hvad den må koste (excl/inkl diske), samt hvilke typer data den skal holde på.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Uanset hvad, så afhænger valget egentligt ret meget af hvilket budget OP har til disse ting og hvilke krav han har til performance.


    Så BPM hvis vi skal kunne hjælpe dig videre til en specifik model, må du gerne oplyse hvad den må koste (excl/inkl diske), samt hvilke typer data den skal holde på.


    Det er faktisk ved at være første gang i denne tråd nogen har spurgt til krav omkring den NAS. Man kan hurtigt købe sig fattig i ting der er overkill, hvis ikke dette bliver overvejet inden køb.


    Hvad skal den NAS kunne (udover raid)? Skal den hente torrents, fungere som medieserver (og i skal det være iTunes server eller noget andet), AMP-server, andet?


    /ask