SSD Hvad er godt og skidt?

  • Hey Tweakers :)


    I og med at min Windows 7 RC er ved at have udløbet sin tid, så er det på tide at jeg skal have en ny version lagt ind :)


    Og der kunne jeg lige så godt få mig en SSD harddisk samtidigt da jeg ikke er tilfreds med ydelsen fra min nuværende harddisk som system drev, også jeg ikke skal bøvle med ominstallation igen når jeg for sådan en :)..


    Jeg har et budget på 2000kr.


    Og jeg vil gå efter højest skrive/læse hastighed og plads skal helst ikke under 32gb.


    Hvad vil da bedst kunne betale sig?


    At smide 2 mindre hurtigere diske i Raid 0, eller køb 1 hurtig disk ?


    Kunne f.eks være:
    2x Kingston SSDNow V-Series Desktop Upgrade Kit 40 GB
    Og Adaptec RAID 1220SA


    eller:
    1x Kingston SSDNow V+ Series Bundle kit 64 GB


    Grunden til Kingston valg er at der er alt hvad der skal bruges til montering :)


    Men hvad ville kunne give den bedste ydelse for pengene?


    Håber der er nogle nørder som vil hjælpe :rules:
    /nitan

  • Jeg ville hellere tage en Intel x25m G2, random write er meget hurtigere på den.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Jeg ville hellere tage en Intel x25m G2, random write er meget hurtigere på den.


    Har forsøgt mig at søge rundt på Edbpriser, og kan umiddelbart ikke finde noget monterings sæt fra 2.5" til 3.5"..


    Derfor er det at jeg ikke har valgt andre diske end Kingston da det er med i pakken

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nitan


    Har forsøgt mig at søge rundt på Edbpriser, og kan umiddelbart ikke finde noget monterings sæt fra 2.5" til 3.5"..


    Derfor er det at jeg ikke har valgt andre diske end Kingston da det er med i pakken


    Det er der da med i alle Retail versioner af Intels diske.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nitan


    Har forsøgt mig at søge rundt på Edbpriser, og kan umiddelbart ikke finde noget monterings sæt fra 2.5" til 3.5"..


    Derfor er det at jeg ikke har valgt andre diske end Kingston da det er med i pakken


    har en intel x25m, og der er en plade med i pakken hvor du kan montere disken på så den passer i et 3,5" slot

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af martinta


    har en intel x25m, og der er en plade med i pakken hvor du kan montere disken på så den passer i et 3,5" slot


    Og jeg har selv 2 af dem, som du kan se i min signatur. Og de var begge med rammen.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS


    Og jeg har selv 2 af dem, som du kan se i min signatur. Og de var begge med rammen.


    Ah okay super :)


    Vil da lige prøve at køre en sammenligning så..


    Men hvad ville kunne betale sig mest, 2 mindre hurtige i Raid 0 eller 1 hurtig single?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nitan
    umiddelbart bedste disc jeg kan opstøve er


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=638125


    med 220Mbps Læse / 180Mbps Skrive...


    Hmm hvor ser du det? Der står intet om det er sekventiel eller random læsning og skrivning...

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    På corsair side står der at den køre 220/120MB/s
    http://www.corsair.com/products/ssd_performance/default.aspx
    det er kun 128GB & 256GB versionerne som køre 220/180MB/s


    Og det er:
    # Maximum sequential read speed 220MB/s
    # Maximum sequential write speed 180MB/s


    Sekventiel hastigheder, hvilket du ikke kan bruge til noget i forhold til random når du jo skal bruge den til system disk. Så du kan ikke bruge de tal til noget.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    På corsair side står der at den køre 220/120MB/s
    http://www.corsair.com/products/ssd_performance/default.aspx
    det er kun 128GB & 256GB versionerne som køre 220/180MB/s


    Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS


    Hmm hvor ser du det? Der står intet om det er sekventiel eller random læsning og skrivning...


    Havde blot taget Edbpriser og lagt max pris 2000, Læse Min. 220, Skrive Min. 180. Hvor den så kom op..


    Og har så også kigget her:
    http://www.ccereviews.com/revi…4gb-ssd-cmfssd-64gbg2d/3/

  • de har godt nok ikke alle ssd'er med :) men du kan få et nogenlunde billede af deres ydelse [URL=http://www.tomshardware.co.uk/charts/2009-flash-ssd-charts/benchmarks,48.html]her[/URL], du skal bare lige klikke på "desktop performance" :)

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af martinta
    de har godt nok ikke alle ssd'er med :) men du kan få et nogenlunde billede af deres ydelse [URL=http://www.tomshardware.co.uk/charts/2009-flash-ssd-charts/benchmarks,48.html]her[/URL], du skal bare lige klikke på "desktop performance" :)


    Oki umiddelbart har Tomshardware ikke lige den Corsair som jeg har kigget på :)


    Men nu stiller jeg mig selv et nyt spørgsmål :oops:


    Vil det være overkill for mit system og smide en Intel X25-E Extreme 32Gb i den, i forhold til Intel x25-M Mainstream 80Gb ?


  • vil mene det kommer an på merprisen.. hvor meget skal du give for en x25-E i forhold til x-25m?? er ydelsen det ekstra værd i forhold til det plads du får mindre af?? 32 GB er virkelig ikke meget hvis du vil have et OS liggende på den og evt temp. filer der kommer i ny og næ..

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • forhåbentlig smider man temp filer over på ens lager disk når man kører SSD da.. :S


    Hvis du vil have Intel E så skal du godt nok mene det seriøst, altså 32 gb er jo ikke billigt og er efter min mening lige lidt nok hvis du køre std win7, hvis du derimod tweaker din Win7 og skærer alt unødvendigt væk ville du nok kunne klarer dig med de 32 gb plads.. =)


    Men hvad med evt at vente indtil Sandforce rigtigt kommer på markedet?.. Vertes Pro 2 mener jeg kommer med den, den ligger på en write/read på over 200.. Der står lidt om en beta-test af den inde på bit-tech.net.. Jeg venter selv på at de kommer på markedet for at se hvad de kan og til hvilke penge de kommer.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho
    forhåbentlig smider man temp filer over på ens lager disk når man kører SSD da.. :S


    Hvis du vil have Intel E så skal du godt nok mene det seriøst, altså 32 gb er jo ikke billigt og er efter min mening lige lidt nok hvis du køre std win7, hvis du derimod tweaker din Win7 og skærer alt unødvendigt væk ville du nok kunne klarer dig med de 32 gb plads.. =)


    Men hvad med evt at vente indtil Sandforce rigtigt kommer på markedet?.. Vertes Pro 2 mener jeg kommer med den, den ligger på en write/read på over 200.. Der står lidt om en beta-test af den inde på bit-tech.net.. Jeg venter selv på at de kommer på markedet for at se hvad de kan og til hvilke penge de kommer.. =)


    Tjo men gør de det inden den 1. Marts 2010 ?


    For er begrænset hvor meget jeg har lyst til at bruge min nuværende Win 7 RC indtil Sandforce kommer :)


    Men kan forstå at det ikke er nogen bonus at smide 2 mindre gode disce i et Raid 0, istedet for 1 disc med højere performance :)


    Som SshadowS er inde på:

    Quote

    Sekventiel hastigheder, hvilket du ikke kan bruge til noget i forhold til random når du jo skal bruge den til system disk. Så du kan ikke bruge de tal til noget.


    Findes der discs lige pt. til fornuftige penge med det Random Hastighed?
    Og hvor stor vil den forskel være iforhold til Sekventiel Hastighed?


    ----------------------------------------------------


    Umiddelbart kan jeg også se at Intel X25-M G2 80Gb kører på sekventiel hastighed på 250read/70write.


    Hvor at Corsair SSD Extreme 64Gb kører 220read/135write sekventielt..


    Kunne ikke forestille mig at de 16Gb extra i Intels skulle være bedre end næsten 2 gange højere write på Corsair...


    Men kan jo godt tænkes jeg ser på de forkerte specs på harddiskene :)

  • Er med flertallet her. Enten Intel X25M eller Kingstons tilsvarende. Har du ikke prøvet en SSD før, har du noget godt i vente.
    Den X25 jeg har i min laptop skulle faktisk have været til den stationære, men efter at have prøvet den, ville jeg ikke have en SATA i den igen.
    Grunden til de to Velociraptors i den stationære, er at jeg ville prøve noget nyt. De er en smule hurtigere end X25 (gen1) - bortset fra accesstime.