NAS som musikanlæg med itunes

  • Hej!


    Hermed kaster jeg mig helt grøn ud i netværksharddisk-balladen.


    Jeg har købt mig et par aktive højtalere med indbygget DAC (Avi ADM 9.1 -fantastiske...)


    Og skal nu have al min musik samlet på en eller anden form for medieboks der kan afspille via itunes.


    Jeg ripper min cd'er i Apple lossless format, hvilket betyder at sange fylder i omegnen af 50-100mb/stk. Jeg skal dermed bruge en del plads, nok nærmere betegnet omkring 1TB til at starte med.


    Grunden til at jeg vil bruge itunes som afspiller, er at jeg så kan bruge programmet 'Remote' på min iPhone til at styre det hele med.


    Højtalerne har somsagt indbygget en fremragende DAC, og de skal derfor fødes med et digitalt signal via optisk toslink kabel.


    Jeg har fundet ud af at der er talrige måder at sætte det op på, og vil her nævne nogle af dem jeg har overvejet:


    1: Macbook med extern 2.5" usb hd, der sender et trådløst signal til en airport express som er koblet direkte til Højtalerne med optisk kabel. -Enkel og smart løsning, men ingen anlæg når lillemor er ude af huset med macbooken, samt lidt besværligt med en extern hd der i tide og utide skal sluttes til og fra computeren.


    2: Apple TV. Står permanent og afspiller musikken og tilsluttes og en externe hd. Men det kan den vist ikke bare uden lidt hack og tweak...? Kan man styre en Apple TV uden en skærm? Kan den tilsluttes en pc-skærm eller kun et tv? Kan jeg få adgang til itunes udelukkende fra min Iphone via remote?


    3: Macmini. Står permant med extern hd koblet direkte til højtalere med optisk kabel. Enkelt, men lidt dyrere end Apple tv....


    4: NAS med 1 TB hd fx denne:http://www.edbpriser.dk/Product/Reviews/Review.aspx?aid={15C01A02-17E1-402B-B00D-B533A40196FE}


    Kobles til min router, en Dlink Dir 615, via lan-kabel, min stationære pc er også koblet hertil via kabel, og min airport express kobles også til med kabel. Dvs NAS sender musik gennem router til airport express som sender videre til højtalere med optisk kabel.


    Mit store spørgsmål er så: Kan Nas'en afvikle itunes uden at have min pc kørende? Jeg er meget ude efter en strømsparende løsning, hvor mit store tørstige gamer tower ikke behøver at stå tændt.


    Hvis ja, så burde jeg jo blot kunne styre NAS'en med Remote på min Iphone, -og så kører det :-)



    5: En sidste og optimal løsning ville være en NAS der alene kan afvikle itunes med optisk lydudgang indbygget. Så ville jeg bare kunne forbinde den direkte med højtalerne og undgå at skulle igennem min airport express, -hvilket jeg gruer lidt for vil komme i uoverskuelig konflikt med min anden router (dlink dir 615), altså, at det bliver problematisk med to routere koblet sammen....



    Forvirret??


    Jeg er sku selv en smule.


    Håber der er nogen der ligger inde med superløsningen derude.



    På forhånd mange tak :-)



    Mvh Velsing

    Asus A8N SLi
    AMD Athlon X2 4400+
    3Gb Noname Ram
    Gigabyte Ati 4850 1Gb passivt kølet
    X-Fi Fatality

  • For det første virker dit link til NAS'en ikke.


    En Airport Express er rigtig smart - ingen disksution om det (har den selv ;)). Den skal dog have en tændt computer for at kunne afspille, og det skal afspilles fra iTunes! Du kan ikke streame og derigennem bruge det som trådløse computerhøjtalere!
    En anden lille nitte er at den skære første sekund af musikken, hver gang man skifter nummer. Noget der kgodt kan være irreterende i længden, men også noget man muligvis kan leve med..


    Så noget med enten din stationære computer eller en Mac mini er nok det bedste!. (en Mac mini kan evt også skjules under tv og fungere som mediecenter ved siden af!!)


    Ellers synes jeg du skal kigge lidt på Sonos :9xo
    Tror lige det er dig. Du kan via din iPhone/iPod touch streame musik fra en NAS eller en tændt computer til en musikenhed. Den der hedder ZP90 er passiv, og har optisk output :D


    Ser du så er det fedt! - og det virker langt bedre end Appels løsning. Har selv arbejdet en hel del med begge opsætninger.

  • Hvis der ikke skal bruges mange zoner, så er det også værd at kigge på logitech squeeze box. Den fungerer også ret godt, men er væsentligt billigere (og ikke så lækker) end SONOS.


    /ask

  • nas synology 209 plus squeeze box og alle dine behov nnu ogo i fremtiden vil blive dækket.

    ASUS Maximus X hero (wifi) I7 8700K @4,9 all cores kølet med Swiftech prestige 240 x2, G.skill TridentZ 2x8GB 3466MHz, eVGA GTX 1080 FTW, Corsair AX860i, NZXT Noctis 450 ROG, Samsung 840 Pro 256, 850 pro 512 GB, 960 Pro, 940 evo 120 GB Intelx25-M 80 GB, WD Raptor 150 GB, 1 x WD 3 TB.


  • Tak for alle jeres gode svar og forslag.


    Det lyder måske lidt dumt, men når en NAS bare skal stå og streame musik til enten en Sonos, Squeezebox, eller evt. Mac mini, er det så egentlig ikke flintrende ligegyldigt hvilken en det er?


    Altså for at klare den ene opgave?


    Jeg lå søvnløs halvdelen af natten og nåede frem til at følgende setup nok bliver løsningen:


    Det skal nok lige nævnes at de tre vigtigste parametre er: Nem/enkel opsætning, lavt strømforbrug samt stor brugervenlighed


    Nå. Mini Mac med extern HD på 1TB, sluttes direkte til Højtalerne via optisk kabel, den sluttes ligeledes til min 24" Eizo Monitors anden DVI-indgang (min gamer pc sidder i den første indgang).
    Således kan jeg styre musikken i iTunes på min store skærm eller via remote på min iPhone. Jeg får så samtidig muligheden for både en Mac og en PC på samme skærm, og da Mini Mac'en er en af de mest strømbesparende computere -langt mere end mit store gamer-tower- vil jeg nok benytte Mac'en til almindelig surf og billedredigerening m.m. Og så kun 'fyre op for toweret' når der skal games, -hvilket efterhånden er sjældent med to knægte på 1 og 4, kone samt fuldtidsarb. ;-)


    Mini Mac'en ryger også på min netværksrouter, så jeg kan hente podcasts, albuminfo, internetradio, samt kommunikere mellem den og pc'en...


    -Når jeg så går ned og køber mig en af derhersens nymodens compact disks, så smider jeg den i Mac Mini'en ripper den i Apple Lossless, og arkiverer selve skiven i kælderen. Ja, og så kører det vist, så vidt jeg kan se...



    Grunden til at jeg i sidste ende styrer lidt udenom NAS, er at min erfaring siger mig at alt pc-relateret der er bare en smule mere kompliceret end at isætte en ramblok med 100% sikkerhed aldrig virker før man er på den anden side af 4 dages forumtrevlinger og frustrationer. -Også en grund til at der går mere Mac i den... ;-)



    Lyder det nogenlunde, eller er jeg fuldstændig galt afmarcheret?


    Endnu en gang tak for besvarelserne.


    Mvh Velsing



    PS: Jeg smutter nu alligevel forbi hifiklubben en af dagene og får dem til at forklare mig Sonos/Nas systemet..

    Asus A8N SLi
    AMD Athlon X2 4400+
    3Gb Noname Ram
    Gigabyte Ati 4850 1Gb passivt kølet
    X-Fi Fatality

  • Vil da støtte dig med en Mac. Der går man aldrig forkert :clap: :clap: :clap:


    Men få styr på Sonos først. Det er enkelt, bruger ikke meget strøm og usansynligt stabilt! Du får ikke din Mac, det er træls, men du får noget helt netværksstyret musik. Det er en anden løsning, der er helt anderledes bygget op.


    Men to gode løsninger. Har du tjekket hvor meget man kan styre iTunes fra en iPhone?? Har ikke selv fået købt mig selv en endnu...

  • Tja, altså det er jo så mit næste problem. Jeg har programmet Remote på mn iPhone, og får let og enkelt forbindelse med iTunes over det trådløse netværk. Så langt at iTunes fortæller mig at jeg nu kan styre det fra min Remote enhed. Men min telefon leder efter biblioteket og kan ikke finde det. Jeg er nu på den anden side af 4 dages forumtrevlinger og frustrationer i den sag -uden held. :-( jeg bruger Vista og har en eller anden fornemmelese af at det bliver plug & play på mini mac...


    Et eller andet sted utroligt at sansynligheden for at noget virker på en pc er så lille i 2010....



    Derudover så har mine venner berettet at Remote er et super fedt program der lader en styre det meste i iTunes med visning af covers osv...


    Glæder mig til l..... Virker ;)


    Velsing

    Asus A8N SLi
    AMD Athlon X2 4400+
    3Gb Noname Ram
    Gigabyte Ati 4850 1Gb passivt kølet
    X-Fi Fatality