kan ikke detecte HDDs

  • Sidder på følgende system


    asus p5q pro
    4gb kingston 6400 ram
    intel core 2 duo cpu
    en eller anden ocz psu
    1 western digital 160gb meget gammel hdd (IDE)
    1 seagate 500gb forholdsvist ny hdd (SATA)
    win 7 build 7100 (mener jeg dete er)


    Gik i seng igår aftes, slukkede min pc som normalt, men da jeg så står op idag kan jeg ikke boote. I bios kan jeg ikke detecte nogen af de 2 hdd's, ligemeget hvad jeg gør. Har prøvet at reset bios, har prøvet med begge diske i hver for sig, er bare lidt ligesom om de slet ikke booter op - ingen af dem blev varme, på noget tidspunkt.


    Nu har jeg en smule forstand på computere, men det her overgår langt hvad jeg kan, så ville høre om nogen af jer har ideer til hvad der kan gøres.


    På forhånd tak

  • siden du har haft dem fra går jeg ud fra du har tjekket at strømmen ikke er gået ud..


    men allerførst, tag og tænd pcen mens du lige ligger hånden oven på den/de diske du har sluttet til, kan du mærke om den "vibrerer"??

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • har lige nu kun sata disken sat i, når jeg prøver at starte computeren kommer der en hurtig besked med
    "no hard disk detected"


    dernæst kommer jeg til en side hvor jeg kan vælge;


    at trykke DEL for at enter setup
    f8 eller noget for BBS POPUP
    alt-f2 eller noget for Asus EZ flash 2


    disken vibrerer, som den skal, når jeg starter op, så den får ganske vist strøm nu - er jeg ikke sikker på den gjorde tidligere, eftersom den var helt kold efter en times forsøg på at starte op

  • og du har prøvet at tjekke om du kan se den under bios?


    Quote

    har lige nu kun sata disken sat i, når jeg prøver at starte computeren kommer der en hurtig besked med "no hard disk detected"


    vil det sige den besked kommer før POST?? :ohmy:

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • kan netop ikke se den under bios, hverken sata disken eller IDE disken dukker op, IDE disken har jeg så ikke så meget fidus til eftersom den har opført sig meget mærkeligt det sidste halve års tid, har heller ikke noget data på den. Den plejede dog at blive vist inde i windows, og kunne også gå ind på drevet

  • prøvet at skifte sata kablet ud med et andet?? evt prøv at flytte kablet til et andet sata stik på dit bundkort og se om det giver en forskel


    Quote

    kan netop ikke se den under bios,


    ups, der var vist en del af dit første indlæg jeg ikke lige fik læst helt igennem.. min fejl :)

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • har skiftet kablet og sat den i et andet stik, virker heller ikke. Ved ikke om der kan være sket noget med bundkortet, der har været en enkelt gang hvor IDE disken dukkede op under boot devices - som WD-en masse tal, kunne dog stadig ikke boote da der ikke er noget windows på den, men siden den ene gang er den heller ikke dukket op igen

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lunaa
    har skiftet kablet og sat den i et andet stik, virker heller ikke. Ved ikke om der kan være sket noget med bundkortet, der har været en enkelt gang hvor IDE disken dukkede op under boot devices - som WD-en masse tal, kunne dog stadig ikke boote da der ikke er noget windows på den, men siden den ene gang er den heller ikke dukket op igen


    har du sluttet et dvd drev til din pc?? hvis ja, er den sluttet til via sata eller IDE?? og kan du se den i bios?

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • dvd drevet var sluttet til tidligere, kunne åbne og lukke det så strøm kom der til det, men må indrømme jeg tog det fra for ligesom at få lidt overblik - dvd drevet er IDE, må lige prøve og se om jeg kan se det i bios når det er sluttet til, vender tilbage med svar

  • okay, nu dukker IDE disken op igen, som IDE:WDC WD160-noget mere, står som first priority under boot priority, SATA disken dukker dog stadig ikke op - var kun den jeg har brugt før i tiden, og virkede perfekt lige til idag

  • hmm, du har ikke en anden stationær hvor du kan prøve at slutte den sata disk til?? siden du kan se de andre må det enten være disken eller stikkene i bundkortet der er død

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • eneste anden pc er den jeg sidder på her, som er en del ældre end min egen, helt anderledes system og OS. Der er kun et sæt sata kabler i den her pc, og hvis jeg prøver at bytte disken ud, fryser den bare under startop. Har en ven der sagde at det dog ikke var helt unormalt når det var et andet system osv