Netværk

  • Hej


    Jeg har et yousee ADSL abonnement med telefon inkluderet. Dette betyder jeg er nødt til at have routeren nede i kælderen for at den kan tilsluttes telefonstikket (dette virker fint).


    Mit problem er følgende
    1. Det trådløse netværk er for svagt
    2. Spillecomputer fungere aht. med trådløst da jeg p.t. har VISTA som jo søger hvert 60 sekund.


    Min tanke til løsning er at jeg kan bore et hul i gulvet og trække et netværkskabel op til stueetagen, hvorfra jeg kan fordele til trådløst og til PC's. Jeg er i den heldige situation, at alle stationære computere kan samles i et centralt skab, hvorfra det er let at trække kabel til skærme og den slags.


    Mine spørgsmål er
    1. Kan jeg nøjes med et LAN Kabel og så tilslutte dette til en dims (gætter på switch), hvorfra jeg kan fordele til 2 stationære og et trådløst accesspoint eller skal jeg bore huller og trække 3 kabler?
    2. Kan i eventuelt komme i tanke om en anden mulig løsning hvor jeg bare kan flytte Yousees box ovenpå, men stadigt kan tilslutte til telefon?


    På forhånd tak

  • som Wolf siger, hvorfor ikke bare sætte den til et andet telefon stik?? hvid du bor i et hus med kælder er det da højst usædvanligt der kun er ét telefonstik..


    men ja, det er nok at trække et enkelt patch kabel op gennem gulvet og smide den i en switch og derfra så forbinde alle de enheder du vil have på den..


    hvorfor giver du foresten vista skylden for dårlig trådløs forbindelse?? sidder selv på en vista og den klarer det fint, tror nærmere du skal skyde skylden på dit trådløse netkort ;)

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Hej tak for svarene. Sjovt, lige efter jeg havde skrevet det, slog det mig at jeg måske kunne trække til nærmeste telefonstik ovenpå. Tror bare jeg havde stirret mig blind på det at der var sat et tlf stik op nede ved alt ADSL krammet i kælderen.


    Sender lige en update om det virker når jeg er tilbage fra arbejde.


    Angående VISTA, så det jeg har forstået er problemet er at det en gang hvert 60'ende sekund stopper og søger efter en "bedre" trådløs forbindelse, hvilket giver nogle ret kraftige spikes. Disse er ret uheldig når man spiller online spil som fx. Call of Duty etc.


    Dette kan selvfølgelig være blevet løst sidenhen.


    Og selve den dårlige trådløse forbindelse nu her tror jeg snarere skyldes beton, andet godt metal og afstand. Det er selvfølgelig ikke VISTA's skyld.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    Som sagt fungerer det fint at trække kabel op til en boks. Jeg vil dog anbefale at du sætter en Router på i stedet for en Switch. En Switch uddeler bare en netværksforbindelse - en Router kan selv lave IP'er, hvilket ofte fungerer langt bedre.


    Men som sagt - det er bedst at flytte det hele op!


    normalt får man en router med når du får en adsl forbindelse, ergo er der en DHCP server, så at sætte en ekstra router op ville ikke give anden mening, end at smide ekstra penge ud af vinduet ;)


    hvis ikke du har den dhcp funktion så har du ret i at en router ville være en fordel, ellers ikke..

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Hej igen


    Af forskellige grunde blev det ikke sat op igår, men jeg fik tjekket at vi faktisk kun har to telefonstik derhjemme, det nede i kælderen og så et i stuen, som ligger ret uheldigt ift. at trække ledning dertil.


    Så derfor lige endnu et spørgsmål indspireret af jeres svar.


    Jeg har faktisk selv endnu en trådløs router (Linksys), så som jeg forstår, kan jeg bare trække et lan stik fra den router jeg fik fra yousee op til stuen og sætte den i min egen trådløse router og så trække stick derfra som der nu er behov.


    Jeg mener dog dette betyder, at jeg så ikke kan trække andre lan kabler fra yousee's box, da de to routers så går i konflikt med hinanden, er det ikke rigtigt (ved godt man kan lave noget port forwarding, men ... det kan jeg ikke finde ud af)


    Tak for al jeres hjælp

  • Det er smartest at undgå 2 routere i røven af hinanden. Når du sætte linksys'en til skal du sætte den til i én af dens LAN-porte, og så skal du slå DHCP fra i den. Derved vil den bare fungere som access-point og ikke router. Det giver en del mindre bøvl, samt du kan stadigt benytte de andre LAN porte på din første router.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    Præcis. Den nye router vil så dele nye IP'er ud, frem for bare at dele en enkelt.


    Men nr. 1 er self at flytte det hele ovenpå!


    det der må du lige forklare..


    nu siger vi lige jeg sætter en router op, den kører som DHCP server, så smider jeg en 8 port switch på den router, i switchen sætter jeg 7 pcer til.. så vidt går jeg ud fra vi er enige.. er det som du siger så hele det netværk hvor switchen sidder kun får én IP addresse??


    kan du sige ja til ovenstående er jeg bange for jeg må skuffe dig, den router som der sidder kan godt finde ud af der er 7 forskellige pcer, og at dele 7 forskellige IP addresser ud, den giver ikke bare en IP addresse som de pcer så må deles om, det ville jo under ingen omstændigheder kunne lade sig gøre..

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Ahh nu er vi ved at være der.


    Så opsummerende.
    1. Jeg kan lade den Router jeg fik fra YouSee stå nede i kælderen.
    2. Fra den trækker jeg et LAN kabel op i stuen (skabet)
    3. Dertil sætter jeg en switch, fx. en med 8 porte
    4. I den Switch tilslutter jeg så A) Et trådløst Access Punkt, B) Stationær computer 1, C) Stationære computer 2.


  • 1. jep
    2. jep
    3. kan du gøre, hvis du sætter routeren op som jacoback skriver kan du springe det trin over og bare kun bruge en router, det er bare vigtigt at du får slået dhcp server fra på den ;)
    4. i den switch/router (alt efter hvad du vælger) tilslutter du så stationær 1 og 2

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Hej


    Nu er det hele sat op. Viste sig at jeg ikke kunne tage YouSee's originale router og sætte ovenpå, ihvertfald ikke uden at ændre i planen, da stikket ind til den var de små telefon stik og ikke de store ADSL stik. Så det giver sig selv at jeg istedet må anvende Linksys Routeren.


    Så den løsning jeg p.t. går efter er at få omdannet min Linksys Router til en Switch (ved at lå DHCP fra). Men som nævnt, så er det her jeg virkeligt føler mig dum.


    Jeg er derfor noget usikker på om jeg gør det rigtigt da jeg prøvede at slå Linksys Routerens DHCP fra. For det første lader det til at YouSee's router også bruger samme adresse så med mindre jeg slutter LAN stik firekte fra laptop til linksys routeren ryger jeg ind på en YouSee side istedet for Linksys opsætning.


    Efter at lavet en direkte tilslutning slog jeg så DHCP server fra (en til/fra option) og så virkede intet. Gik efter lidt tid ind og slog den til igen, nu virkede linksys WIFI, mens YouSee WIFI ikke virkede længere.


    Og det ser ikke ud til at jeg har adgang via andre PC's. Så tror jeg stadigt mangler at få slået DHCP fra på Linksys. Har på fornemmelsen at det er et tilfælde det er denne PC der har fået en gylding IP adresse allokeret.


    Spørgsmålet er dermed om der i jeres råd skal tolkes at der med "fra" menes at jeg skal skifte Linksys indstillingen til noget andet, fast IP, IPPPpop eller ....?


    Håber i stadigt vil prøve at hjælpe med dette.

  • hvis du skal ind og slå det fra er du nødt til at hoppe på din linksys router, evt bare log på med kabel som du skriver du har gjort..


    log på din router addresse, gætter på den har 192.168.1.1, det er ikke unormalt de begge bruger samme addresse.. uanset hvilken router du køber vil de i 99,99999% tilfælde kører med enten 10.0.0.0 eller 172.16.0.0 eller 192.168.0.0.. den sidste 0,00001% som ikke kører med en af de addresser er der fejl i ;)


    1) log på din linksys router og ændre dens router IP, står normalt under samme faneblad som DHCP, prøv at ændre den til 172.16.1.1 (hver opmærksom på at næste gang du skal på den skal du bruge den addresse)
    2) når du har slået den fra, så prøv at tage kablet ud og forbind trådløst (eller hvad du ellers har af muligheder) er der internet så??
    2) hvis ikke, gå ned i kælderen til din yousee router, sæt stikket i og tjek igen om der er adgang...
    3) hvis der er adgang til din yousee router så prøv at log på linksysen igen, hvis der er et faneblad der hedder "status" så tjek lige hvilke info der står der, og skriv dem herinde..


    Quote

    Og det ser ikke ud til at jeg har adgang via andre PC's. Så tror jeg stadigt mangler at få slået DHCP fra på Linksys. Har på fornemmelsen at det er et tilfælde det er denne PC der har fået en gylding IP adresse allokeret.


    når du har slået DHCP fra vil den under ingen omstændigheder allokere nogen IP addresser til din pc. den agerer uden DHCP lidt i stil med en switch :) modtag pakker, send pakker, andet kan den ik


    Quote

    Spørgsmålet er dermed om der i jeres råd skal tolkes at der med "fra" menes at jeg skal skifte Linksys indstillingen til noget andet, fast IP, IPPPpop eller ....?


    det sted du kigger nu er der hvor der står internetforbindelsestype, den skal stå til DHCP, dette er hvordan den skal modtage en IP, det skal den via DHCP, så det burde stå rigtigt nok som standard :)


    Quote

    Håber i stadigt vil prøve at hjælpe med dette.


    er altid frisk på en udfordring :9xo

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his


  • Det kan du tro jeg vil forklare. 8)


    Hvis du tager en router og sætter et kabel derfra til en switch, har routeren tildelt switch'en én IP. Det er den ene IP switchen kører på, og den IP switchen deler videre. Her er DHCP slået fra.


    Hvis du modsat tager en router, kører kabel fra en alm LAN port til uplink-porten (eller hvad de kalder den) på en anden router (med DHCP tændt!) kan den nye router fordele og sende flere IP'er frem og tilbare gennem dens uplink-port til router 1. På den måde får hver enhed på router 2 sin egen IP, der også figurerer på Router 1. Det er en del af funktionerne på DHCP.


    Jeg har samme opsætning hjemme hos mig. Der er en lokal router til huset, og jeg har min egen router på mit værelse. Jeg kan stadigvæk se de andre enheder på netværket, selvom de sidder på den anden router!

  • Quote

    Hvis du tager en router og sætter et kabel derfra til en switch, har routeren tildelt switch'en én IP. Det er den ene IP switchen kører på, og den IP switchen deler videre. Her er DHCP slået fra.


    siden hvornår er en switch begyndt at få en ip addresse over dhcp?? din router har en IP på det interface hvor switchen sidder, men switchen vil aldrig selv få en IP tildelt.. og slet ikke når vi snakker billig modeller som D-link osv.


    Quote

    Hvis du modsat tager en router, kører kabel fra en alm LAN port til uplink-porten (eller hvad de kalder den) på en anden router (med DHCP tændt!) kan den nye router fordele og sende flere IP'er frem og tilbare gennem dens uplink-port til router 1. På den måde får hver enhed på router 2 sin egen IP, der også figurerer på Router 1. Det er en del af funktionerne på DHCP.


    er ked af at skuffe dig, men det er direkte forkert.. hvis du har en DHCP server på router 1 og en DHCP server på router 2 vil du skulle bruge en router protocol for at de to routere kan kommunikere med hinanden.. plus begge de 2 routere vil blot uddele ip'er i hver deres netværk..


    Quote

    Jeg har samme opsætning hjemme hos mig. Der er en lokal router til huset, og jeg har min egen router på mit værelse. Jeg kan stadigvæk se de andre enheder på netværket, selvom de sidder på den anden router!


    måske du lige skulle tjekke om ikke det er en switch du har på værelset.. og hvis det er en router bør du lige tjekke om du ikke har slået DHCP serveren den fra.. for er rimelig sikker på det ikke er muligt på den måde du beskriver det..

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af martinta
    hvis du skal ind og slå det fra er du nødt til at hoppe på din linksys router, evt bare log på med kabel som du skriver du har gjort..


    log på din router addresse, gætter på den har 192.168.1.1, det er ikke unormalt de begge bruger samme addresse.. uanset hvilken router du køber vil de i 99,99999% tilfælde kører med enten 10.0.0.0 eller 172.16.0.0 eller 192.168.0.0.. den sidste 0,00001% som ikke kører med en af de addresser er der fejl i ;)


    Jeg ville vælge at give routeren en adresse i samme range, dvs hvis routeren med DHCP har 192-168.1.1, så ville jeg give den næste 192.168.1.2


    /ask

  • Og vi fortsætter.


    Status er nu den (i bedste robinson stil) at
    1. Der er to routere (YouSee og Linksys)
    2. YouSee er den der er først forbundet, altså med kablet ud af huset
    3. Linksys er forbundet med YouSee via et LAN kabel. Dette kabel er p.t. stukket i en af de 4 UDGÅENDE porte og altså ikke i den indadgående port, som jeg ville have stukket det i, hvis jeg skulle bruge Linksys som den eneste router.
    4. Jeg har skiftet Linksys til 172.16.1.1 som der oprindeligt blev forslået.


    Det jeg ikke forstår, er stadigt hvordan jeg slår router funktionaliteten fra i Linksys, vil antage det dybest set er for at få den til at agerer som en switch.


    Når jeg går ind i "basic" opsætning på Linksys, kan jeg se to muligheder, enten en drop down menu, hvor jeg kan vælge DHCP, Statisk IP etc. eller et sted hvor jeg via en on/off knap kan slå DHCP server fra. sidste gang jeg bruge on/off knappen mistede jeg helt forbindelsen, men det var før jeg skiftede til adresse 172.16.1.1 så måske her det noget med det at gøre.


    Det skal måske nævnes at Linksys routeren har et stik indad, 4 stik udad og et trådløst accesspunkt. Jeg har desuden et seperat trådsløst accesspunkt, som jeg jo evt. kan anvende istedet, hvis altså bare jeg kan få den til at fungere som en normal switch.


    Derudover kan det nævnes at jeg stadigt har netadgang, men det er via det allerede eksisterende trådløse netværk på YouSee routeren, alt det andet virker ikke, men der har været nogle perioder hvor det virkede som om adgangen skiftede, så jeg kom på via Linksys trådløst, men det er hurtigt faldet af igen.


    Tilføjet: Jeg kan se under mere avancerede indstillinger at den er sat op som Gateway, hvor anden mulighed er Router. Og har stadig ikke forbindelse andet and trådløst (nu er det dog via Linksys's accesspoint)