Mini displayport er det er det nye HDMI/VGA/DVI stik?

  • Jeg læste for ikke så lang tid siden at Mini displayport er det er det nye HDMI/VGA/DVI stik, som producenterne vil begynde at bruge?
    Af frygten for ikke at få et modargument vil jeg her skyde det ud til alle de andre brugere her på Tweak forum, for måske har i en anden holdning end jeg? Man stopper jo aldrig med at lære, so here goes:


    Personligt tror jeg ikke at Mini Display port kommer til at fange producenterne, eller kunderne for den sags skyld og jeg er ikke overrasket over at jeg kun kan finde Toshiba Tecra A11 og S11 der rent faktisk har adopteret MD port indtil videre, hvis vi går ud over Apple's egne produkter, og i den forbindelse jeg vil gerne argumentere for mit synspunkt:


    Tror ikke producenter vil adoptere en port der ikke i bredt omfang bliver brugt, når man på samme tid tager i betragtning at licensen til at bruge den teknologi kan blive tilbagetrukket af Apple når de lyster, eller som de (Apple) siger det "commence an action for patent infringement against Apple".


    Et andet argument er at så mange kunder har rapporteret enorme problemer med at displayport adapterene ikke virker, som de jo skal bruge siden deres skærme (for det meste) bruger alle andre porte end Mini Display port! :razz:


    Og på trods af at det er en niche, så kan endnu et kritik punkt være at man skal gå en stor omvej for at opnå muligheden for at gå fra MD port til component video, S-Video, eller composite video til
    For det skal man have en MD port til VGA adapter og derfra en adapter til en af de før nævnte.


    Og personligt vil jeg sige at det er meget sigende når Apple's egen teknologi (MD port) ikke kan overføre lyden på deres egen MacBook og MacBook Pro serie til en skærm.
    For at overkomme den store hurdle skal man bruge en anden Adapter (MD Port + USB, eller MD Port + USB (til strøm) + Mini Jack) som ender i et HDMI.
    Personligt synes jeg her at det ville have været det værd hvis man blot have sat en en HDMI port på de bærbare, så man blot kunne bruge HDMI til HDMI så kunne man have undgået at skulle bruge endnu en adapter.
    personligt ville jeg forvente det i det mindste når man betaler så meget for en PC.


    Er der nogen der er enig? uenige?
    Vil super gerne høre folks viden, så jeg bedre kan rådgive andre i fremtiden :9xo

  • Mini Displayport kommer nok ikke til at erstatte HDMI, da denne tilslutning mig bekendt primært er på Apple's produkter.


    Tror måske du blander den sammen med DisplayPort (fra VESA vistnok). Denne er en tilslutningsmulighed meget lig HDMI, men kan benyttes på produkter uden royaltybetaling som man betaler med HDMI. Det er bl.a. den du ser sideløbende med HDMI på AMDs nye HD5xxx serie.


    Personligt tror jeg at HDMI og DisplayPort begge vil blive benyttet, men kan ikke se at den ene skulle overhale den anden. Det er mig et mysterium hvorfor vi ikke bare kan nøjes med et af dem. Det gør det ikke ligefrem nemmere for folk der skal købe nyt.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Mini Displayport kommer nok ikke til at erstatte HDMI, da denne tilslutning mig bekendt primært er på Apple's produkter.


    Tror måske du blander den sammen med DisplayPort (fra VESA vistnok). Denne er en tilslutningsmulighed meget lig HDMI, men kan benyttes på produkter uden royaltybetaling som man betaler med HDMI. Det er bl.a. den du ser sideløbende med HDMI på AMDs nye HD5xxx serie.


    Personligt tror jeg at HDMI og DisplayPort begge vil blive benyttet, men kan ikke se at den ene skulle overhale den anden. Det er mig et mysterium hvorfor vi ikke bare kan nøjes med et af dem. Det gør det ikke ligefrem nemmere for folk der skal købe nyt.


    Det er netop derfor jeg sagde som jeg gjorde i den anden tråd - jeg skrev (mini) displayport, netop for at tage det forbehold at apples egen standard, muligvis ikke får den vilde fremgang, men at displayport er kommet for at blive, og er meget mere bruger venligt for folk der ikke er superb til computere, som f.eks. dem jeg supportere på mit arbejde, de er lykkelige over at den ny standard gør det muligt bare at lave PnP - det har HDMI ikke da der skal indstilles en masse med lyd i vista/7 - og det er så der displayport får et kæmpe plus i min bog, for det giver vores afdeling en del mindre support på skærme og lyd.

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Apple er Apple, og de skal gerne være lidt specielle. Jeg tror aldrig mini-displayport kommer til at være std.! Det er en Apple udgave af VESA's Displayport.
    Den "rigtige" displayport er en konkurrent til HDMI, ja. Stikket kan som sådan det samme, det er bare open, så man skal ikke betale licens for at producere enheder med Displayport. Af den grund er det også begyndt at vinde ind som nyt computerstik (tror frem for DVI). Dog er HDMI noget for sig selv.
    HDMI1.3 (det vi har nu) kan ca. det samme som Displayport, men det nye HDMI1.4 (lige på trapperne, hvis ikke allerede kommet) slår det langt. HDMI1.4 kan køre 4k opløsning (4000*2000 pixel - ny HD std), det kan føre netværk (så kun et apperat skal have kabel i), det kan føre returlyd (fx fra TV og tilbage til reciever) og ikke mindst kan det køre 3D. Det alle satser stort på, og der ligger produkter klar til markedet fra ca. april. (både generelt med HDMI1.4, men også med 3D!!)


    VESA Displayport er fint til en computerskærm, da det er open, men til TV og HiFi-verdenen kommer det aldrig - det tror jeg ikke på!