Mini-displayport

  • tror måske problemet er at folk ikke ved hvad det er du mener for et stik


    mini-display port som i HDMI, VGA, dvi eller?


    og det som du skal bruge, er det en forlænger eller hvad mener du præcis?

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af martinta
    tror måske problemet er at folk ikke ved hvad det er du mener for et stik


    mini-display port som i HDMI, VGA, dvi eller?


    og det som du skal bruge, er det en forlænger eller hvad mener du præcis?


    Han skal bruge en mini-display port - som er en Apple Standard - og nej - han skal bruge et hun - hun stik..


    @topic - prøve ved Apple ?

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af klovnemanden


    Han skal bruge en mini-display port - som er en Apple Standard - og nej - han skal bruge et hun - hun stik..


    @topic - prøve ved Apple ?


    hehe så havde jeg da delvis ret :roller: Jeg vidste for eksempel ikke hvad det var for et stik


    Quote

    eller bare noget kabel med et hunstik på, og et "normalt" stik i den anden ende


    det vil jeg da kalde en beskrivelse af en forlænger??

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Sådan et fint stik:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort


    [Blocked Image: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Mini_DisplayPort_on_Apple_MacBook.jpg/300px-Mini_DisplayPort_on_Apple_MacBook.jpg]



    Jeg overvejer at købe Apples 24" skærm, men den har jo kun et sådan fint lille stik. Og det bliver der jo nok ikke ved med at sidde i deres Mac's.
    hvis jeg skal have en skærm til 6k vil jeg også godt kunne bruge den til næste Mac..



    EDIT: Ja, jeg skal bruge noget kabel, stik, adapter eller hvad der findes med et mini-displayport HUN-stik

  • Hvorfor skal det være hun-stik ? - du er godt klar over, at det du sætter i pc'en, det er et han-stik...


    Altid - det stik man sætter i maskinen, er han, det der sidder i pc'en/mac'en, er hun-stik...


    EDIT: Og du skal nok ikk regne med at (mini) display porten forsvinder - det er jo "Det nye" HDMI/VGA/DVI stik som producenterne er begyndt at bruge...

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

    Rettet en gang, sidst af klovnemanden ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af klovnemanden
    Hvorfor skal det være hun-stik ? - du er godt klar over, at det du sætter i pc'en, det er et han-stik...


    Altid - det stik man sætter i maskinen, er han, det der sidder i pc'en/mac'en, er hun-stik...


    EDIT: Og du skal nok ikk regne med at (mini) display porten forsvinder - det er jo "Det nye" HDMI/VGA/DVI stik som producenterne er begyndt at bruge...


    Uanset om det forsvinder eller ej, hvad får dig til at sige at det er det nye HDMI/VGA/DVI stik? (bare om du har hørt noget jeg ikke har :) )


    Personligt tror jeg ikke at Mini Display port kommer til at fange producenterne eller kunderne for den sags skyld.
    Og jeg er ikke overrasket over at jeg kun kan finde Toshiba Tecra A11 og S11 der rent faktisk har adopteret MD port, hvis vi går ud over Apple's egne produkter, og i den forbindelse jeg vil gerne argumentere for mit synspunkt:


    Tror ikke producenter vil adoptere en port der ikke i bredt omfang bliver brugt, når man på samme tid tager i betragtning at licensen til at bruge den teknologi kan blive tilbagetrukket af Apple når de lyster, eller som de siger det "commence an action for patent infringement against Apple".


    Et andet argument er at så mange kunder har rapporteret enorme problemer med at displayport adapterene ikke virker, som de jo skal bruge siden deres skærme bruger alle andre porte end Mini Display port! :razz:


    Og på trods af at det er en niche, så kan endnu et kritik punkt være at man skal gå en stor omvej for at opnå muligheden for at gå fra MD port til component video, S-Video, eller composite video til
    For det skal man have en MD port til VGA adapter og derfra en adapter til en af de før nævnte.


    Og personligt vil jeg sige at det er meget sigende når Apple's egen teknologi (MD port) ikke kan overføre lyden på deres egen MacBook og MacBook Pro serie til en skærm.
    For at overkomme den store hurdle skal man bruge en anden Adapter (MD Port + USB, eller MD Port + USB (til strøm) + Mini Jack) som ender i et HDMI.
    Personligt synes jeg her at det ville have været det værd hvis man blot have sat en en HDMI port på de bærbare, så man blot kunne bruge HDMI til HDMI, så kunne man have undgået at skulle bruge endnu en adapter.
    personligt ville jeg forvente det i det mindste når man betaler så meget for en PC.


  • Læg mærke til at jeg skriver (mini) displayport - det vil sige at jeg tage det forbehold at displayport er blevet godkendt af VESA som en standard - og på mit arbejde, får vi flere og flere maskiner ind, som har display port, som sekundær skærm tilslutning.


    Grunden til at jeg siger det er fremtiden, er min egen holdning - det virker bare så meget bedre end HDMI IMHO.

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Ja, det er et hunstik jeg skal bruge! Jeg ved godt hvad jeg snakker om.


    Den nye Apple Cinema skærm har kun et HAN-minidisplayport stik. Skal jeg bruge den til min næste Mac, (der nok ikke har mini-displayport stik) skal der en omformer på, der kan lave det HAN stik om til noget DVI, HDMI eller hvad der nu kan skaffes.


    Altså fra HAN-minidisplayportstik der skal laves om til noget mere brugbart.


    Har photoshoppeet lidt - håber det hjælper.


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/012010/PORT.jpg]




    Det her er det tætteste jeg kommer. Det har et hun-stik - men der skulle gerne være noget "brugeligt" i den anden ende.




    BTW, kan diskutionen om Hvad der er nyt ikke holdes i den anden tråd. Der er ingen grund til vi skriver det samme to gange)
    LINK TIL TRÅD