Byg-selv computer til 5000kr

  • Hej :-)


    Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg ønsker at samle en stationær computer med et budget på ca. 5000 kr. Har desværre ikke råd til at overskride dette budget ret meget, men samtidigt tror jeg at det er muligt at få meget "bang-for-the-bucks" indenfor denne grænse :D


    PC'ens primære formål vil være: Gaming, lidt photoshop, programmering og surfing.


    Da det er 6 år siden jeg sidst har samlet en PC kommer I ind i billedet.. jeg vil gerne være sikker på at jeg får det optimale ud af mine penge og at der ikke mangler noget :)


    Jeg har selv fundet frem til følgende setup, hvor de angivne priser er for en enkelt forhandler så måske kan det fås lidt billigere:


    Bundkort: GIGABYTE GA-MA770T-UD3P 592,00 kr.
    CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition 1.059,00 kr.
    HDD: Samsung Spinpoint F3 500 GB 340,00 kr.
    Kabinet: Antec Three Hundred 384,00 kr.
    GPU: XFX Radeon HD5770 1.137,00 kr.
    Strømforsyning :Corsair 650TXEU 613,00 kr.
    Ram: 2 x 2 GB Kingston Value Ram PC3-10600 1333 MHz 795,00 kr.
    DVD Drev: Samsung DVD RW x 22 til ca. 200kr


    Pris total:5120 kr.


    Er der nogle komponenter jeg bør udskifte til andre for at få et mere optimalt system?
    Er der eventuelt noget jeg mangler at tage højde for i mit setup?
    Tror strømforsyningen er mere end rigeligt stor til mit setup, men det er en komponent jeg føler er vigtig ikke at spare på.


    Håber I kan komme med lidt feedback :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Casper Lynge
    Jeg ville snuppe et 4890 istedet...


    tjek dette link http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=579049


    det er intels nye I3 cpuer som jeg ville nok snuppe istedet



    Det ville da være tåbeligt at gøre det der. 5770 har næsten samme ydelse som 4890, lavet i 40 nm teknologi, understøttelse af nyere dx version, køligere. Der er ikke meget der taler for sidste års model, undtagen at man har et i forvejen og vil prøve crossfire.


    I3 kan da ikke følge med den Phenom II BE, slet ikke i spil samt bundkort til Intel er generelt dyrere at købe end til AMD.


    Leffy


    Det system, som du har sat sammen der ser ganske fornuftigt ud, den skal du nok blive glad for, Kunne du finde nogle få kroner mere, så ville jeg nok lede efter et bundkort med lidt nyere chipset fx. 790. Ydelsen på 770 er der ikke ikke noget i vejen med, men du vil få et sæt, som er en anelse mere optimeret.


    MVh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Tak for jeres feedback indtil videre :-)


    Planen med grafikkortet er indtil videre at beholde det 5770 jeg har kigget på og ikke udskifte det til 4890. Årsagerne er dem som Ebo allerede har fremlagt i hans post.


    Med hensyn til Phenom II x4 965 BE er det så ikke lidt spild af penge? Tænkte jeg nemt kunne lave et mindre overclock af 955 og opnå et fint resultat. Kom gerne med flere meninger omkring dette.. måske tager jeg fejl her :)


    Angående chipsettet vil jeg forsøge at sætte mig lidt bedre ind i det, da jeg ikke har styr på forskellene imellem 770 og 790.

  • Du kan sagtens oc en 955 og det er det nemmeste jeg nogensinde har prøvet, da den har unlocked multiplier (BE).
    Mener dog ikke at der er mere end 50-100kr i forskel på de to cpu'er, så man kan ko overveje det :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H