Raid 0 flere diske end 2

  • Ja jeg ved godt hvis en fejler mister man alt sine dataer det er derfor jeg har en server ståenden som sync'er alt som er vigtigt så det kan jeg godt leve med ;)


    Jeg geninstallere alligevel så tit hehe når jeg keder mig :)


    men ellers tak for heads up.


    Det jeg vil opnå er mer performence af mine diske

  • Fair nok, du skal bare huske at man skelner mellem throughput og accesstime. Throughput måles i mb/s og accesstime måles typisk i ms når vi taler typiske harddiske. Alt efter brugsmønster, så må man afveje om det er højt throughput eller lav accesstime man har brug for, eller en kombination :)

  • Jeg skal forsøge :)


    Throughput, det mange test programmer testede primært i førhen. Det er en angivelse af hvor hurtigt en disk kan læse/skrive sekventiel data, altså data der ligger fysisk lige efter hinanden på en harddisk.


    Accesstime, en angivelse af hvor hurtig en given disk er til at finde frem til området, et stykke data er lagret. Dette har meget at sige hvis dataen på ens harddisk ikke ligger ordnet, og dataen derfor ligger spredt for alle vinde. Det er derfor nogen deframentere deres harddiske, da dette ordner dataen sådan at filer ligger fysisk samlet.


    I dag er der jo kommet SSD diske til, hvor de alle kan prale med, sammenlignet med konventionelle harddiske, super god accesstime. Nu hvor man er kommet over de første generationer af SSD, levere de fleste også ret pæn throughput og man har simplificeret sagt, samlet det bedste fra begge rækker. Der er dog for god ordens skyld også lidt bagsider med SSD'er.


    Fortsætter du med dine konventionelle diske i raid0, vil jeg anbefale at du en gang imellem defragmentere dem. Du kan ikke rigtigt måle dig frem til forskellen i diverse benchmarks, men jeg tror du vil kunne føle forskellen i loadtider af de programmer / spil du benytter dig af :)

  • Okai Jeg er med på det meste men hvad jeg ser iflg. den artikel jeg linker til er at det kan betale sig at have op til 4 diske i raid 0, men helt ærlig nu har jeg kørt raid 0 i et halvt år og jeg har ingen problemmer haft så vil det så blive mere usikkert at bruge 4 istedet?


    Jeg har nemlig aldrig oplevet noget som har gjort at jeg ikke skulle køre raid

  • vil du have både sikkerhed og fart, så er der jo raid5 der giver et godt kompromis.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Casper Lynge
    Jeg har aldrig haft problemer med mit raid før og jeg køre backup dagligt af mine ting så det kan faktisk være lige meget.


    :)


    da jeg kørte raid 0 havde jeg heller ikkeproblemer, men det har jeg sådan set aldrig haft med mine WD diske....men det betyder dog ikke at man kan være uheldig at en disk pludseligt dør og jo flere diske, jo større risiko.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Casper Lynge
    Okai Jeg er med på det meste men hvad jeg ser iflg. den artikel jeg linker til er at det kan betale sig at have op til 4 diske i raid 0, men helt ærlig nu har jeg kørt raid 0 i et halvt år og jeg har ingen problemmer haft så vil det så blive mere usikkert at bruge 4 istedet?


    Jeg har nemlig aldrig oplevet noget som har gjort at jeg ikke skulle køre raid


    Det giver sig selv at chancen for at der er en defekt på en harddisk bliver større jo flere diske du tilføjer dit raid0. Men når du som du selv siger slet intet har på de diske der ikke kan erstattes, så er problemet ikke så stort for dig, ud over at det koster en reinstallation :)