Første byg-selv projekt :)

  • Er ikke rigtigt inde i Computer-verdenen, men jeg vil alligevel gerne selv bygge mig en PC, så ville spørge jer lidt her :D


    Formål med PC'en: Når jeg belaster min PC hårdest har jeg: MSN, Skype, Lidt internetsider - YouTube osv. (Google Chrome), 4x Diablo II og Counter-Strike 1.6 kørende samtidig. Der kan jeg mærke at den bliver langsom :) Men som udgangspunkt så er det min PC på mit værelse som er en kombineret Lektie/internet PC og spil PC. (Spiller ikke WOW)


    Grunden til at jeg vil have ny: Købte NFS Shift. Shift mente at mit DVD drev var for langsomt, mit grafikkort var for gammelt og langsomt, og at jeg havde for lidt RAM.



    Mine tanker om "projektet":


    Harddisk: Jeg har tænkt på at købe en Intel SSD (Solid state drive). Men jeg synes godt nok ikke der er ret meget plads på dem? 160GB max, og så koster den faktisk 3.000 kroner?! Jeg kan se at de er utroligt hurtige, men betyder det så at man skal begrænse sig? Det skulle vel ikke være sådan at den kan presse meget flere ting sammen på mindre plads eller noget i den stil :D ?
    - Jeg kan se at jeg lige nu bruger 145GB på min harddisk, og det er uden film og musik?


    Processer: Jeg er HELT blank. Jeg aner ikke hvad der er godt? Hvad skal man kigge efter hvis man stadig skal holde sig til et fornuftigt beløb?


    Bundtkort: Min onkel snakkede om et bundkort med indbygget 3x ram eller noget i den stil :) ? Altså noget han mente var godt. Men igen: Hvad kigger man efter? Er der noget hvor man får et særligt godt udbytte?


    Grafikkort: Skal være godt. Gider ikke opleve igen at jeg bliver blokeret af et simpelt spil fra EA Games. og igen: Hvad skal jeg se efter? Hvilke mærker osv.?


    RAM: Skal man bare have mest muligt? Kan se der er stor forskel på priserne :) ?!


    Lydkort: Jeg har planer om at købe en stor forstærker med et sæt gode Jamo højttalere til :) Det skal forbindes til min PC. Skal bare have en lydkort der giver mig en god lyd, men uden at det bliver alt for dyrt :D


    Andet: (?)



    - Hvor skal man købe sin hardware?


    - I må meget gerne stille spørgsmål der kan hjælpe med at besvare mine spørgsmål. Jeg holder øje med mit topic, så i får svar hurtigt.
    Er ny her inde :)

  • Hej Thyzon



    Det er svært når man skal igang for første gang. Man skal finde ud af hvilke dele der er kompatible med hinanden (chipsæt/bundkort/cpu), hvilken ydelse man egentlig har behov for og hvilket budget man har at arbejde med.


    Du har fortalt os lidt om hvilken ydelse du har brug for. Vi kan hjælpe dig med hvilke dele der passer sammen, og ca. hvilken ydelse det vil give - men vi har brug for et ca. beløb som du vil bruge på projektet. Så kan man finde de bedste dele til de penge. ;)



    (og mht. ssd'erne, ja - de er hurtige, men de ekstra penge kunne bruges bedre på f.eks. et kraftigere grafikkort i stedet. SSD'erne er "stadig" i sin spæde begyndelse, hvorfor priserne stadig er relativ høje. Men hvis pengene er til det, og du ikke kan proppe maskinen med mere ram, bedre cpu eller gfx, så kan man jo ligesågodt smide pengene efter ssd'er)

  • Har udarbejdet en opsætning nu :P


    Her er den: Sig hvis i har noget at indvende.


    Add: Hvis jeg køber det meste samme sted koster hele PC'en 13.000



    CPU
    Intel i7-920 8MB


    RAM
    3* 2GB Kingston HyperX 2000MHz


    Bundkort
    Asus Rampage II Extreme Republic of Gamers


    Harddisk
    Intel SSD 160GB X25M


    Grafikkort
    ASUS EAH5850 (1GB)


    Kabinet
    Cooler master


    Køler
    Cooler master


    Strømforsyning
    Coolermaster Silent Pro



    Spørgsmål1: Min onkel sagde noget om at Coolermaster havde et kabinet der passede til mit bundkort, men hvilket? ca. 800 kroner


    Spørgsmål2: Hvilken køler får jeg brug for? Igen snakkede min onkel om en Cooler master til ca. 800 kroner


    Spørgsmål3: Hvor mange watt skal jeg bruge til strømforsyningen? De går fra 600-1000 watt :)

  • god køling er sådan en her fra Corsair den har fået mange gode anmeldelser og du kan blandt andet læse en her



    med hensyn til kabinet så skal men vælge efter hva man selv syntes :) jeg har personligt selv lige købt dette her CoolerMaster kabinet, utrolig lækkert kabinet med gode køler muligheder :)



    med denne her Silent Pro er du i hvert fald godt sat, der burde ingen problemer være også kan du også knalde et ekstra gfx i på et tidspunkt :)


  • 1. Hvad vil mængden af Watt gøre i forskel :) ? Hvorfor ikke bare tage en 1000W og så er man dækket ind?
    2. Min onkel har det bundkort som jeg skal have i (et magen til self) og han siger at man skal være konsekvent med hvilket kabinet man vælger for at der er plads til det.
    3. gfx(?) Er ny :P

  • Jeg snakkede med en fra England, som har meget forstand på PC. Han sagde at ASUS var noget lort, og at jeg hellere skulle vælge en Gainward GTS250 (Som også fås i 2GB. 1gb = knap en tudse. 2gb = 2.5k)
    Men er ASUS så dårligt? Har aldrig selv hørt om Gainward før. Nogen der vil kommentere på dette?


    ASUS bruger GDDR5 ram og Gainward's GTS250 bruger GDDR3 ram (Forskel?)
    ASUS er 725MHz og Gainward er 700MHz.


    Umiddelbart vil jeg tro ASUS EAH5850 er bedre, men Gainward kan fås i 2GB(?) til ca. samme pris

  • du skal ikke vælge et GTS250 det er så ringe det kort så hold dig til ATI's 5850 og vælg den producent du vil men XFX og Sapphire laver rigtig gode og stabile kort :) og de er pengene værd, men det er selvfølgelig en smags sag ;)


    men Asus laver faktisk gode nok kort, men de har en ringe support :)


    men aldrig tag et GTS250 ved mindre du vil smide penge ud af vinduet...


    gfx er bare et andet ord for gpu altså et grafikkort :)



    med hensyn til psu'en (strømforsyningen) så er det overkill at købe så stor en psu...


    850w kan sagtens klare at køre med 2 gfx uden problemer plus alt det andet hardware selvfølgelig :)



    dit mobo er et ATX layout, det er størrelsen på kortet, det er så rimelig vigtigt du vælger et kabinet der er plads til et ATX bundbræt i :) nok mere det han tænker på, men så skal du bare gå efter et Midi- eller Full-Tower så skulle der ingen problemer være :)

  • Tak :D Jeg ved efterhånden hvad jeg skal have købt nu :)
    Men denne her .. er den fin? Den har bedre "stats" end de andre 5850. 40 ekstra MHz og 0,5 ekstra GHz


    Jeg vælger nok en 850 Silent Pro :)


    Så mangler jeg blot at vælge hvilket kabinet det skal være :) Helst en med god køling. Tror jeg finder de coolermaster som er rigtig størrelse og så vælger jeg efter design og køling :D


    Hvad angår køling skal jeg lige kigge efter hvad man kan få :) Måske noget effektivt men småt. Kan se den køling jeg er blevet anbefalet er monster stor :(

  • Afhængig af hvad du vil fyre af på et kabinet og hvordan det skal se ud, så ville jeg da tage Antec's preformance one serie(P182/183/193), deres 300 og Silverstone's udvalg med i mine overvejelser samt selvfølgelig Lian-li hvis man virkelig vil have kræs :9xo.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • jeps det er lækkert kort du har valgt der :) men du kan også sagtens tager storebror til det nemlig 5870 :) det er sq også lækkert...



    med køling til dein cpu så ville jeg vælge denne her , det er lukket vandkøling til din cpu og køler virkelig nice :)



    med kabinet så er jeg enig med Ebo men der er så mange forskellige slags at vælge i mellem og alle er ikke ens hva design angår ;) men Thermaltake og Coolermaster laver helt klart nogle fede kabinetter :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThyzoN
    Betyder det så at man skal skifte vand på den, eller er den vedligeholdelsesfri :) ? Fortæl fortæl


    Det er et lukket system, du skal ikke gøre noget for at det kører og vedligeholde det med vand.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo


    Det er et lukket system, du skal ikke gøre noget for at det kører og vedligeholde det med vand.


    Mvh
    Sam


    nemmerlig ;)


    helt lukket system :) det består af en radiator, en pumpe og en blæser og der er lagt væske i så det bare at sætte det på også kører det bare :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThyzoN
    Så bare noget kølervæske i og så glemme alt om den indtil jeg føler for at rense PC'en igen?


    nej pointen er at det er lukket, forseglet om du vil, der er proppet væske i dyret så det skal du slet ikke tænke på :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM
    jeps det er lækkert kort du har valgt der :) men du kan også sagtens tager storebror til det nemlig 5870 :) det er sq også lækkert...


    Er det så en tudse ekstra værd :D ? Nejvel?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM


    nej pointen er at det er lukket, forseglet om du vil, der er proppet væske i dyret så det skal du slet ikke tænke på :)


    Århh fed nok :D Så bliver det sgu den

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThyzoN


    Er det så en tudse ekstra værd :D ? Nejvel?



    nej det kan næsten ikk betale sig i nogle test ligger de ekstremt tæt op af hinanden :) og når du for lidt flere cash i hånden kan det sagtens betale sig at købe et til 5850 også rykker du bare...