Nyt grafikkort - PC strejker - hjælp søges

  • Vil høre om nogen kan give et bud på fejlen:


    Mit gamle nVidia 7600GT gik fløjten med et vildt screen-tear og udelukkelse af al 3D. Det kunne godt køre 2D fortsat.


    Så købte jeg et (nVidia) GT220 og proppede i, og det virkede i 2 dage, men lavede pludselig en skærmfuld af lilla firkanter. Da jeg prøvede at starte PCen igen fik jeg de 4 bip (ét langt, 3 korte) fra PC-speakeren, der signalerer manglende forbindelse til PCen.


    Fik byttet kortet og opgraderede samtidigt til et GT240, men jeg får fortsat de 4 bip når jeg plopper det i.


    Jeg har prøvet at sætte det gamle 7600GT i igen, og det bipper ikke. Til gengæld får jeg skærmen med hardware-problemer og skal vælge hvordan Windows skal startes, men den når ikke forbi Windows XP-skærmen med logo+boks med 3 hvide lys der går fra venstre til højre - dér kommer der kort en blå skærm og den rebooter, også selv om jeg har bedt den starte i Fejlsikret Tilstand.


    Jeg har også prøvet at sætte GT240-kortet i den anden PCIe-port (har et bundkort med to), hvor der ikke kommer noget skærmbillede, men det lyder som om den godt kan starte og kommer lige så langt som 7600GT-kortet, altså booter og rebooter efter 1-½ minut.


    Er det mon NorthBridge på bundkortet der er brændt af? Lyder usandsynligt at det er grafikkortet, der er defekt.

  • Kanske ja... Det er et ASUS MB - A8N-SLi SE med Socket 939 og deri en Athlon64 3800+. Harddiske, PSU og drev er noget standard-tjams og RAM er pt. 2GB DDR-RAM fra 3 blokke - har aldrig givet problemer.


    Har længe kørt stabilt og er vel 3-3½ år gammel nu.


    Det eneste jeg lige har lavet om er at installere den nyeste nVidia-driver fra deres hjemmeside, her kort før GF220-kortet gik død, men når den nu fejler allerede når den skal detektere kortet, er det næppe dét...


    Har prøvet at skifte kortene om igen og sikret mig at de sidder ordentligt i - og prøver idag at låne et kort, som skulle fungere, og sætte det i.

  • De der bip lyde kunne tyde på en ustabil PSU ?


    Giv lige et helt oversigt over hvad du har siddende i maskinen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    De der bip lyde kunne tyde på en ustabil PSU ?


    Giv lige et helt oversigt over hvad du har siddende i maskinen.


    Mvh
    Sam


    en cpu er næsten aldrig ustabil, så nej det er ikke det der er problemet. enten virker den eller også er den død, men hvorfor læser du ikke blot i manuelen hvad 4 bip betyder??

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    en cpu er næsten aldrig ustabil, så nej det er ikke det der er problemet. enten virker den eller også er den død, men hvorfor læser du ikke blot i manuelen hvad 4 bip betyder??



    helmer han har nu skrevet PSU og ikke CPU der er sq meget stor forskel på en psu og en cpu :)


    cpu = processer
    psu = strømforsyning



    hehe :$



    til topic :D


    det jo ved at være en ældre maskine du har der og jeg tror faktisk at den bedste løsning ville være hvis du byggede en ny com eller købte en ny maskine, da et nyt gfx i sig selv ikke bare er løsningen...


    så det kræver nok en mindre ombygning i sidste ende og det ville også bedre kunne betale sig :)


  • HAHA:D havde også kun været vågen i 3 minut, da jeg satte mig til at skrive:D men kan da også hurtigt sige at det ikke er en ustabil psu, når den har virket perfekt og nu kommer med en fejlmeddelelse.

  • Tak for inputs


    - jo det er en Award BIOS på kortet, så de 4 bip skulle være gode nok, men en kammerat har også nævnt dét med RAM, så jeg vil prøve at skifte ud i dem.


    Prøver også at tage min backup-harddisk og CD-drevet fra for at minimere Power-forbruget. Det er nemlig en lidt ældre no-name PSU med kodenavnet LPJ9-23P med opgivet 400W - fulgte med kabinettet i sin tid - men har aldrig givet bøvl før (købt da 2 dyre mærkevare-PSUer var brændt sammen på 2 mdr...).


    Umiddelbart har jeg dog vanskeligt ved at tro, at det nye 240GT trækker mere strøm end det gamle 7600GT.. ingen af kortene kræver heller ekstra juice gennem tillægs-powercabel.
    Har desværre ikke kunne låne et fungerende grafikkort, men har vist også nok at prøve lige nu.