På højde med Mac

  • God dag Folkens.
    Gymnasietiden kalder, eller det har den gjort i et ½ år, og jeg skal bruge en ny PC da min gamle stod af. I lang tid har jeg gået, en smule forelsket, og kikket på en Macbook Pro. Den tiltaler mig, lige fra de 4gb ram, 320gb harddisk og det glimrende GeForce 9400M , og allermest batteri levetiden som er helt op til 7 timer. Men grundet at nogle af vores programmer er anti mac produceret, og at min bror er god til office 2007 exel, er jeg blevet tvunget væk fra Mac.


    Derfor vil jeg spørge jer; Henvis mig til en side, et mærke som jeg kan kikke på, eller pluk enkelte modeler.


    Jeg vil foretrække (selvom det gør det ikke noget der er mere selvfølgelig) 2gb ram, 160gb+ hardisk og et grafikort der kan køre div. FPS spil i en kvalitet der ikke er til at grine ad. :) Så skulle diverse studie behov også væredækket.


    med Venlig Hilsen.
    //Stefan Kjeldsen

  • Officepakken findes også til Mac, gør 2007 versionen ikke også det???
    Hvis det ikke gør er der 2 muligheder hvis du er så hooked på mac:) Enten at installere windows på den direkte eller installere WMWARE eller tilsvarende emulator under Mac OSX og afvikle windows til de par programmer som du SKAL bruge. Det skulle køre ret godt....

  • Har selv beta'en af 2010 på min PC og jeg kan ærligt talt ikke se den store forskel i layout'et. Skal dog ikke kunne sige om der gemmer sig nogle nye værktøjer som er nyttige - jeg skriver bare :O

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg vidste ikke noget om at man kunne kører Windows baserede programmer på Mac, undersøger det det. Men det program jeg tænker på er TI-Interaktive Et link Det er et program vi skal bruge istedet for en TI-83 lommeregner. Jeg er Mat / Fys, så hvis jeg ikke kunne få det program på min bærbar ville det være lidt..
    - nogle fra klassen har haft problemer med det, selv på Vista, det er lidt 50/50, meget frustrerende.

  • http://www.virtualbox.org/ + en omgang XP, så skulle du være kørende. Der er også Parallels og VMWare, men de er kommercielle. Funktionaliteten er nogenlunde ens.
    Du kan eventuelt også installere XP eller andet sideløbende med Mac OS X, via det Apple kalder Boot Camp. Der skal du dog genstarte computeren for at køre windows, med den ovenstående løsning kører windows i et vindue i Mac OS.
    Hvis du køber en PC er du alligevel tvunget ud i en Windows 7, så hvis det ikke virker på Vista...

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet en gang, sidst af Yonzie ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yonzie
    http://www.virtualbox.org/ + en omgang XP, så skulle du være kørende. Der er også Parallels og VMWare, men de er kommercielle. Funktionaliteten er nogenlunde ens.
    Du kan eventuelt også installere XP eller andet sideløbende med Mac OS X, via det Apple kalder Boot Camp. Der skal du dog genstarte computeren for at køre windows, med den ovenstående løsning kører windows i et vindue i Mac OS.
    Hvis du køber en PC er du alligevel tvunget ud i en Windows 7, så hvis det ikke virker på Vista...


    Jeg vil vove den påstand at der er større chance for at programmer virker i win7 end vista, specielt xp programmer da win7 har XP emulator indbygget.....

  • Det TI vi bruger ser ikke ud til at have problemer med XP. Men som du siger - kan ikke med Mac. Men hvis jeg bruger Boot Camp eller VirtuelBox og køber XP, kan jeg så indstallere TI på XP delen, og så sidde (ved ikke om det er sådan det fungere) alt - tabbe frem og tilbage mellem Leopard (Mac / Office 2008) og XP (og TI / Office 2007).Som var det en XP. Lige umiddelbart kan jeg ikke se nogen bagside af mønten


    - takker for de hjælpsomme svar :9xo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ssteo
    Jeg vidste ikke noget om at man kunne kører Windows baserede programmer på Mac, undersøger det det. Men det program jeg tænker på er TI-Interaktive Et link Det er et program vi skal bruge istedet for en TI-83 lommeregner. Jeg er Mat / Fys, så hvis jeg ikke kunne få det program på min bærbar ville det være lidt..
    - nogle fra klassen har haft problemer med det, selv på Vista, det er lidt 50/50, meget frustrerende.


    Du kunne også vælge og bruge mathematica, det kan MEGET mere end Ti interactive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zalam


    Du kunne også vælge og bruge mathematica, det kan MEGET mere end Ti interactive.


    Men så var det nok smartere at bruge energien på at lære matematikken bedre at kende end at sætte sig ind i et nyt program som ens underviser sikker ikke kender heller;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mongolmedpistol
    Jeg vil vove den påstand at der er større chance for at programmer virker i win7 end vista, specielt xp programmer da win7 har XP emulator indbygget.....


    Hvis du snakker om den XP emulator der er til rådighed i Ultimate, så er den hverken indbygget eller muligt i andre udgaver end den største, altså Ultimate.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ssteo
    Det TI vi bruger ser ikke ud til at have problemer med XP. Men som du siger - kan ikke med Mac. Men hvis jeg bruger Boot Camp eller VirtuelBox og køber XP, kan jeg så indstallere TI på XP delen, og så sidde (ved ikke om det er sådan det fungere) alt - tabbe frem og tilbage mellem Leopard (Mac / Office 2008) og XP (og TI / Office 2007).Som var det en XP. Lige umiddelbart kan jeg ikke se nogen bagside af mønten


    - takker for de hjælpsomme svar :9xo


    Nej! Med bootcamp laver du en dual-boot, og du skal genstarte for at skifte system!


    Med virtuelbox kører din xp-installation som et "program" i leopard.


    /ask

  • Drop dog det Mac, køb en god pc i stedet når du vil bruge windows. :rolleyes:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Drop dog det Mac, køb en god pc i stedet når du vil bruge windows. :rolleyes:


    Egentlig også min tanke. Mac'en er fed men det er pga OS, så hvis man alligevel vil køre med windows, så ville jeg også til enhver tid gå efter en pc.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Egentlig også min tanke. Mac'en er fed men det er pga OS, så hvis man alligevel vil køre med windows, så ville jeg også til enhver tid gå efter en pc.


    /ask


    Nemlig, :9xo

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Egentlig også min tanke. Mac'en er fed men det er pga OS, så hvis man alligevel vil køre med windows, så ville jeg også til enhver tid gå efter en pc.


    /ask


    Ja, der må jeg være enig. Hvis man kun vil Windows er en PC jo bedst (med mindre man går efter design). Men for alle os der godt kan lide OSX er Mac nu dejlig..

  • Synes nu ikke kun at det Mac OS, der gør en Mac lækker. Ellers kunne man jo bare installere Mac OS på sin PC, men hvor mange gør lige det? ;)


    Jeg aner intet om de Ti-Emulatorer eller lignende, da jeg selv er sprogligt orienteret hvad studie angår og har ikke haft matematik siden 2005 på gymnasiet (da det hed sproglig og matematisk linje) :P


    Fandt dog noget om et program ved navn Maple og et ved navn TI Interactive.
    Læste om det på dette forum: http://www.macnyt.dk/forum/?pa…&topic=125318888410701394

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Synes nu ikke kun at det Mac OS, der gør en Mac lækker. Ellers kunne man jo bare installere Mac OS på sin PC, men hvor mange gør lige det? ;)


    Jeg aner intet om de Ti-Emulatorer eller lignende, da jeg selv er sprogligt orienteret hvad studie angår og har ikke haft matematik siden 2005 på gymnasiet (da det hed sproglig og matematisk linje) :P


    Fandt dog noget om et program ved navn Maple og et ved navn TI Interactive.
    Læste om det på dette forum: http://www.macnyt.dk/forum/?pa…&topic=125318888410701394


    Maple er totalt overkill til gymnasiebrug og det kan ikke betale sig at sætte sig ind i før universitetsniveau. (Med mindre meget har ændret sig siden jeg havde Mat A;) )
    Jo flere programmer man har til at hjælpe sig jo mindre energi bruger man på at forstå matematikken i dybden og forudsat at man skal bruge det til noget senere så bider det sig bare i halen:) Så det i mine øjne må det smarteste/nemmmeste være at installere noget WMware eller tilsvarende til at afvikle TI-programmet som skal benyttes og så afvikle resten i OSX hvis man kan lide dette OS....